رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 504034

کم‌لطفی آشکار گراهام پاتر به علیرضا

ساعت24- علیرضا جهانبخش این روزها در برایتون چندان مورد توجه نیست و سرمربی این تیم نشان داده علاقه چندانی به استفاده از او ندارد.

جهانبخش
دو سال قبل تقریبا در چنین روزهایی یک انتقال جذاب برای فوتبال‌دوستان ایرانی رقم خورد و علیرضا جهانبخش پس از کسب عنوان آقای گلی در لیگ هلند از تیم آلکمار راهی برایتون شد تا روزهای درخشان خود در فوتبال هلند را در کشور انگلیس هم تکرار کند. این انتقال علیرضا را تبدیل به گران‌قیمت‌ترین بازیکن ایرانی تاریخ کرد و علاوه بر این او تبدیل به گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه برایتون شد؛ برچسبی که در همان ابتدای کار انتظارات را از جهانبخش بالا برد و همگان منتظر عملکردی درخشان از این ستاره ایران بودند.

با این حال تمام این انتظارات جای خود را به ناامیدی دادند و جهانبخش در فصل اول حضورش در برایتون با وجود آن‌که دقایق هم به میدان نرفت، عملکردی ضعیف داشت تا حتی در پایان فصل زمزمه‌های جدایی او هم به گوش برسد. ناکامی جهانبخش در فصل اولش در برایتون را می‌توان به عواملی چون نداشتن پیش‌فصل مناسب به خاطر شرکت در مسابقات جام جهانی روسیه، مصدومیت نسبتا طولانی در نیم‌فصل اول، جدایی از تیم به خاطر جام ملت‌های آسیا، تاکتیک‌های دفاعی تیم برایتون و هم‌چنین سطح بسیار بالاتر لیگ برتر انگلیس نسبتا به لیگ هلند ربط داد که باعث علیرضا در فصل اولش نه گلی بزند و نه گلی بسازد.

با تمام این اوصاف این ستاره ایرانی برای این فصل هم در برایتون ماندنی شد تا شاید با تغییر سرمربی و حضور گراهام پاتر روزهای بهتری را تجربه کند اما داستان برای آقای گل سابق لیگ هلند به گونه‌ای دیگر پیش رفت. پاتر از ابتدای فصل نشان داد علاقه چندانی به استفاده از جهانبخش ندارد و علیرضا برای حضور در میدان مجبور شد 16 هفته صبر کند تا با حضور 22 دقیقه‌ای برابر وولورهمپتون برای اولین بار در فصل جدید لیگ برتر به میدان برود. حضوری که چندان دوام نداشت و جهانبخش برای بازی کردن دوباره مجبور شد چهار هفته صبر کند؛ درحالی‌که نیمکت‌ نشینی‌های متوالی پیراهن تیم ملی را هم از این ستاره ایرانی گرفته بود، بازی برابر بورنموث و حضور در ترکیب اصلی تولدی دوباره برای جهانبخش بود. او در سومین دقیقه این بازی موفق به گلزنی برای برایتون شد و پس از شکستن طلسم ناکامی‌هایش اشک شوق ریخت؛ گلزنی مقابل بورنموث هم نتواسنت علیرضا را در بازی هفته بعد تیمش مقابل چلسی فیکس کند و او این بار به عنوان یار تعویضی به زمین رفت و یکی از زیباترین گل‌های سال‌های اخیر لیگ برتر را وارد دورازه آبی‌های لندن و کپا آریزابالاگا کرد تا نشان دهد چقدر آماده است. علیرضا باز هم پس از گل اشک ریخت تا گریه به بخش ثابتی از گل‌های او تبدیل شود.

گلزنی مقابل بورنموث هم نتواسنت علیرضا را در بازی هفته بعد تیمش مقابل چلسی فیکس کند و او این بار به عنوان یار تعویضی به زمین رفت و یکی از زیباترین گل‌های سال‌های اخیر لیگ برتر را وارد دورازه آبی‌های لندن و کپا آریزابالاگا کرد تا نشان دهد چقدر آماده است. علیرضا باز هم پس از گل اشک ریخت تا گریه به بخش ثابتی از گل‌های او تبدیل شود.

این درخشش اما باز هم نتوانست تضمینی برای حضور ثابت او در هفته‌های بعدی تبدیل شود و حتی تاثیرگذاری روی تک گل برایتون مقابل واتفورد هم جایگاه جهانبخش را تغییر چندانی نداد و فقط جایگاهش از روی سکوهای آمکس استادیوم به نیمکت تغییر یافت. تعطیلی مسابقات به دلیل ویروس کرونا وقفه‌ای طولانی بر مسابقات لیگ برتر انداخت و پس از شروع دوباره انتظار می‌رفت جهانبخش بیش از گذشته به کار گرفته شود اما او در تمام دیدارهای تیمش از لیست گراهام پاتر خط خورد و فقط در جریان شکست پنج بر صفر مقابل منچسترسیتی بود که دقایق کوتاهی به او بازی رسید. با این حال در تمام این مدت پاتر به صراحت از آمادگی جهانبخش صحبت کرده اما هنوز کسی به درستی نمی‌داند که چه چیزی مانع حضور او حداقل روی نیمکت می‌شود. در این بین تیم برایتون هم شرایط چندان مطلوبی در جدول رده‌بندی لیگ برتر انگلیس ندارد و عملکرد ضعیف عناصر هجومی این تیم، سکونشینی جهانبخش را عجیب‌تر می‌کند.

این ستاره ایرانی در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر انگلیس در 9 بازی برای تیمش به میدان رفته که سه تا از آن‌ها از ابتدا بوده و در مجموع 310 دقیقه حضور موفق به زدن دو گل هم شده است. مقایسه‌ای اجمالی بین عملکرد جهانبخش و رقیبانش در ترکیب برایتون نشان می‌دهد نیمکت نشینی او در این تیم چندان منصفانه نیست:

آرون کونولی: مهاجم 20 ساله و ایرلندی در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر مورد توجه گراهام پاتر بوده و 23 بار برای برایتون به میدان رفته که در این مدت فقط دو گل زده و یک پاس گل داده است. او فوتبالش را از آکادمی برایتون آغاز کرده و پس از یک دوره قرضی در لیگ یک انگلیس و تیم لوتون تاون که با تنها دو بازی همراه بود، امسال به تیمش برگشته است.

نیل ماوپی: بهترین عنصر هجومی برایتون در این فصل از رقابت‌ها این ستاره 23 ساله فرانسوی است که امسال با آمار 25 گل در چمپیونشیپ از تیم برنتفورد خریداری شد و تا به اینجای کار در 34 حضورش در نوک پیکان خط حمله تیمش 9 گل زده و 2 پاس گل داده است. خرید ماوپی برای برایتون 22 میلیون دلار هزینه داشت که او را جلوتر از جهانبخش تبدیل به گرانترین انتقال تاریخ این باشگاه کرد.

لئاندرو تروسار: وینگر بلژیکی برایتون امسال از تیم خنک به انگلیس آمده و 29 بار برای تیم جدیدش به میدان رفته که در این مدت موفق به زدن 5 گل و ارسال سه پاس گل شده است. او فصل قبل برای خنک در فوتبال بلژیک 14 گل به ثمر رساند.

گلن ماری: ستاره فصل قبل برایتون بود که موفق به زدن 13 گل برای این تیم شد ولی امسال با حضور ماوپی بدل به یک بازیکن نیمکت‌نشین شده و تنها شش بار در ترکیب اصلی مرغان دریایی قرار گرفته و یک بار گلزنی کرده است.

الکسیس مک‌آلیستر: این بازیکن آرژانتینی و 21 ساله پس از اتمام قرارداد قرضی‌اش در بوکاجونیورز به انگلیس برگشته در هفته‌های اخیر بیشتر برای برایتون به میدان رفته است. او امسال 6 بار به زمین رفته که در سه بازی فیکس بوده ولی هنوز موفق به زدن گل یا ارسال پاس گل نشده است.

سولی مارچ: هافبک 25 ساله برایتونی‌ها در این فصل 16 بار بازی کرده که 9 مورد آن به عنوان یار ثابت بوده ولی هرگز موفق به گلزنی نشده و تنها یک پاس گل داده است. او از بازیکنان قدیمی برایتون است و از سال 2012 در این تیم عضویت دارد و هرگز پیراهن تیم دیگری را بر تن نکرده است.

پاسکال گروس: پست اصلی او هافبک بازیساز است و در بعضی از بازی‌ها در سمت راست هم به کار گرفته شده ولی عملکردش نسبت به فصل اول درخشانی که در ترکیب آلبیون تجربه کرد افت فاحشی داشته است. او در فصل اول حضورش 7 بار گل زد و 8 پاس گل داد ولی امسال که فصل سومش به حساب می‌آید در 27 بازی تنها دو گل زده و چهار پاس گل داده است.

بررسی عملکرد رقیبان جهانبخش برای حضور در ترکیب اصلی نشان می‌دهد اغلب آن‌ها فصل موفق و جالبی را سپری نکرده‌اند که همین موضوع سکونشینی آقای گل سابق فوتبال هلند را عجیب‌تر می‌کند. از طرفی در سابقه این نفرات هرگز عملکردی مشابه آنچه جهانبخش در لیگ هلند از خود نشان داد، دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد پایان این فصل از رقابت‌های لیگ برتر بهترین زمان برای جدایی علیرضا از برایتون و حضور در تیمی است که بتواند در آن بیشتر به زمین برود تا اعتماد به نفس از دست رفته خود را بار دیگر به دست آورد.‌

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها