رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 504274

نقش ابوالقاسم سرحدی زاده در تشکیل مجمع تشخیص چه بود؟ /تسلیت حزب اسلامی کار

ساعت 24-ابوالقاسم سرحدّی‌زاده، شب گذشته پس از یک دوره طولانی بیماری در منزلش در تهران درگذشت.

ابوالقاسم سرحدی‌زاده، سیاست‌مدار ایرانی، دبیرکل و بینان‌گذار حزب اسلامی کار، نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی و وزیر کار و امور اجتماعی در دولت اول و دوم میرحسین موسوی شب گذشته بر اثر بیماری درگذشت.

در دوران وزارت سرحدی‌زاده بحث‌های زیادی میان وزارت کار و شورای نگهبان پیرامون حق بیمه کارگران کارگاه‌های زیرِ ۵ نفر به وجود آمد که همین بحث‌ها بعدها زمینه‌ساز تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

سرحدی‌زاده عضو هیات مرکزی خانه کارگر نیز بود. او نمایندهٔ تهران در مجلس سوم، پنجم و ششم بود که در مجلس ششم، ریاست کمیسیون اجتماعی را هم برعهده داشت اما در همین دوره بر اثر سکته مغزی از ادامهٔ فعالیت در مجلس بازماند.

سرحدی‌زاده در سال ۱۳۲۴ در شهر تهران متولد شد. او سیزده سال از سال‌های جوانی را در زندان‌های رژیم شاه در اسارت بود و بعدها تمام تلاش خود را برای بهبود زندگی کارگران صرف کرد. در زمان وزارت کار او بود که قانون کار با بیش از ۲۰۰ ماده پس از کشاکش‌های فراوان در سال ۱۳۶۹ به تصویب رسید. پایه‌گذاری بن‌های کارگری، خدمات رفاهی و برگزاری رسمی مراسم روز جهانی کارگر و تجلیل از کارگران نمونه نیز از ماحصل تلاش‌های سرحدی‌زاده در زمان وزارت کار است.

در کارنامه شغلی او، سابقهٔ عضویت در شورای سرپرستی و قائم‌مقام بنیاد مستضعفان نیز دیده می‌شود. او همچنین مدتی رئیس شورای سرپرستی زندان‌ها بود.

ابوالقاسم سرحدی‌زاده سال‌ها به دلیل بیماری از امور اجرایی فاصله گرفته بود و با دنیایی خاطرات انباشته از دوران وزارت کار و دوندگی برای به ثمر رساندن تفکراتِ عدالت-محور، از دنیای سیاست کناره گرفته بود. اما همچنان به تلاش‌های خود در مسیر لزوم التزامِ دولت و حاکمیت به بهبود معیشت کارگران و طبقات فرودست و جلوگیری از رخنه‌ی سرمایه‌داری پایبند بود.

سرحدی‌زاده لحظه ای از تلاش برای ارتقای زندگی کارگران ایران فروگذار نکرد

همچنین حزب اسلامی کار به مناسبت درگذشت ابوالقاسم سرحدی زاده پیام تسلیتی صادر کرد.

بنابر گزارش ایسنا، متن این پیام به شرح زیراست:

کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذو الجلال و الاکرام

خبر درگذشت مردی که همه عمر غمخوار جامعه کارگری کشور بود غمی جانکاه دراین ایام اندوهبار بردل و جانمان نهاد.متاسفانه در کمال ناباوری جامعه کار و تولید ایران یکی از نیکوترین و دلسوزترین حامیان خود را از دست داد.مهندس ابوالقاسم سرحدی زاده وزیر اسبق کاروامور اجتماعی،عضو شورای عالی سیاستگذاری حزب اسلامی کار، از اعضای ارشد خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی رخت از سرای فانی بربست و درجوار ملکوت اعلی آرام گرفت.مهندس سرحدی زاده در طول عمر پر فروغ خود لحظه ای از تلاش برای ارتقای زندگی کارگران ایران فروگذار نکرد.او همچنین از بنیانگذاران وحامیان یکی از بزرگترین مراکز خیریه کشور بود.موسسه خیرالعمل از باقیات و صالحات ایشان است.بدون شک دغدغه های آن مرد آسمانی برای رفاه، رشد و اعتلای جامعه کارگری در وصف ناید و در دفتر دنیای فانی نگنجد.

اگرچه پرواز جان این مردبزرگ و بی بدیل و مبارزه نستوه از نزد زمینیان به اوج سبز آسمان الهی،شکوفایی بهارجاودان در روح پرفتوح اوست؛لیک تحمل فقدانش برای یاران فکری او طاقتی بزرگ می طلبد و صبری فراوان.اعضای حزب اسلامی کار در سراسر کشور با چشمانی اشکبار و دلی غمین ضمن عرض تسلیت به خانواده مرحوم مهندس سرحدی زاده و جامعه کارگری کشور،آرام گرفتن روح بزرگش درجوار اولیای الهی و پاکان دنیای باقی را از خداوند آرزو می کنند.

بدون شک خدمات ارزنده ایشان برای همیشه در نزد مردم شریف ایران به یادگار خواهد ماند.سابقه درخشان او،دلسوزی بی انتهایش برای کارگران این مرز و بوم،مشاورامین بودن برای وزرای بعد از خود در وزارت کاروامور اجتماعی بدون هیچ چشمداشتی و در نهایت همه و همه خوبی هایش به بازماندگان و یارانش این اطمینان را می دهد که هم اکنون گل جانش در محضر خداوند عطرافشان است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها