رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 504424

نوسان اخیر بازار مسکن در پردیس+ نرخ‌ها

ساعت24-بازار مسکن پردیس تحت تاثیر شش عامل در ماه های ابتدایی سال ۱۳۹۹ با نوسانات قیمتی مواجه شده، تا جایی که نرخ‌های پیشنهادی از سوی مالکان اولیه به رقم های بالاتر از نرخ دلالان رسیده است؛ مالکانی که بنا به گفته فعالان بازار مسکن پردیس عموما قصد فروش ندارند و بیشتر برای آگاهی از ارزش دارایی خود اقدام به تعیین قیمت‌های دلخواه می‌کنند.

div> بازار مسکن شهر جدید پردیس طی سه ماه گذشته با نوسانات زیادی مواجه بوده است؛ به طوری که نرخ های پیشنهادی در فاز ۱۱ از حداقل ۳۱۵ تا ۳۳۰ میلیون تومان در فروردین ماه به ۴۷۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان رسیده که البته بعضی مالکان اولیه ۱۰۰ میلیون تومان هم بالاتر از نرخ روز برای واحد خود تعیین می‌کنند.

بازار مسکن پردیس از تهران جلو زد!

متقاضیان واقعی با این توجیه‌ که قیمت ملک در تهران بالا رفته و نمی‌خواهیم واحد خود را مفت به دلالان بفروشیم اقدام به تعیین نرخ های نجومی می کنند. این در حالی است که آمار نشان می دهد از بهمن ماه سال گذشته تا خرداد امسال رشد قیمت مسکن در شهر تهران ۳۱ درصد بوده، حال آنکه این رقم برای پردیس به حدود ۴۵ درصد می رسد.

بررسیها نشان می‌دهد تاثیرپذیری از رشد تورم و افزایش قیمت ملک در تهران، افزایش مهاجرت به پردیس، روند پیشرفت خدمات و زیرساخت‌ها در پردیس، تعیین قیمت های نامتعارف از طرف متقاضیان اولیه، بورس بازی و معاملات مکرر توسط دلالان‌ و دریافت ۲۰ درصد یارانه های دولتی از مالکان واحدهایی که از ابتدای خردادماه خرید و فروش می‌شوند، دلایل اصلی رشد قیمت ها در شهر جدید پردیس بوده است.

اختلاف ۴۰۰ میلیون تومانی در نرخ های پیشنهادی

هم اکنون در فاز ۱۱ قیمت های پیشنهادی از ۴۷۰ میلیون تومان شروع می‌شود و بعضاً به ۶۵۰ میلیون تومان می‌رسد. در فاز ۸ اما اختلافات قیمتی بسیار بیش از این مقدار است. در این فاز عمده واحدها هنوز تحویل نشده، با این حال هر کس بنا به سلیقه خود قیمتی را برای آپارتمانش در نظر می گیرد. ‌ مثلاً یک نفر که پول لازم است قیمت واحد خود را ۵۰۰ میلیون تومان تعیین کرده و شخص دیگری که قصد فروش ندارد ۹۰۰ میلیون تومان نرخ گذاری کرده است! بنابراین بازار دچار سردرگمی عجیبی شده و معاملات چندانی انجام نمی شود.

احتمال رکود بازار در آینده نزدیک

دریافت برخی سیگنال ها از کسادی بازار مسکن در تهران و کاهش نرخ رشد قیمت نیز معاملات بخصوص برای واحدهای گران قیمت در پردیس را تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از متقاضیان مسکن مهر پردیس درباره شرایط این روزهای بازار مسکن در پردیس به ایسنا گفت: از زمانی که محوطه سازی و خدمات در بلوک ها رونق گرفته هر کس بنا به سلیقه خود واحدش را نرخ گذاری می کند.

وی افزود: جولان دلالان هم به نوسانات قیمتی دامن می زند. مثلاً یک فروشنده قیمت ملک خود را ۴۵۰ میلیون تومان تعیین می‌کند، واسطه اول، خانه را ۴۶۰ میلیون تومان قیمت می‌گذارد و به نفر دوم می گوید اگر بالاتر از این مبلغ فروختی برای خودت؛ او هم قیمت را ۴۷۰ میلیون تومان تعیین می کند و نهایتاً نفر سوم خانه را ۴۸۰ میلیون تومان می‌فروشد و به قول خودشان هر کدام ۱۰ میلیون تومان خیر می برند! درست است که بعضی متقاضیان قیمت های بالایی تعیین می کنند اما اینجا بدون اراده دلالان هیچ واحدی فروش نمی رود. بورس بازی در پردیس از تهران هم بدتر است.

از طرف دیگر اقدام شرکت عمران پردیس برای دریافت ۲۰ درصد از یارانه دولتی که به ساخت واحد ها تعلق گرفته بنا به گفته فعالان بازار مسکن پردیس منجر به رشد قیمت واحدها شده است. با اینکه گفته می شود شورای مسکن استان، اقدام شرکت عمران را غیرقانونی می‌داند و برخی نمایندگان مجلس هم به آن انتقاد کرده‌اند، شرکت عمران پردیس مدعی است که این اقدام در راستای مصوبه قانونی که سال گذشته شورای مسکن استان تصویب کرده انجام شده است. این افزایش قیمت البته شامل متقاضیان اولیه و کسانی که قبل از خرداد ۱۳۹۹ اقدام به خرید کرده اند نمیشود.

یکی از مشاوران املاک در این باره اظهار کرد: از ابتدای خرداد ماه که واحدها مشمول حدود ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت شده، دلالان ۴۰ میلیون تومان روی قیمت‌ها گذاشتند و بعد هم به تدریج بازار متاثر از نرخ ارز و افزایش قیمت ملک در تهران با رشد مواجه شد.

التهابات بازار مسکن در شهر تهران، افزایش نرخ ارز، نرخ تورم و قیمت مصالح ساختمانی هم عاملی برای تغییر قیمت ها در پردیس شده است. گروهی از متقاضیان مصرفی که حالا دیگر توان اجاره و خرید آپارتمان در تهران را ندارند به شهر جدید پردیس آمده اند. هم اکنون نرخ رهن کامل در سایت های مسکن مهر پردیس به ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان و حتی بیشتر رسیده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها