رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 506673

رکود عمیق اقتصادی در حوزه یورو

ساعت 24 -اقتصاد کشورهای حوزه یورو بسیار بیشتر از برآوردهای قبلی به خاطر بحران کرونا ضربه می‌خورد و کوچک می‌شود. تولید ناخالص داخلی در ۱۹ کشور حوزه یورو در سه ماهه دوم سال جاری اندکی بیش از ۱۲ درصد کمتر از سال پیش بود.

dir="RTL">از ۱۹ کشور حوزه یورو اسپانیا بیشترین و لیتوانی کمترین ضربه اقتصادی را از بحران کرونا خورده‌اند.اداره آمار کشورهای اروپایی حوزه یورو جمعه ۳۱ ژوئیه (دهم مرداد) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که رکود اقتصادی در این کشورها و در سه ماهه دوم امسال به کمترین میزان در ربع قرن اخیر سقوط کرده است.بنابر این گزارش تولید ناخالص ملی، محصولات و خدمات ۱۹ کشور حوزه یورو در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن سال جاری به نسبت دوره مشابه در سال قبل ۱/ ۱۲ درصد کمتر بوده است.به این ترتیب رکود اقتصادی در این کشورها به نسبت سه ماهه نخست سال که ۶/ ۳ درصد بود به شدت عمیق‌تر شده است. محدودیت‌هایی که از ماه مارس برای مقابله با همه‌گیری کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی اعمال شده علت اصلی این وضعیت به شمار می‌رود.کوچک شدن اقتصاد کشورهای حوزه یورو به خاطر شیوع کرونا به یک میزان نیست. روز گذشته اعلام شد که این میزان در آلمان و در سه ماهه دوم سال اندکی بیش از ۱۰ درصد بوده است.

وضعیت فرانسه بهتر از برآوردها

وضعیت فرانسه، به عنوان دومین قدرت اقتصادی حوزه اروپا از آلمان به مراتب وخیم‌تر است. کاهش تولید ناخالص ملی در فرانسه و در سه ماهه دوم سال ۸/ ۱۳ درصد بود. با توجه به محدودیت‌های شدید اعمال شده در فرانسه در ماه‌های آوریل تا ژوئن، کارشناسان برآورد می‌کردند رکود اقتصادی در این کشور بسیار عمیق‌تر باشد.فرانسه یکی از چند کشور اروپایی است که بحران کرونا در آنها شدیدتر از کشورهای دیگر بوده است. این مسئله شامل ایتالیا، به عنوان سومین قدرت اقتصادی حوزه یورو نیز می‌شود.تولید ناخالص ملی در ایتالیا در سه ماهه دوم سال به نسبت مدت مشابه در سال گذشته ۴/ ۱۲ درصد کاهش یافته است. گرچه مرکز آمار ایتالیا از یک "رکود اقتصادی بی‌مانند" سخن می‌گوید کوچک شدن اقتصاد این کشور کمتر از پیش‌بینی کارشناسان است که میزان ان را ۱۵ درصد برآورد کرده بودند.بحران کرونا اقتصاد پرتغال را شدیدتر از بسیاری کشورهای حوزه یورو با چالش روبرو کرده و میزان کاهش تولید ناخالص ملی در این کشور در سه ماهه دوم سال ۲ درصد از میانگین ۱۹ کشور حوزه بیشتر بوده است.

اسپانیا؛ عمیق‌ترین رکود اقتصادی کرونایی

اقتصاد اسپانیا شدیدتر از تمام کشورهای حوزه یورو از بحران کرونا ضربه خورده است و میزان کاهش تولید ناخالص ملی آن در سه ماهه دوم سال به نسبت دوره مشابه سال قبل ۵/ ۱۸ درصد است. بیشترین زیان اسپانیا مربوط به بخش گردشگری است که موتور اقتصادی آن محسوب می‌شود. کمترین میزان رکود اقتصادی در حوزه یورو با اندکی بیش از پنج درصد در لیتوانی رخ داده و پس از آن لتونی، یکی دیگر از کشورهای حوزه دریای بالتیک قرار دارد که رکود اقتصادی آن در این دوره هفت و نیم درصد گزارش می‌شود.کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تازگی و پس از مذاکرات و چالش‌های فراوان بر سر یک بسته حمایتی ۷۵۰ میلیارد یورویی برای کمک به احیای اقتصاد این کشورها توافق کردند. کارشناسان احتمال می‌دهند در صورت بروز موج دوم شیوع کرونا این مبلغ کافی نباشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها