رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 506688

تیغ تیز سازمان تامین اجتماعی زیر گلوی کارگران

ساعت 24 -طبق ماده 36 قانون تامین اجتماعی تاخیر یا عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما، رافع مسئولیت و تعهدات سازمان در مقابل بیمه‌شده نیست. با این وجود، سالهاست شعب سازمان تامین اجتماعی در صورت تاخیر یا عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما، از ارائه خدمات به کارگران خودداری می‌کنند.

dir="RTL">بسیاری از کارفرمایان و تولیدکنندگان در شرایط سخت اقتصادی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. با توجه به آنکه قشر عظیمی از کارگران در این کارگاه‌ها و کارخانه‌ها در حال فعالیت می‌باشند، درصورتی‌که واحد تولیدی با مشکل روبه‌رو شود، اولین افرادی که متأثر از این مشکلات می‌شوند کارگران خواهند بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از حمایت‌هایی که قانون برای کارگران در نظر گرفته، موضوع بیمه است. بیمه‌ای که کارفرما موظف است به‌طور منظم و ماهانه به‌منظور برخورداری کارگر از خدمات سازمان تأمین اجتماعی به این سازمان پرداخت کند. با این وجود، عدم پرداخت به ‌موقع حق بیمه توسط کارفرما به سازمان تأمین اجتماعی باعث برداشته شدن چتر حمایت بیمه‌ای از کارفرما می‌شود که خلاف ماده 36 قانون تامین اجتماعی است. در ادامه این گزارش، به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم: در ماده‌ 36 قانون تأمین اجتماعی (مصوب تیرماه 1354) درباره‌ مسئولیت کارفرما در قبال پرداخت حق بیمه آمده است: «کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه‌شده به سازمان بوده و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، سهم بیمه‌شده را کسر نموده و سهم خود را بر آن افزوده به سازمان تأدیه نماید. درصورتی‌که کارفرما از کسر حق بیمه سهم بیمه‌شده خودداری کند شخصاً مسئول پرداخت آن خواهد بود. تأخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن رافع مسئولیت و تعهدات سازمان در مقابل بیمه‌شده نخواهد بود».همچنین طبق ماده 39 این قانون، کارفرما مکلف است حق بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد.

با این‌وجود، سال‌هاست که سازمان تأمین اجتماعی از اجرای این قانون تخلف می‌کند به‌طوری‌که اگر کارفرما 1 دقیقه دیرتر از موعد مقرر حق بیمه کارگر را پرداخت کند، بیمه کارگران قطع و سازمان تأمین اجتماعی از ارائه خدمات خود به کارگران خودداری می کند. این در حالی است که طبق قانون تأمین اجتماعی، چنانچه کارفرما به هر دلیلی نتواند لیست و حق بیمه کارگران خود را به‌موقع ارسال و پرداخت کند شعب تأمین اجتماعی موظف هستند که لیست را بدون دریافت حق بیمه دریافت کنند تا سوابق بیمه‌شدگان دچار مشکل نشود. سپس در نوبت بعدی کارفرما می‌بایست علاوه بر پرداخت حق بیمه معوق نسبت به پرداخت خسارت تأخیر آن نیز اقدام کند. اما در عمل، شعب تأمین اجتماعی نه‌تنها بدون پرداخت حق بیمه توسط کارفرما، لیست بیمه را دریافت نمی‌کنند بلکه بعد از گذشت مدتی که بیمه‌گذار بخواهد مقدار خسارت تأخیر خود را پرداخت کند، از دریافت حق بیمه آن مدتی که کارفرما نتوانسته پرداخت کند امتناع کرده و این مدت جزو سابقه بیمه برای کارگران محسوب نمی‌شود. این تخلف تأثیر مستقیم بر سابقه بیمه‌شده دارد زیرا همان‌طور که گفته شد سابقه کاری ماه‌های پرداخت‌نشده قابل بازیابی نبوده و در نظام بیمه‌ای تأمین اجتماعی نیز امکان ارسال لیست معوق وجود ندارد.

ریافت مطالباتش از آن‌ها باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها