رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 506695

سیدحسن نصرالله در مقابل اسرائیل چه راهبردی در پیش گرفته است؟

ساعت 24-مشغولیت ذهنی اصلی این روزهای مطبوعات و رسانه‌های اسرائیلی صحبت از سید حسن نصرالله، رهبر مقاومت اسلامی و تنش بالا گرفته در مرزهای جنوبی لبنان است که طبق ادعای رژیم صهیونیستی یک گروه پنج نفره از نیروهای حزب‌الله وارد اراضی اشغالی شده و در ادامه در پی تیراندازی خارج شدند. روایتی که سخنگوی حزب‌الله آن را تکذیب کرد و در مقابل اسرائیل اعلام کرد که ویدیوی آن را منتشر خواهد کرد.

عبدالباری عطوان در تازه ترین تحلیل خود در روزنامه رای الیوم چاپ لندن نوشت:

چهار روایت متناقض اسرائیلی در رسانه‌ها منتشر شده‌اند و ژنرال‌های نظامی بازنشسته آنچه را در جنوب لبنان رخ داد، تحلیل کردند.

روایت اول: یک سرباز زن اسرائیلی با رصد تحرک این گروه دچار نگرانی شده و درخواست کمک کرد و در نتیجه ترس و اضطراب تیراندازی میان یگان‌های نظامی اسرائیل در منطقه شکل گرفت و این گروه در امنیت به پایگاه‌های خود بازگشتند.

روایت دوم: طبق نوشته روزنامه اورشلیم پست و دیگر روزنامه‌ها، سربازان اسرائیلی که روز دوشنبه با نیروهای حزب‌الله نفوذ کرده در "اسرائیل" مقابله کردند، دستوراتی مبنی بر عدم قتل آنها برای جلوگیری از شکل‌گیری درگیری و انتقام بزرگتر حزب‌الله دریافت کردند.

روایت سوم: طرح این ادعا که اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) می‌داند سید حسن نصرالله کجا مخفی شده است اما این سوال بزرگ و ترسناک وجود دارد که پس از اقدام به ترور او چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

روایت چهارم: مقاومت یک دستگاه تانک مرکاوای اسرائیل را با موشک کورنت هدف قرار داده و منهدم کرد و این خبر به درخواست فرماندهی ارتش اسرائیل چه بسا برای جلوگیری از تخریب بیشتر روحیه سربازان و شهرک‌نشین‌ها حذف شد.

همه این روایت‌ها چه درست و واقعی و چه نادرست، به نفع مقاومت لبنان هستند و پیروزی بزرگ آن را در یکی از مهم‌ترین فصل‌های جنگ روانی که این روزها میان حزب‌الله و دولت اشغالگر اسرائیلی شعله‌ور شده، نشان می‌دهند.

اگر این مساله که یگان ارتش اسرائیل به دلیل نگرانی از حمله راکتی شدید علیه شهرک‌ها و شهرهای اسرائیلی، دستوراتی مبنی بر عدم مقابله با این گروه مقاومت دریافت کرده، درست باشد و البته صحت داشتن آن نیز بعید نیست، نشان می‌دهد که دولت اشغالگر در واقع از خانه عنکبوت سست‌تر است و از تمامی راه‌ها و ابزارها از هر گونه جنگ با جنبش مقاومت اسلامی خودداری می‌کند زیرا می‌داند با حجم خسارت‌های مالی و تلفات انسانی احتمالی ناشی از شلیک هزاران موشک نقطه‌زن علیه اهداف استراتژیک در عمق اراضی آن، بزرگترین بازنده این میدان خواهد بود.

اما این گفته که اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) از محل اقامت سید حسن نصرالله اطلاع دارد و می‌تواند او را ترور کند اما به دلیل نگرانی از آنچه پس از این عملیات رخ می‌دهد، از آن امتناع می‌کند، در واقع این نوعی تقلب و دروغ است که در طول بیست ساله گذشته بارها آنها را شنیده‌ایم زیرا هیچ فرصتی برای ترور فرماندهان میدانی حزب‌الله و در راس آنها شهید سید عباس الموسوی، رهبر سابق حزب‌الله و شهید حاج عماد مغنیه، فرمانده شاخه نظامی و یکی از مهمترین مهندسان جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳ روزه) از دست نرفت.

از نظر ما صحبت ژنرال دنی یاتوم، رئیس سابق دستگاه موساد در گفتگو با سایت اسرائیلی "کیبا" درست بود، او گفت: از اینکه اسرائیل به دلیل حوادث اخیر در مرزهای شمالی قدرت بازدارندگی خود را در برابر حزب‌الله از دست داده، نگران است چرا که باید این گروه را که از مرزها عبور کردند، هدف قرار داده و نابود می‌کرد اما از ترس نتایج آن، این کار را نکرد.

ژنرال یاتوم با دقت بسیاری به شرایط بحرانی رژیم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سید نصرالله هوشیار نشسته و شرایط را در جبهه جنوب لبنان پیگیری می‌کند و احتمالا لبخندی هم بر لب دارد و جشن عید قربان او امسال متفاوت خواهد بود، او اخبار پرشتابی از ترس و نگرانی نیروهای ارتشی "شکست ناپذیر" را مطالعه می‌کند و از هر کدام از آنها ماده اولیه جدیدی برای محتوای سخنرانی خود که در حال تدوین آن است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی به مناسبت سالگرد پیروزی جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ آن را ایراد کند، می‌یابد و طبق بیانیه رسمی حزب‌الله، تمامی این دستاوردها را بدون اینکه حتی یک گلوله شلیک کند، به دست می‌آورد.

پس از شهادت علی کامل محسن، نیروی حزب‌الله در حمله هوایی اسرائیل به انبار مهماتی واقع در اطراف فرودگاه بین‌المللی دمشق، نیروهای یگان‌های ارتش رژیم صهیونیستی مستقر در مرزهای شمالی اراضی اشغالی با لبنان جهت آمادگی برای هرگونه اقدام تلافی‌جویانه حزب‌الله این روزها در بالاترین درجه آماده‌باش قرار دارند چرا که رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل به خوبی می‌دانند، نصرالله اگر تهدید کند، حمله می‌کند اما مهلتش طولانی شده و به نظر می‌رسد او از سیاست "ابهامی" که حزب‌الله این روزها در پیش گرفته و ترس اسرائیل را دردناک‌تر و طولانی‌تر کرده، بیشتر بهره می‌برد و البته خداوند بهتر می‌داند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها