رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507541

ادعای بزرگی که یک عضو اتاق ایران دارد

چنبره باند های مافیایی برسر 10 میلیارددلار زباله

ساعت 24 - فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران، می گوید ، میزان ارزش پسماند تولید شده در کشور در حوزه شهری و صنعتی سالانه بیش از 10 میلیارد دلار است که به خاط آن باندهای مافیایی جمع‌آوری زباله ایجاد و یکی از معضلات عمیق اجتماعی و اقتصادی مدیریت پسماند در شهرها شده است.

زباله
dir="RTL">این فعال اتاق بازرگانی عدد یادشده و داوری خود درباره باندهای مافیایی زباله را در نشست بیست و سوم کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران که با حضور فعالان و مسوولانی از حوزه مدیریت پسماند به صورت آنلاین برگزار شده است بیان کرد. در صورتی که این عدد از سوی نهادهای معتبر اقتصادی و سیاسی تایید شود جای دارد که مجلس فعلی و نیز دولت دنبال این باشند که این رقم را از چنگ باندهای مافیایی بیرون کشیده و فعالیت های مختلف دراین باره را به شرکتها وبنگاههای درحال فعالیت داده یا راه را برای تاسیس شرکتهای دیگر بازکنند. این همان خواسته ای است که شرکت کنندگان در این نشست بر ضرورت انجام مطالعات تطبیقی، ایجاد یک کارگروه مشترک و پررنگ کردن نقش استارت‌آپ‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در این حوزه تاکید کردند. شکر خدایی جمع‌آوری و فروش پسماندهای صنعتی توسط دستگاه‌های دولتی و فسادی که در این زمینه ایجاد می‌شود را یکی د از چالش‌های اساسی در این بخش عنوان کرد و یادآور شد ایجاد شفافیت و شناسایی راهکارهایی برای مدیریت بهینه پسماند در کشور، امروز به امری ضروری بدل شده است.به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، طرح این موضوع در این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، از سوی اتحادیه صنایع بازیافت ایران مطرح شد و پس از بحث و تبادل‌نظر درباره آن، مقرر شد با تشکیل کارگروه مشترکی با حضور کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق تهران، کمیسیون «توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب» اتاق ایران و کمیسیون «انرژی و محیط‌زیست» اتاق تهران با محوریت «اتحادیه ملی صنایع بازیافت ایران»، این موضوع مورد رسیدگی بیشتر قرار گیرد.

سیدتوحید صدرنژاد، رئیس اتحادیشه صنایع بازیافت، با ارائه گزارشی به بررسی فساد سازمان‌یافته در حوزه پسماند و نبود حکمرانی خوب در مدیریت پسماند در کشور پرداخت. وی با بیان اینکه در ایران، موضوع مالکیت پسماند در قانون دیده نشده، ایجاد نهاد رگولاتور در نزد حاکمیت، بازار و شهروندان و همچنین احیای سرمایه فرسوده اجتماعی و مشارکت دادن شهروندان در مدیریت جامعه را دو راهکار پیشنهادی برای تحقق حکمرانی خوب در حوزه مدیریت پسماند در کشور دانست. وی همچنین حضور استارت‌آپ‌ها در مدیریت پسماند کشور و اجازه فعالیت به آنان را یکی از گام‌های بهبود وضعیت نابسامان و جلوگیری از بروز فساد گسترده در این حوزه بیان کرد.

در ادامه، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، نیز در سخنانی نیاز به مطالعه تطبیقی در خصوص مدیریت پسماند را ضروری عنوان کرد و در همین رابطه، انجام مطالعه تطبیقی با استفاده از الگوهای موجود در کشورهای آسیای میانه را پیشنهاد کرد.حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران نیز در سخنانی، با اشاره به اینکه مدیریت پسماند توسط بخش خصوصی، الزاما با انگیزه‌های مادی دنبال نمی‌شود، بر نقش تعیین‌کننده سازمان‌های مردم‌نهاد در بهبود وضعیت مدیریت پسماند در کشور تاکید کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها