رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507624

شاید وضعیت اعتماد سازی بهتر نشود اگر...

خبر خوش دلاری ، وضعیت سهام و بازارهای دیگر

ساعت 24 -برداشتن شتابان نوشته حسین سلاح ورزی که در باره خبر خوش آقای رییس جمهور و دوستانش که نوید برطرف شدن گرفتاری نپذیرفتن مفاد اف ای تی اف بود و سپس توییت یکی از اعضای ارشد اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری در این باره نشان می دهد بشارت خبر خوشی که روحانی و قالیباف داده اند در حوزه دیگری خواهد بود.

روحانی
an dir="RTL">از سوی دیگر با کنار هم قرار دادن سخنان رییس دفتر رییس جمهور که گفته است تحریم ها نیست می شوند و نیز سخنان رییس بانک مرکزی که قیمت دلار را همین امروز و فردا پایین می کشیم ، نشان می دهد بیشترین احتمال در باره خبر خوش ، گشایش ارزی باشد. درصورتی که به دنبال این خبر خوش ، دولت و بانک مرکزی بتوانند قیمت هر دلار را با شتاب و به اندازه قابل توجه پایین بیاورند رخدادهای پس از آن در سایر بازارها تماشایی و مبهم خواهد شد. پیش از بررسی کوتاه در این باره این پرسش مطرح است که با فرض اینکه بانک مرکزی توانایی تازه ای برای عرضه ارز پیدا کرده است باید دید این کاهش احتمالی دربرابر سایر رخدادهای سیاسی تا چه میزان تاب آوری دارد. آیا بانک مرکزی می تواند برای یک دوره مثلا چند ماهه قیمت ارزهای معتبر را پایین نگهدارد؟ اگر چنین نباشد احتمال ارزان خریدن ارزها از سوی دارندگان نقدینگی های کلان مازاد به امید افزایش قیمت دوباره وجود دارد . بنابر این اگر خبر خوش این است ، دولت باید با تضمین طولانی بودن عرضه و نیز قدرت نگهداری بالا اقدام به کاهش نرخ ارز کند.

وضعیت بورس

واقعیت این است که رشد شتابان بخشی از ارزش سهام شرکتها در ماههای تازه سپری شده به دلیل افزایش 100 درصدی نرخ ارز در ماههای اخیر است.کارشناسان می گویند افزایش شدید قیمت دلار و سایر ارزها از یک طرف به رشد قیمت فروش شرکتهای صادرکننده و در نتیجه افزایش درامد ریالی آنها منجر شده واز سوی یگر برخی می گویند ارزش جایگزینی شرکتها بانرخهای بالای ارز نیز دلیل افزایش قیمت سهام آ نها شده است. حالا اگردولت و بانک مرکزی با مبنا قراردادن میانگین قیمت دلادرسال 1398 بخواهند نرخ دلار را کمی بالاتر ازآن قرار دهند باید منتظر واکنش سهامداران شرکتهای وابسته به ارز شوند. اگر دولت به طور قیمت هردلار معادل بیست هزار تومان را پایه کار قرار دهد چندان مطلوبیتی پدیدارنخواهد کرد ودولت نمی تواند از تولید کنندگان بخواهد با شتاب لازم قیمت های افزایش داده شده را ناگهان کاهش دهند.

سایر بازارها

آیا راهبرد دولت این است که با عرضه ارز راه رشد قیمت کالاهای مورد نیاز شهروندان را کند کرده و به آرامی در مسیری قراردهد که نرخ تورم 22 درصدی را محقق کند؟ در این صورت باید بسیار پر قدرت عمل کند و توجه داشته باشد تقاضا برای دلار با قیمت پایین برای واردات نیز افزایش می یابد وپایداری دراینجا نیز یک عنصر ضروری است.

اعتماد سازی یا اعتماد سوزی

با توجه به اینکه وعده های قبلی رییس بانک مرکزی و نیز وعده های رییس دولت درباره بهبود نرخ دلار و ارزهای معتبر و دیگر وعده ها در این ماههای تازه سپری شده اعتماد بیشتری در میان شهروندان برنینگیخته است باید خبر خوش اقتصادی آنقدرنیرومند و مطمئن باشد که اعتماد نسبی کاهنده را بیش از این سست نکند. به نظر می رسد روش نادرست درباره اطلاع رسانی خبر خوش که حالا دیگر توقف ناپذیر است می تواند بر ابعاد دردسرها بیفزاید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها