رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507822

خطرهای یک کوه از زباله در آمل

ساعت 24 -زنگ خطر رانش در شهر آمل به صدا در آمده است. این بار اما از شکافته شدن کوه و زمین و جاده‌های مسافری و ترانزیتی شمالی خبری نیست.

dir="RTL"> کارشناسان می‌گویند در صورت ادامه بی‌توجهی و سهل‌انگاری در زمینه انباشت زباله 7 شهر استان مازندران در ارتفاعات منطقه عمارت شهر آمل، به زودی شاهد رانش این کوه زباله به سمت جاده هراز و جاری شدن پساب سمی آن به رودخانه خواهیم بود. همان جاده‌ای که حلقه اتصال تهران به استان مازندران است و همان رودخانه‌ای که آبشخور شالیزارهایی است که قوت غالب خیلی از ما در آن کشت می‌شود.تا 3 دهه پیش کوه عمارت در شهر آمل هم یکی از آن ارتفاعات سبز مه‌گرفته‌ای بود که تداعی کننده تکه‌ای از بهشت خدا روی زمین می‌شد. منظره این منطقه که حالا دیگر از فهرست اماکن گردشگری خارج شده از دور هنوز محصور در دامنه جنگل‌های با شکوه هیرکانی شمال است. از نزدیک اما دیگر خبری از مکمل مه و رنگ سبز زمردی درختان پهن برگ برافراشته و آواز پرنده‌های غریب خوش‌الحان نیست. بوی زننده زباله مجاب‌تان می‌کند که در کسری از ثانیه تصمیم به دورشدن از این منطقه بگیرید، این کوه زباله 150 متری را دور بزنید و خودتان را به جاده اصلی برسانید.محلی‌ها می‌گویند 35 سالی می‌شود که پسماند 7 شهر از اطراف آمل به این منطقه حواله داده می‌شود. برای کم‌کردن ارتفاع و دپوی غیر اصولی زباله هر ماه اقدام به یک نوبت زباله سوزی در ارتفاعات عمارت می‌شود. راهکاری که حالا فقط شکل پاک کردن صورت مسئله را به خود گرفته امان محلی‌ها و شالی‌کارهای این حوالی را بریده است. بادی که همواره در ارتفاعات آمل از دریا به سمت شهر وزیده می‌شود خیلی زود بوی تند شیرابه سمی شده این کوه را به خود می‌گیرد و در هوای شهر شناور می‌ماند.

پساب‌های زباله‌های دپو شده راه خود را به سمت رودخانه هراز باز کرده‌اند و حالا خیلی راحت در زمین‌های شالی جریان دارند. گزارش‌های خانه‌های بهداشت محلی در شهرهای استان مازندران هم می‌گویند که شیوع نوعی بیماری پوستی در بین محلی‌ها نتیجه استفاده از آب آلوده به این پساب‌های همین کوه زباله است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها