رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507908

ایران آماده گسترش تجارت با کردستان عراق است

ساعت 24-سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه از آمادگی ایران برای شروع مذاکرات فنی با اقلیم کردستان عراق در مورد گشایش دو منطقه آزاد تجاری به دنبال توافق های مشابه با بغداد خبر داد.

laquo;مهدی شوشتری»، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه روز شنبه از آمادگی ایران برای شروع مذاکرات فنی با اقلیم کردستان عراق در مورد گشایش دو منطقه آزاد تجاری به دنبال توافق های مشابه با بغداد خبر داد.

شوشتری عصر شنبه به شبکه روداو گفت: ما آماده هستیم و کارهای مقدماتی را در هر دو گذرگاه مرزی یعنی پرویزخان و باشماخ انجام داده ایم.

وی اضافه کرد: مراحل قانونی به پایان رسیده و تصویب شده است و حتی بودجه نیز اختصاص یافته است و امیدواریم کار در آینده نزدیک آغاز شود.

پرویزخان و باشماخ دو گذرگاه مهم مرزی هستند که استانهای کرمانشاه و کردستان ایران را به اقلیم کردستان عراق متصل می کنند.

زمانی که شیوع ویروس کرونا باعث توقف تجارت بین ایران و عراق شد، تجارت تا حد زیادی از طریق این گذرگاه های مرزی بین ایران و اقلیم کردستان ادامه داشت.

بر اساس این گزارش، شیوع ویروس کرونا سطح تجارت بین ایران و عراق را در سال جاری نزدیک به 9 میلیارد دلار نگه خواهد داشت یعنی چهار میلیارد دلار کمتر از سال گذشته.

کرمانشاه به تنهایی 371 کیلومتر مرز زمینی با اقلیم کردستان و همچنین عراق دارد و دارای شش گذرگاه مرزی و بازارچه مرزی است.

از زمان سرنگونی رژیم صدام در سال 2003، عراق و اقلیم کردستان به دو مقصد مهم کالاهای ایرانی تبدیل شده اند.

حجم تجارت ایران با عراق و اقلیم کردستان در سالهای اخیر حدود 13 میلیارد دلار بوده است که تقریباً نیمی از آن از مرزهای زمینی با مناطقی که تحت کنترل دولت اقلیم کردستان هستند، صورت گرفته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها