رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508053

با ساده‌انگاری دچار خیز جدید کرونا شدیم/ جریمه برای کسانی که توصیه‌های بهداشتی را رعایت نمیکنند

ساعت24-وزیر بهداشت گفت: با ساده‌انگاری و عادی پنداری مردم و برخی دستگاه‌ها دچار خیز جدید بیماری شدیم. رویکردی جدیدمان جریمه برای کسانی است که سهل‌انگاری می‌کنند و اگر کسی باعث ضرر به جامعه شود باید با او قاطعانه برخورد کرد.

سعید نمکی در نشست مجازی با وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی گفت: جمهوری اسلامی ایران در بین ۲۲ کشور شرق مدیترانه با وجود تحریم‌ها و سختی‌ها جزو هفت کشوری است که به‌عنوان کشور برگزیده برای مدیریت عرصه کووید۱۹ انتخاب شد. در نشستی که با دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت داشتیم گزارشی از فعالیت‌های خودارائه کردیم و اگرچه در اوایل پاندمی کرونا پوشش واکسیناسیون ما مانند همه کشورها دچار افت شد و مراقبت‌های بهداشتی به دلیل ترس مردم از مراجعه به مراکز و درگیر بودن ما با مداوای بیماری کرونا کاهش یافت اما امروز خوشبختانه پوشش واکسیناسیون در حد وضعیت قبلی قرار گرفت و مراقبت‌ از زنان باردار با وجود مراکز عاری از کووید۱۹ به سطح مناسبی برمی‌گردد.

لزوم پرهیز از مدیریت جزیره‌ای کرونا در منطقه

وی افزود: با توجه به بیماری کووید۱۹ و احتمال ورود آنفلوانزا و سایر بیماری‌ها به منطقه مانند سل، ایدز، مالاریا و ... پیشنهاد کردیم که با همکاری کشورهای منطقه بتوانیم مدیریت یکپارچه‌ای داشته باشیم و با توجه به نقش برجسته ایران در مدیریت این بیماری‌ها در منطقه می‌توانیم لیدر این گروه در منطقه باشیم. من از مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت هم این مسئله را خواستم و گفتم باید ارگان‌های بین‌المللی به صورت مشترک با هم به تقویت زیرساخت‌ها و دانش فنی مورد نیاز کشورها کمک کنند و نباید با کرونا جزیره‌ای برخورد شود و باید بر سایرابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و روانی کرونا نیز فائق بیاییم.

رویکرد جدید وزارت بهداشت برای برخورد با متخلفین

وزیر بهداشت با بیان این‌که در کنار خواهش‌ها و تمناهای مستمر برای رعایت موازین بهداشتی، رویکرد جدیدی داریم گفت: رویکردی که داریم ایجاد جریمه برای کسانی است که سهل‌انگاری می‌کنند و اگر کسی باعث ضرر و زیان به جامعه شود باید با او قاطعانه برخورد کرد. کسی که می‌گوید من دیگر خسته شده‌ام و نمی‌توانم ماسک بزنم نمی‌داند که پزشک و پرستار و پرسنل ما در آن لباس‌ها چگونه دو شیفت زحمت می‌کشند. از مردم تمنا می‌کنم در ارتقای رفتار بهداشتی تلاش کنند و از همه مسئولین اعم از نیروهای انتظامی، نظامی و قضایی می‌خواهم به یاری و کمک همکاران من در این شرایط سخت بیایند و نگذارند با شکستن پروتکل‌ها، بار روی دوش کادر درمان سنگین‌تر شود.

دچار خیز جدید بیماری شدیم

وی ادامه داد: ما یک دستاورد تا اردیبهشت ماه در کاهش مرگ و میرها و موارد ابتلا در اوج تحریم‌های ظالمانه داشتیم که در دنیا موردتوجه ویژه قرار گرفت اما متأسفانه با ساده‌انگاری و عادی پنداری مردم و برخی دستگاه‌ها دچار خیز جدید بیماری شدیم. با وجود این‌که گفته بودم ویروس کرونا را ساده نپنداریم و در دقیقه‌های نود از گوشه‌های این زمین گل خواهیم خورد.

نمکی با بیان اینکه در این خیز جدید همکارانم زحمت‌های فراوان کشیدند، خاطرنشان کرد: در استان‌های مختلف بعضی از همکاران به ویروس کرونا مبتلا و از چرخه خدمت خارج و در بیمارستان‌ها بستری و یا شهید شدند. امروز همکاران من در فشار ۶ ماهه دچار خستگی شدند و اگرچه بهورزان و تکنسین ‌های اورژانس، ماماها و کارشناسان علوم آزمایشگاهی و پزشکان و پرستاران هنوز با محبت و جان‌فشانی عاشقانه به مردم خدمت می‌کنند اما واقعا خجالت می‌کشم از مادر و پدر پرستار جوان و پزشکی که ما در این دوران به دلیل بی‌احتیاطی و ساده‌انگاری برخی افراد از دست دادیم. گاهی این شهادت به دلیل هجمه بیماری است و گاهی این از دست دادن‌ها به دلیل سهل‌انگاری، ساده‌اندیشی و عادی پنداری اوضاع است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها