رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508183

فرق بریتانیا و انگلیس چیست؟

رپورتاژ تبلیغی-کم نیستند کسانی که نمی‌دانند فرق بریتانیا و انگلیس چیست. آن‌ها بارها از رسانه‌های مختلف شنیده‌اند که برای اشاره به سرزمین انگلیس از عبارت «بریتانیا» استفاده شده است، ولی درست نمی‌دانند که آیا بریتانیا همان انگلیس است یا با هم تفاوت دارند؟ با هم در ادامه خواهیم دید که فرق بریتانیا با انگلستان چیست.

خبر
div>

فرق بریتانیا و انگلیس

به تصویر زیر نگاه کنید:

فرق بریتانیا و انگلیس

سرزمین‌های صورتی‌رنگ شامل چند جزیره‌ی کوچک و بزرگ هستند، اما خوب که دقت کنید می‌بینید که 2 جزیره بسیار بزرگ اند: جزیره‌ی سمت راست که بزرگ‌تر است بریتانیا نام دارد و جزیره‌ی سمت چپ ایرلند. این جزیره‌ی بریتانیا شامل سه کشور است: انگلیس، ولز و اسکاتلند. جزیره‌ی سمت چپ نیز شامل دو کشور است: ایرلند شمالی و ایرلند جنوبی.
فکر می‌کنم پاسخ پرسش فرق بریتانیا با انگلیس چیست را دادم. انگلیس یکی از کشورهایی‌ست که در جزیره‌ی بریتانیا قرار دارند. جز انگلیس، ولز و اسکاتلند نیز جزو این جزیره هستند. اما هنوز کامل به پرسش پاسخ نداده‌ام. یک مقوله‌ی دیگر وجود دارد که با نام «پادشاهی متحد بریتانیای کبیر» شناخته می‌شود. این پادشاهی متحد بریتانیای کبیر که به‌اختصار با نام UK شناخته می‌شود، علاوه بر سه کشورِ انگلیس، ولز و اسکاتلند یک کشور دیگر را شامل می‌شود: ایرلند شمالی. در واقع این 4 کشور را می‌توان به‌نوعی یک کشور دانست: یعنی پادشاهی متحد بریتانیای کبیر. عمده‌ی قانون‌گذاری‌ها برای این 4 کشور برابر هستند. جالب آن‌که استقلالِ ولز و اسکاتلند و ایرلند شمالی از انگلیس و در کل پادشاهی بریتانیای کبیر بسیار اندک است و صرفاً در سال‌های اخیر است که این کشورها توانسته‌اند مجلسی به‌ظاهر مجزا برای خود داشته باشند.
اوضاع این 4 کشور به‌گونه‌ای‌ست که حتی می‌توان گفت که برخی ایالت‌های آمریکا از کل کشور آمریکا استقلال بیشتری نسبت به مثلاً کشور اسکاتلند از کل بریتانیا دارند.
حاکم تمامی این 4 کشور، ملکه الیزابت دوم است؛ از همین رو او را با نام ملکه‌ی پادشاهی متحد بریتانیای کبیر می‌شناسند.
البته ولز و اسکاتلند و ایرلند شمالی تا چند قرن پیش کشورهایی مجزا بودند، اما در طی سلسله‌جنگ‌هایی که میان ارتش انگلیس و این کشورها در قرن هفدهم صورت گرفت، این 4 کشور در سال 1707 زیر سلطه‌ی پادشاهی متحد درآمدند.
پس می‌توان گفت که انگلیس یک کشور از جزیره‌ی بریتانیا و پادشاهی متحد بریتانیای کبیر است. بنابراین هر کس که ساکن انگلیس باشد لزوماً ساکن بریتانیاست، ولی هر کس که ساکن بریتانیا باشد لزوماً ساکن انگلیس نیست. همچنین هر انگلیسی بریتانیایی هم هست، اما لزوماً هر بریتانیایی انگلیسی نیست. به‌همان‌گونه که داخل هر کشور لهجه‌ها و گاه زبان‌های متفاوتی وجود دارند، زبان تمامی اهالی بریتانیا نیز یکی نیست. در کل سه زبان اصلی در آن منطقه زنده هستند: انگلیسی، ایرلندی و ولزی.

بریتانیای کبیر

اعضای پادشاهی بریتانیای کبیر

1- انگلیس

انگلیس یکی از کشورهای بریتانیاست. این کشور از دیرباز یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان بوده و نقشی مهم در صنعتی‌شدن جهان ایفا کرده‌است. پایتخت انگلیس شهر لندن است. لیورپول، منچستر، برایتون، نیوکاسل، بریستول، لیدز و بیرمنگام از جمله شهرهای مهم انگلیس هستند. انگلیس بر طبق آخرین سرشماری حدود 54 میلیون نفر جمعیت دارد. پرجمعیت‌ترین شهر این کشور لندن و پس از آن بیرمنگام است.

انگلیس

2- اسکاتلند

در شمال انگلیس و در جزیره‌ی بریتانیا یک کشور دیگر وجود دارد که با نام اسکاتلند شناخته می‌شود. پایتخت کشور اسکاتلند شهر ادینبورگ یا ادینبورو است. در اطراف این کشور، بیش از 700 جزیره وجود دارند که جزئی از خاک اسکاتلند محسوب می‌شوند. اسکاتلند وزیر خاص خود را دارد، اما در کل زیر سلطه‌ی بریتانیا است. یعنی بوریس جانسون که عمدتاً به‌عنوان نخست‌وزیر انگلیس شناخته می‌شود، در واقع نخست‌وزیر انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است.
اسکاتلند حدود 5 میلیون جمعیت دارد. اکثر آن‌ها به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. در سال 2014 یک همه‌پرسی برای استقلال اسکاتلند از بریتانیا برگزار شد که 54 درصد به ماندن اسکاتلند در بریتانیا رأی دادند و به این ترتیب اسکاتلند از بریتانیا استقلال نیافت.

اسکاتلند

3- ولز

ولز در غرب کشور انگلیس و در کل در غرب جزیره‌ی بریتانیا قرار دارد. پایتخت این کشور کاردیف است. اغلب مردم ولز به زبان‌های انگلیسی و ولزی صحبت می‌کنند. این کشور حدود 3 میلیون نفر جمعیت دارد و از سال 2000 بدین‌سو مقداری استقلال نسبت به قبل از سال 2000 پیدا کرده‌است. سال 2000 برای این کشور یک مجمع ملی مجزا ایجاد شد.

ولز

4- ایرلند شمالی

ایرلند شمالی جزو جزیره‌ی بریتانیا نیست، اما زیر سلطه‌ی پادشاهی متحد بریتانیای کبیر قرار دارد. این کشور در شمال جزیره‌ی ایرلند واقع است. حدود 1 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد که عمدتاً به زبان‌های انگلیسی و ایرلندی صحبت می‌کنند. پایتخت کشور ایرلند شمالی شهر بلفاست است. گفتنی است که تا اوایل قرن بیستم کل جزیره‌ی ایرلند زیر سلطه‌ی بریتانیا بود، اما در آن زمان ایرلند جنوبی طغیان کردند و توانستند استقلال‌شان را پس گیرند. در کشور ایرلند شمالی نیز دو حزب ملی‌گراها و سلطنت‌طلب‌ها فعال هستند. ملی‌گراها به‌دنبال استقلال ایرلند شمالی از پادشاهی متحد هستند و سلطنت‌طلب‌ها خواهان آن اند که این کشور همچنان زیر سلطه‌ی ملکه‌ی الیزابت باشد.

سخن پایانی

با هم دیدیم که فرق بریتانیا و انگلیس چیست و سپس مروری بر کشورهایی که زیر سلطه‌ی پادشاهی متحد بریتانیای کبیر قرار دارند داشتیم. در حال حاضر، انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی پادشاهی متحد بریتانیای کبیر را تشکیل می‌دهند.

هم‌چنین اگر شما کسب‌وکاری دارید که مرتبط با خدمات تور و گردشگری و یا خدمات ویزا و روادید می‌باشد و یا بدنبال سفر و استفاده از تورهای خارجی هستید، می‌توانید از سامانه ثبت آگهی رایگان «راگهی» استفاده کنید، تا در سریع‌ترین زمان ممکن به هدف خود برسید. استفاده از خدمات راگهی رایگان می‌باشد و شما فقط برای خدمات ویژه آن هزینه می‌پردازید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها