رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508218

عراق سفیر ترکیه را احضار کرد

ساعت 24- وزارت امور خارجه عراق امروز (چهارشنبه) «فاتح ییلذیز» سفیر ترکیه در بغداد را در اعتراض به حمله پهپادی روز گذشته به شمال این کشور فراخواند.

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد که سفیر ترکیه در عراق را در پی ادامه حملات آنکارا از جمله بمباران روز سه شنبه هواپیمای بدون سرنشین این کشور در منطقه «سیدکان» اقلیم کردستان که منجر به شهادت دو افسر عراقی شد را احضار کرده است.

بر اساس این گزارش، یادداشت اعتراض شدید عراق توسط معاون وزیر امور خارجه به سفیر ترکیه تحویل داده شد.

وزارت امور خارجه عراق در این یادداشت از ترکیه خواسته که پاسخگوی این حمله باشد.

در این بیانیه از ترکیه خواسته شده که فوری عملیات نظامی این کشور را در اقلیم کردستان متوقف کند و به حاکمیت عراق احترام بگذارد.

این سومین بار از آغاز حملات ترکیه در اواخر خرداد گذشته است که سفیر ترکیه به وزارت امور خارجه عراق فراخوانده می شود.

منابع عراقی دیروز از کشته شدن چهار تن از نیروهای مرزبانی این کشور از جمله دو افسر ارشد در حمله هوایی ترکیه به منطقه «سیدکان» در شمال استان اربیل خبر دادند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، در حمله پهپادی ترکیه به نیروهای مرزبانی عراق 20 مرزبان و غیرنظامی کشته شدند.

وزارت خارجه عراق حمله پهپادی ترکیه را نقض حاکمیت بغداد و اقدامی خصمانه و در تضاد با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان‌دهنده روابط میان کشورها و همچنین بر خلاف اصل حسن همجواری قلمداد کرد، اصلی که باید دلیلی برای اهتمام و تمایل دو کشور به انجام فعالیت امنیتی مشترک در راستای منافع دو جانبه باشد.

در این بیانیه آمده است که سفر «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه به بغداد که قرار بود فردا (پنجشنبه) انجام شود، لغو و «فاتح ییلدیز» سفیر این کشور نیز به وزارت خارجه عراق احضار خواهد شد تا یادداشت اعتراض شدیداللحن دولت بغداد تحویل وی شود.

ترکیه از اواخر خرداد گذشته، عملیات «پنجه ببر» را از زمین و هوا در شمال عراق علیه عناصر گروه «پ.ک.ک» آغاز کرده است.

وزارت امور خارجه عراق در اعتراض به حملات مکرر ارتش ترکیه به خاک این کشور، چندین بار فاتح ییلدز سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده است.

ارتش ترکیه اعلام کرد که هدف از عملیات موسوم به پنجه ببر در شمال عراق پاکسازی این مناطق از حضور عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) است.

با وجود اعتراض‌های گسترده بغداد و کشورهای عربی به آنکارا، عملیات ارتش ترکیه همچنان در شمال عراق ادامه دارد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها