رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508299

حذف 60 نماد برده‌داری در آمریکا پس از قتل «جورج فلوید»

ساعت24-طبق تحلیل‌های یک موسسه آمریکایی، از زمان قتل «جورج فلوید» تاکنون و در پی اعتراضات سراسری، حدود 60 نماد برده‌داری در سراسر ایالات متحده حذف و نابود شده است.

طبق تحلیل‌ «مرکز حقوقی فقر جنوبی» (SPLC)، از زمان قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست ۴۶ ساله آمریکایی به دست افسر پلیس سفیدپوست شهر «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا»، حدود ۶۰ یادبود، نماد‌ و مجسمه‌های برده‌داری در سراسر ایالات متحده حذف شده است.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» این مرکز آمریکایی گزارش کرد، علیرغم آنکه برخی از این یادبودها قبل از سال ۲۰۲۰ حذف شده بود اما سرعت حذف این نمادها قبل از مرگ فلوید چندان بالا نبود و بعنوان مثال تنها ۱۶ یادبود کنفدراسیون در سال ۲۰۱۹ از بین رفت و این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ تاکنون ۵۹ یادبود کنفدراسیون حذف شده است.

آمار و ارقام ارائه شده شامل حذف یا سرنگونی ۳۸ بنای یادبود و مجسمه، پنج مورد جابجایی و تغییر نام ۱۶ مدرسه، پارک یا مکان‌های دیگر می‌شود که البته شامل اقدام می‌سی‌سی‌پی در حذف نماد برده‌داری از پرچم این ایالت نمی‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی قتل فلوید، چندین مجسمه «کریستوف کلمب» توسط دولت‌های محلی، سرنگون و به زیر کشیده شد.

کشورهای دیگر نیز به تبعیت از معترضان آمریکایی و در اقدامی علیه نژادپرستی، اقدام به حذف نمادهای برده‌داری کردند که یکی از این موارد کشور بلژیک بود که همزمان در جریان تظاهرات ضدنژادپرستی و حامیان جنبش «جان سیاهان ارزش دارد»‌ در بروکسل، بسیاری با نوشتن شعارهایی روی مجسمه «لئوپولد دوم» پادشاه بلژیک در سال ۱۹۰۹،‌ وی را نماد «نژادپرستی»‌ خواندند و این مسجمه را سرنگون کردند.

لئوپولد دوم در طول حکومت شخصی بر دولت آزاد کنگو، موجب قتل عام بیش از ۱۵ میلیون نفر از مردمان بومی شده بود.

طبق گزارش شبکه «یورونیوز»، در شهر بریستول انگلیس نیز معترضان در اقدامی مجسمه «ادوارد کالستون» تاجر برده و یکی از نمادهای این شهر را سرنگون کردند و مجسمه را به رودخانه انداختند.

طبق این گزارش، شماری از ایالات آمریکا که مسجمه‌های آنها درساختمان کنگره در بزرگداشت چهره های کنفدراسیون بوده است، شروع به حذف این نمادها کرده‌اند که بعنوان مثال می‌توان به رهبران ایالت جورجیا اشاره کرد که موافقت کردند که مسجمه «الکستاندر استفانز» معاون رئیس‌جمهور کنفدراسیون را با «جان لویس» نماینده فوت‌ شده ایالت جورجیا جایگزین کنند.

فلوید یک شهروند سیاهپوست آمریکایی بود که روز پنجم خردادماه، به مدت 9 دقیقه زیر زانوی افسر پلیس سفیدپوست آمریکایی در حالیکه التماس می‌کرد نمی‌تواند نفس بکشد، محبوس شده بود و در نهایت جان خود را از دست داد که انتشار ویدئویی از این لحظه، موجی از خشم معترضان را در سراسر آمریکا و دیگر کشورها برانگیخت و در پی آن تظاهرات‌های گسترده‌ای علیه خشونت و تبعیض‌نژادی برگزار شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها