رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 508347

مجلس خیال آشتی با دولت ر اندارد

ساعت 24 -نمایندگان مجلس در حالی روز چهارشنبه به گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صنعت معدن و تجارت رای ندادند که این اقدام از دید افکار عمومی و ناظران مسائل سیاسی نه در راستای تعامل بلکه حاکی از رویکردی تقابلی است.

مجلس یازدهم در شرایطی تشکیل شده که کشور درگیر چالش‌های اقتصادی ناشی از فشار حداکثری آمریکا از یک سو، و شیوع کرونا از سوی دیگر است. در چنین وضعیتی مردم در انتخابات به نمایندگان رای دادند تا با حضور در مجلس به حل مشکلات اقتصادی کشور کمک کنند.با این حال از همان روزهای نخست آغاز به کار مجلس یازدهم، اظهارنظرهای حاشیه‌ساز منتخبان دوره یازدهم از شروع دور تازه‌ای از تعامل بین دو قوه مجریه و مقننه خبر می‌داد. برخورد تند برخی از نمایندگان با محمد جواد ظریف از جمله این اقدامات بود که با واکنش‌های زیادی در فضای سیاسی و رسانه‌ای مواجه شد و حتی موجب انتقاد برخی از دیگر نمایندگان مجلس هم شد.

به گزارش ایرناانتقادهای نمایندگان مجلس جدید محدود به وزرای دولت تدبیر و امید نبود و طرح موضوع استیضاح رییس‌جمهوری مدعایی بود که آنان تا زمان نشست ویدئوکنفرانسی نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر انقلاب مداوم در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود مطرح می‌کردند، تا آنکه حضرت آیت الله خامنه‌ای در این نشست تاکید کردند دولت باید تا لحظه آخر دوره قانونی خود به فعالیت ادامه دهد و مجلس باید برای حل مشکلات کشور و مردم با دولت تعامل و همکاری کند.ایشان در این دیدار ویدئوکنفرانسی در ۲۲ تیرماه خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم فرمودند:«در این شرایطِ حسّاسِ سالِ آخریِ دولت که سال اوّل شروع کار شما و فعالیّت شما است، بایستی هر دو -هم دولت، هم مجلس- سعی کنند فضا را به نحوی مدیریّت کنند که به کار لطمه نخورد. مراقبت بشود؛ جوری مدیریّت کنید فضا را که به کار مهمّ کشور هیچ ‌گونه لطمه‌ای وارد نشود

پس از بیانات رهبر معظم انقلاب بود که هیات رییسه فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی و دیگر فراکسیون‌های مجلس بر پیروی از اوامر رهبری و تعامل با دولت برای حل مشکلات کشور در سال آخر دولت تدبیر و امید تاکید کردند.

با این حال روز چهارشنبه ۱۴۰ نماینده مجلس نه تنها حاضر نشدند به وزیر پیشنهادی رییس‌جمهوری برای وزارتخانه مهم صنعت، معدن و تجارت رای موافق دهند، که حتی در اقدامی غیرمنتظره، بی‌سابقه، و برخلاف آیین‌نامه مجلس در جلسه رای اعتماد اجازه دفاع از وزیر پیشنهادی را به معاون اول رییس جمهوری نداد.

نمایندگان بر اساس قانون این اختیار را دارند تا به وزیر پیشنهادی دولت رای موافق بدهند یا ندهند، اما انتظار می‌رفت نمایندگان با در نظر گرفتن شرایط کنونی کشور که شرایطی عادی نیست، تصمیم گیری می‌کردند. از سویی کشور درگیر سیاست فشار حداکثری و کارزار ظالمانه‌ای است که دولت ‌آمریکا علیه مردم ایران به راه انداخته است. از سوی دیگر شیوع کرونا همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده و اقتصادهای بزرگ را به چالش کشیده است. این در حالی است که دولت در ماه‌های گذشته عملکرد قابل دفاعی در مواجهه با این دو مشکل و چالش بزرگ داشته است.عدم رای به وزیر پیشنهادی مسئله بی‌سابقه جلسه مجلس شورای اسلامی نبود، بلکه بدعت جدید جلوگیری هیات رییسه مجلس از سخنرانی معاون اول رییس جمهوری برای دفاع از وزیر پیشنهادی است که تعجب همگان را برانگیخت.

همانطور که در ادوار مجلس این امر سابقه داشته است، بر اساس بند سوم ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، رییس‌جمهوری می‌توانست به جای خود، نماینده‌ای را به جلسه رای اعتماد وزیران بفرستد و نماینده وی می‌توانست در این جلسه سخنرانی کند و از وزیر پیشنهادی دفاع کند. ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح می‌کند: « [در جلسه رای اعتماد به وزرا] ...رئیس‌جمهور یا کسانی که او تعیین خواهد نمود به سؤالات و اظهارات مخالفان پاسخ می‌دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس‌جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود. درپی اظهارات و دفاعیات رئیس‌جمهور، مجلس شورا در مورد برنامه‌ها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود...» در جلسه رای اعتماد به وزیر جهاد کشاورزی هم با استناد به همین مواد آیین نامه، هیات رئیسه به معاون اول اجازه صحبت و پاسخ به سوالات و اظهارات مخالفین را دادند که خوشبختانه بیانات ایشان در اقناع مجلس بسیار موثر بود اما متاسفانه علی رغم وجود رویه و تجویز فراز سوم و قسمت آخر تبصره ۱ ماده ۲۰۴ قانون آیین نامه داخلی، هیات رئیسه اجازه صحبت به دکتر جهانگیری را نداد

به این ترتیب، اگر تحلیل برخی از کارشناسان که عدم حضور رئیس جمهوری در جلسه رای اعتماد را دلیلی برای عدم رای موافق به وزیر پیشنهادی صحیح باشد، در این شرایط باید به مردمی بودن این دسته از نمایندگان شک کرد، چرا که اقدام رئیس جمهوری موافق قانون بود و نمایندگانی که حق رای آن‌ها به وکالت از رای مردم است، برای انتقام‌جویی یا رقابت‌های شخصی و سیاسی، حق قانونی نماینده دیگر مردم را که مظهر جمهور است، زایل کرده اند. آیا این دسته از نمایندگان با نادیده گرفتن قوانین و توهین و اهانت به معاون اول رئیس‌جمهوری وکالت خود از مردم را ادا کرده‌اند!

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها