رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508393

دست رد دوستان آمریکا به قطعنامه ضد ایرانی

ساعت24-روزنامه فایننشیال تایمز امروز خبر داد که با وجود رقیق شدن قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تونس و استونی از معرفی این تصمیم ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت خودداری کردند.

شورای امنیت
فایننشیال تایمز ساعاتی پیش خبر داد: آمریکا اوایل این هفته از طرح نسخه سخت‌گیرانه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران صرف‌نظر کرد، اما پس از آنکه استونی و تونس که روابط دوستانه‌ای با واشنگتن دارند، درخواست معرفی این قطعنامه به نیابت از آمریکا را رد کردند، این مصالحه نیز با شکست مواجه شد.

آمریکا هفته گذشته قطعنامه‌ای را ارائه داد که حاوی ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی در مجموع ۱۳ صفحه بود و گفته می‌شد که شامگاه دوشنبه در دستور شورا قرار خواهد گرفت اما این اتفاق نیفتاد و سه‌شنبه اعلام شد آمریکا این قطعنامه را تغییر داده و متنی را ارائه داده است که تنها ۲ بند مقدماتی و ۲ بند عملیاتی دارد، هرچند که هدف یکی است.

آمریکایی‌ها به این دلیل قطعنامه خود را اصلاح کرده و تنها خواستار تمدید محدودیت فعلی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شدند که کاملاً یقین پیدا کردند هیچ یک از اعضای شورای امنیت با متن آنها موافق نیستند.

هرچند تاکنون همه اعضای شورای امنیت به متن فعلی آمریکا نظر مثبتی نشان نداده‌اند و انتظار می‌رود دولت ترامپ علاوه بر شکست سنگین، بار دیگر در موضوع ایران دچار انزوای بین‌المللی شود، روسیه و چین هم به صراحت از مخالفت خود با این رویکرد آمریکا سخن گفته‌اند.

رأی‌گیری برای قطعنامه ضد ایرانی آمریکا از ساعت ۵:۳۰ دقیقه عصر پنج‌شنبه به صورت ایمیلی در شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز شد که نتایج آن عصر جمعه اعلام می‌شود.

در نامه‌ای که نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل متحد به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت در اختیار اعضای آن قرار داده است، تأکید شده است، تنها ۲۴ ساعت برای رأی دادن فرصت وجود دارد و تمدیدشدنی نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها