رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 512630

توزیع ثروت در ترکیه

ساعت 24- سازمان آمار ترکیه در بررسی وضعیت معیشتی و درآمد مردم این کشور در سال 2019 میلادی به انتشار یک سری آمار و ارقام در این خصوص پرداخته که اهم مطالب آن به شرح ذیل است:

استانبول
dir="RTL"> استانبول پردرآمدترین شهر ترکیه

استانبول بیشترین میزان توزیع ناعادلانه درآمد در کشور را دارا می‌باشد. تنها یک گروه 20 درصدی مردم ترکیه دارای بیشترین درآمد هستند و این تعداد در سال 2019 میلادی به تنهایی 46.3 درصد از کل درآمد کشور را به خود اختصاص داده اند .یک گروه 20 درصدی مردم این کشور که دارای کمترین درآمد هستند تنها توانستند که در سال گذشته میلادی 6.2 درصد از کل درآمد سالانه کشور را به خود اختصاص دهند. کمترین میزان توزیع ناعادلانه درآمد در ترکیه در شرق منطقه مرمره می‌باشد. پردرآمدترین منطقه جغرافیایی ترکیه، دریای مدیترانه می‌باشد ( توریستی بودن این منطقه و وجود زیرساختهای مناسب گردشگری، تفریحی و فعال شدن زمینه‌های شغلی جانبی ناشی از صنعت توریسم سبب شده است تا این منطقه بتواند درآمد خود را روز به روز افزایش دهد. میانگین درآمد سالانه خانوار در ترکیه در سال 2019 میلادی 28 هزار و 522 لیر ترک بوده است. بیشترین میزان درآمد سالانه خانوار در ترکیه در سال 2019 میلادی متعلق به شهر استانبول با 40 هزار و 749 لیر ترک می‌باشد.

پس از استانبول مناطق آناتولی غربی با درآمد متوسط سالانه 32 هزار و 384 لیر ترک و منطقه اژه با 30 هزار و 337 لیر ترک می‌باشد. کمترین درآمد متوسط سالانه مربوط به شهرهای ماردین، باتمان، شرناک و سیرت در جنوب شرق ترکیه با 13 هزار و 441 لیر ترک می‌باشد.

ضریب: جینی ضریب آماری نسبت توزیع درآمد سرانه کشور به شهروندان آن کشور است . این ضریب نشانگر ثروت کشور نیست بلکه نشان دهنده چگونگی توزیع ثروت در بین اقشار مختلف جامعه می‌باشد.

این ضریب در سال 1912 میلادی توسط یک آمارشناس ایتالیایی به نام کورادو جینی Corrado Gini برای اندازه گیری چگونگی توزیع درآمد سرانه در بین شهروندان یک کشور وارد علوم آماری شد .

هر چند ضریب جینی در محاسبه نسبت توزیع درامد سرانه یک کشور به شهروندان آن به رقم یک نزدیکتر گردد حاکی از توزیع ناعادلانه ثروت و هر چند این رقم به صفر نزدیک باشد نشان از برابری در توزیع ثروت ملی در بین شهروندان آن کشور است.ضریب جینی ترکیه در سال 2019 میلادی نسبت به یک سال قبل از آن با افزایش 0.013 واحدی 0.395 بوده است .

با توجه به پاندمی‌کرونا و آثار منفی آن بر اقتصاد جهان به ویژه اقتصاد ترکیه پیش بینی می‌شود که ضریب جینی ترکیه در سال جاری میلادی نیز همچنان رو به افزایش داشته و به رقم 1 که به معنای توزیع ناعادلانه درآمد سرانه نسبت به جمعیت این کشور است نزدیکتر گردد .

افزایش ضریب جینی در این کشور به معنی اختلاف دامنه طبقاتی، افزایش میزان قشر محروم جامعه و لزوم اجرای سیاستها و تدابیر حمایتی از سوی دولت برای ادامه معیشت مردم این کشور خواهد بود.

دولت حزب عدالت و توسعه در شرایط فعلی در تلاش است تا با بکاربردن راهکارهای مناسب اقتصادی از افزایش ضریب جینی در جامعه خود کاسته و رضایت عمومی جامعه را فراهم نماید چرا که به خوبی می داند که افزایش این میزان می‌تواند افزایش نارضایتی‌های اجتماعی را بدنبال داشته و دولت را در شرایط کنونی که درگیر مسایل منطقه ای است با مشکلات جدیدی در داخل روبرو سازد .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها