رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 512774

نقره داغ شدن نیمایی بدهکاران ارزی به صندوق توسعه

ساعت 24- در هنگامه ای که جنگ نفت با پیروزی صادرکنندگان ادامه داشت و خزانه بانک های مرکزی کشورهای صادرکننده نفت مثل ایران انباشت دلار را تجربه می کرد صندوق های توسعه ای یا صندوق های ثروت در این کشورها از جمله ایران اعتبارات قابل اعتنایی به متقاضیان وام ارزی دادند.

صندوق توسعه ملی
dir="RTL">در ایران این اتفاق از 1380 به این سو افتاده است و حساب ذخیره ارزی سابق و صندوق توسعه ملی امروز میلیاردها دا وام به بخش ها گوناگون و بنگاههای کوچک وبزرگ داده اند. در آن روزگاران وحتی تا سال 1391 قیمت هردلار آمریکا به طور میانگین 10000ریال بود. وام گیرندگان از صندوق توسعه ملی ناگهان در سال 1392 به چشم دیدند قیمت هردلار به 34000 ریال رسید و مطابق مقررات صندوق باید بدهی خود را به ارز پرداخت می کردند. اما 3برابر شدن قیمت ارزهای معتبر به در سال 1392 راه را برای پرداخت وامها دشوار کرد و پرداخت ها انجام نشد. در 7 سال دولتهای یازدهم و دوازدهم و با مشارکت سه وزیر اقتصاد مختلف در شورای گفتوکو نشست های پرشمار برگزار شد تا راهی برای پرداخت بدهی ها پیدا شود که هب نظر می رسد پس از رسیدن قیمت هردلار به 110000ریال در سال 1397 و حالا 260000 ریال در سال 1399 پرداخت بدهی به ارز بسیار دشوار شده است. از سوی دیگر نبود ارز به میزان کافی در بازار داخل موجب شده است دولت به بدهکاران اغلام کند می توانند بدهی خود را به ریال پرداخت کنند.

نقره داغ نیمایی

شاید درنگاه اول به نظر می رسید دستور دولت برای پرداخت ریالی بدهکاران ارزی یک مزیت برای آنها باشد اما یک کارشناس آگاه می گوید ، ریال قابل پرداخت به نرخ ارز سامانه نیما در تاریخ بازپرداخت خواهد بود نه در تاریخ دریافت وام . با توجه به اینکه نرخ نیمایی ارزهای معتبر درهمین چند هفته تازه سپری شده وبه ویژه دراین روزهای اخیر به نرخ بازار آزاد ارز نزدیک شده است باید گفت که بدهکارن ارزی که به امید هایی دل بسته بودند حالا نقره داغ می شوند و باید بدهی خودرا به قیمت هردلار 250000ریال و بدهی یورویی خود را به قیمت هر یورو300000ریال پرداخت کنند. کارشناسان می گویند صندوق توسعه در قانون بودجه امسال تکالیفی بر عهدهگرفته است که قصددارد آنها را از محل دریافت طلبهای خود حتی به صورت ریالی از بدهکاران انجام دهد. این قرارتازه تنها برای سال 1399 مجاز خواهد بود.

31 شهریور آخرین مهلت

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور ۳۱ شهریور ماه را آخرین مهلت بازپرداخت تسهیلات حساب ذخیره ارزی اعلام کرد و گفت: مهلت‌ اعلام شده به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

به گزارش ایبِنا، میثم زالی با اشاره به پایان مهلت مقرر در آیین نامه ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در پایان شهریورماه، بیان کرد: متقاضیانی که تاکنون نتوانسته‌اند از مزایای مندرج در تصویب نامه هیئت وزیران برای تعیین تکلیف بدهی خود بهره مند شوند، لازم است پیش از پایان مهلت قانونی، درخواست کتبی خود را در بانک عامل ثبت کنند.وی تصریح کرد: مشمولان حتی‌المقدور درخواست خود را به صورت حضوری در بانک ها ثبت کنند و اگر به هر دلیلی موفق نشدند، ازطریق سامانه های الکترونیکی بانکی، ارسال درخواست با پست پیشتاز و سایر روش ها اقدام به ثبت درخواست خود کنند.زالی همچنین با اشاره به لزوم رفع موانع احتمالی توسط کارگروه های استانی تسهیل و رفع موانع تولید برای حل مشکل مشمولان ماده ۲۰ تاکید کرد: همه مشمولان پس از ثبت درخواست خود، حتما پیگیری های لازم را برای بهره مندی حداکثری از تمام مزایای مندرج در ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر از طریق کارگروه های استانی و یا دبیرخانه ستاد تسهیل انجام دهند تا مقدمات لازم برای بهره مندی حداکثری واحدهای مشمول از مزایای این قانون که دیگر تمدید نخواهد شد، فراهم گردد.

بر اساس اطلاعات دردسترس بیشترین بدهکاران ارزی برخی واحدهای بزگ تولید کننده موادغذایی ونیز خریداران نیروگاههای برق هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها