رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 512887

ادامه محدودیتها و نابودی تمام سرمایه‌گذاریهای گردشگری

ساعت 24 -در حالی که شیوع ویروس کرونا در ایران همچنان ادامه دارد، علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، روز چهارشنبه، از تشکیل جلسه با وزیر بهداشت طی یک هفته آینده و برای رفع محدودیت‌های سفر خبر داد و گفت: اگر این محدودیت‌ها ادامه یابد، تمام سرمایه‌گذاری‌های گردشگری نابود می‌شود، فعالان گردشگری ورشکسته می‌شوند و دیگر قابلیت برگشت نخواهند داشت .

dir="RTL">مونسان در یک برنامه تلویزیونی، با ابراز نارضایتی از این‌که گردشگری با وجود سهمی که در تولید ناخالص داخلی و اشتغال دارد، مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، به وضعیت موجود گردشگری در کشور اشاره کرد و افزود: گردشگری در ابتدای شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورها صفر شد، مرزها بسته شد، پروازها کاهش یافت و ویزای گردشگری دیگر صادر نشد اما به مرور این محدودیت‌ها برداشته شد، چرا که گردشگری در همه کشورها علاوه بر موضوع اقتصادی کارکرد مهم اجتماعی و فرهنگی دارد.او ادامه داد: در ایران نیز تا پایان ماه اردیبهشت گرشگری داخلی و خارجی تعطیل شده بود. هرچند که ما هتل‌ها را مطلقا تعطیل نکرده بودیم و عمده هتل‌ها به دلیل نبود مشتری خودجوش اقدام به تعطیلی کردند، چون هزینه نگهداری هتل بالا است، در برخی مناطق هم به دستور استانداران هتل‌ها بسته شد. به هر حال در خردادماه گشایش‌های ایجاد شد و حجم زیاد سفر اتفاق افتاد و تاسیسات گردشگری نفسی کشیدند اما با راه افتادن موج دوم کرونا، سفرها دوباره متوقف شد.وزیر گردشگری ایران گفت: توقف سفرها زیادی طولانی شده است. تا الان می‌گفتیم گردشگری تحت فشار است اما اگر این روند ادامه یابد تمام سرمایه‌گذاری‌ها نابود می‌شود و فعالان این حوزه ورشکست خواهند شد و قابلیت برگشت هم پیدا نمی‌کنند. خوب می‌دانم همه آنهایی که در این بخش فعال بودند ضرر زیادی را متحمل شده‌اند. ناراحت کننده‌تر این است که بسیاری از جوان‌ها هرچه داشتند جمع کردند، وام گرفتند تا بومگردی راه‌اندازند و قرار بود از عید شروع به کسب درآمد کنند که نه تنها درآمدی بدست نیاوردند، حالا باید اقساط وام را هم بپردازند، اضافه بر آن مالیات و هزینه‌های بیمه تامین اجتماعی را هم دارند. فشار عجیبی به گردشگری وارد شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره راه حل نجات گردشگری از این وضعیت، اظهار کرد: صحبت‌های خوبی با دکتر نمکی ـ وزیر بهداشت ـ داشتم، خوشبختانه ایشان تلاش می‌کند همه بخش‌ها را خیلی خوب ببیند. نظر به این‌که سلامت و جان مردم مهم است و کادر درمان خسته شده‌اند و ما نباید بار جدیدی به آن‌ها اضافه کنیم، قرار شد ظرف هفته آینده جلسه مشترکی با وزیر بهداشت داشته باشیم تا مثلا اجازه دهیم تورها و گروه‌های خارجی که سفرشان قابلیت کنترل دارد تحت پروتکل مشترک، برقرار شود.مونسان درباره رفع محدودیت سفرهای داخلی نیز گفت: از وزیر بهداشت خواهش کردیم به جای توصیه‌های «سفر نرویم» روی «سفر هوشمند و مسؤولانه» تاکید شود. ما هم مثل وزارت بهداشت با این حجم از سفر که اکنون اتفاق می‌افتد، مخالفیم، چون برای گردشگری منافعی ندارد. اینکه هر کسی ماشین‌اش را بردارد، هر جایی خواست چادر بزند و یا در خانه‌های مختلف اتراق کند، نه تنها به درد نمی‌خورد که باعث انتشار کرونا هم می‌شود. اما با توجه به رعایت پروتکل‌ها در ناوگان حمل و نقل و هتل که وزارت بهداشت هم قبول دارد، این سفرها می‌تواند در قالب تورهای گردشگری اتفاق افتد.

وی با اشاره به انبوه سفرها در مسیر شمال کشور، افزود: با وجود آن‌که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توزیع سفر را انجام داده و در این سال‌ها سعی کرده روی گردشگری غرب کشور کار کند اما همچنان با ترافیک‌های شمال مواجهیم. شاید در گذشته زیرساخت مناطق غربی مشکل داشت ولی الان شرایط قابل قبول است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها