رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 512908

از هم پاشیدگی زیست محیطی زمین را تهدید میکند

ساعت 24 -منابع آبی و جنگل‌ها در خطرند و تغییرات اقلیمی روز به روز شدیدتر می‌شود. کشورها در حفاظت از گونه‌های زیستی بسیار عقب‌تر از اهداف تعیین‌شده هستند. از هم پاشیدگی زیست محیطی زمین را تهدید می‌کند.

پلنگ
dir="RTL">بر اساس گزارشی از سازمان ملل، جامعه جهانی به اهدافی که خود برای حفاظت از گونه‌های زیستی تعیین کرده بود، دست نیافته است. به گزارش مجمع حفاظت از گونه‌های زیستی از ۲۰ هدف تعیین‌شده در ۱۰ سال پیش هیچ یک به طور کامل انجام نشده و تنها شش هدف تا حدی موفقیت‌آمیز حاصل شده‌اند.این گزارش که روز سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر منتشر شده تصریح کرده: «علیرغم پیشرفت‌های دلگرم‌کننده در بسیاری زمینه‌ها، دنیا شدیدا در رنج و عذاب است و این وضع بدتر هم می‌شودبیشتر از همه مکان‌هایی که برای زندگی حیاتی هستند مثل منابع آب، بیش از پیش در خطرند. دلیل آن هم بیش از هرچیز استفاده کشاورزی بیش از حد از زمین‌ها، بهره‌برداری‌های اقتصادی از جنگل‌ها و ماهی‌گیری بیش از اندازه و غیرمجاز در بسیاری از دریاهاست.

علاوه بر اینها تخریب زیستگاه‌ها، وارد کردن گونه‌های غیربومی به بسیاری از مناطق و نیز تاثیرات بحران اقلیمی بر جانوران و گیاهان نیز در این امر نقش داشته‌اند.مدیر انجمن حفاظت از محیط زیست آلمان یکی از مهمترین دلایل نرسیدن به این اهداف را پرداخت "یارانه‌های ضدمحیط زیست" از سوی دولت‌ها و نیز نبود مشوق‌های مالی برای اقتصاد سازگار با محیط زیست عنوان کرده است.

با همه اینها نقاط روشنی هم وجود دارند مثلا اینکه در پنج سال گذشته در مقایسه با قبل از سال ۲۰۱۰، جنگل‌زدایی ۳۳ درصد کاهش داشته است. یا اینکه آگاهی برای حفاظت از گونه‌های زیستی در سراسر دنیا بیشتر شده است. دیگر اینکه مناطق حفاظت‌شده برای خشکی و آب گسترش پیدا کرده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواهان دستورالعمل‌های بلندپروازانه‌تر، بیش از همه برای گرمایش زمین شده است. او گفته است: «بخشی از این برنامه جدید باید متوجه این موضوع باشد که به هر دو مشکل چالش جهانی تغییرات اقلیمی و نیز از بین رفتن تنوع زیستی با برنامه‌ریزی توجه شود و نیز این موضوع مدنظر قرار بگیرد که نادیده گرفتن تغیرات اقلیمی و سایر تلاش‌ها برای حفظ تنوع زیستی یک تهدید است

تنها در این صورت است که رسیدن به یک همزیستی سازگار با گیاهان و حیوانات تا سال ۲۰۵۰ ممکن خواهد بود.مجمع حفاظت از گونه‌های زیستی برآمده از کنوانسیون تنوع زیستی CBD است که در سال ۱۹۹۲ در ریودو ژانیرو تهیه شد. در سال ۲۰۱۰، ۱۹۶ کشور عضو این کنوانسیون ۲۰ هدف را برای حفاظت از گونه‌هایی زیستی مشخص کردند که می‌بایست تا سال ۲۰۲۰ محقق می‌شدند. بر اساس این اهداف تعیین‌شده می‌بایست ۱۷ درصد از خشکی و ۱۰ درصد دریاها بیشتر و بهتر محافظت شوند تا از بین رفتن گونه‌های زیستی متوقف شود.

دویچه وله

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها