رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 512909

فیفا با پول باشگاه‌های ایرانی اداره میشود

ساعت 24-فرشید طالبی مدافع اسبق تیم ملی و سپاهان می گوید: در جابجایی مربیان، زمانی ما کشورهای عربی را به خاطر جابجایی مربیان به تمسخر می‌گرفتیم، اما الان از آنها بدتر شدیم.

هرچند سال یکبار قوانین عجیبی وارد فوتبال ما می شود. از منع حضور دروازه بان خارجی گرفته تا سقف قرارداد برای بازیکنان. قوانینی که فوتبال ما را وارد چالش های بزرگی کرد و هنوز تبعات آن را می توان مشاهده کرد. در روزهای اخیر هم قانون منع حضور بازیکنان و مربیان خارجی توسط فدراسیون فوتبال به ثبت رسید تا این قانون من در آوردی، بار دیگر فوتبال و لیگ برتر ایران را وارد حاشیه کند. حواشی که باز دودش به چشم فوتبال و علاقه مندانش می رود. با تصویب این قانون عجیب، قیمت بازیکنان در لیگ برتر افزایش چشمگیری داشت و صدای مدیران لیگ برتری را در آورده است. به سراغ فرشید طالبی مدافع اسبق سپاهان، تراکتور و ... رفتیم و با او درباره این اتفاقات صحبت کردیم.

*یکی از قوانینی عجیبی که در فوتبال ایران به تصویب رسید منع حضور دروازه‌بان خارجی بود؛ قانونی که بعد از بازی ذوب‌آهن – فولاد اجرا شد و ابهامات زیادی درباره عیسی اندوی مطرح شد. شما که همبازی او بودید، در آن مسابقه شک و تردیدی داشتید که عیسی در آن بازی کم‌کاری کرده باشد؟

ببینید، نمی‌شود با حرف درباره این مسائل صحبت کرد و فانون گذاشت. ما باید با سند قانون بگذاریم و در مقابل سندی که داریم باید نظر دهیم. من با عیسی اندوی هم‌اتاقی بودم و با او رابطه نزدیکی داشتم. عیسی بچه‌ای بود که نماز می‌خواند، روزه می‌گرفت و به اعتقاداتش پایبند بود ولی شائبه‌هایی که درباره او ایجاد می‌شود، به نظر من نمی‌تواند سندی باشد بر این گفته که حتما هست. چون عیسی فوق‌العاده پسر معتقدی بود و عیسی حتی گزینه بود که تابعیت ایران را بگیرد و برای تیم ملی به میدان برود ولی با این تفکر کلا ریشه گلرهای خارجی را زدند تا کلا تمام شود. به نظرم عیسی اندوی خیلی قابلیت داشت و خودش یکی از ارکان اصلی تیم ما بود و فکر می‌کنم می‌توانست دروازه هر تیمی که در آن بود را بیمه کند و به نظرم خیلی بد است. یک روزی عادل فردوسی‌پور مرا به برنامه‌اش دعوت کرده بود و در مورد زوران جورجوویچ از من سوال کرد؛ جورجوویچ از نظر رفتاری کمی زیر سوال بود و ایشان از ایران رفته بودند و شاید من تا اخر عمرم هم او را نبینم، آقا عادل عزیز از من در مورد ایشان سوال کردند و من نمی‌توانستم هم‌جهت با اذهان عمومی حرف بزنم چون ایشان خیلی گردن من حق داشت و من را به پست خودم برگرداند و به خاطر همین من از ایشان تعریف کردم و هرجا باشم تعریف می‌کنم چون ایشان گردن من، محسن مسلمان و چند بازیکن دیگر حق داشت و من در آن برنامه گفتم ایشان هر رفتاری داشته باشند گردن من حق دارند. الآن هم باید جایگاه حق حرف بزنیم، نه اینکه چون عیسی اندوی رفیق من بود و خیلی دوستش دارم این را بگویم ولی از نظر من اگر ما حرفی درباره آبروی کسی می‌زنیم باید به اسناد رجوع کنیم وگرنه هم خودمان را درگیر می‌کنیم هم اینکه با خدای او درگیر هستیم.

*یک زمانی هم قانون سقف قرارداد گذاشتند و کلی حاشیه‌ساز بود.

در فوتبال ما قانون شبانه زیاد داریم و در و تخته باهم جور است. یک زمانی هم این قانون من درآوردی را گذاشتند که نه تنها کمک نکرد بلکه صد برابر بدتر شد و خود من جزو کسانی بودم که سه سال از این قانون متضرر شدم.

*همان زمان گفتند تیم‌های اصفهانی میله‌گرد می‌دهند و ...

همه تیم‌ها به نحوی قانون را زیر پا می‌گذاشتند و خود فدراسیون هم به این موضوع اشراف داشت و علنا گفته بود انگار یک جوری قانون را زیر پا بگذارید که من نفهمم!

*الآن در نقل و انتقالات ارقام عجیبی را می‌شنویم و صحبت از 15 میلیارد است و بازیکنان حداقل 8 میلیارد و 10 میلیارد می‌بندند. کلا خیلی ارقام زیاد شده، نگران‌کننده نیست؟

ببینید ما قوانین شبانه زیاده داریم و طرف خواب‌نما می‌شود و قانون می‌گذارد!

*یعنی این موضوع به قانون منع ورود خارجی‌ها ربط دارد؟

شک نکنید که ربط دارد. از طرفی تیم‌هایی مثل سپاهان و تراکتور چه زمانی مشکلی برای طلب بازیکنان خارجی داشتند؟ چرا این تیم‌ها باید پاسوز رفتارهای غیرحرفه‌ای مدیران استقلال و پرسپولیس شوند؟ 90 درصد شکایت‌هایی که می‌شود مرتبط به این دو تیم است و ما داریم برای اینکه یک چیزی را درست کنیم، عادت داریم جای درست کردن مسئله کلا آن را پاک می‌کنیم چون ما آدم‌هایی نیستیم که اشراف کامل به قوانین داشته باشیم. اتفاقی که در فوتبال می‌افتد و اگر انسان، انسان کاربد فوتبال باشد و قوانین نقل و انتقالات را خوانده باشد، می‌توان قوانین خوبی وضع کرد. آن هم نه الآن که ده سال زودتر باید انجام می‌شد. به همان اندازه که بازیکنان خارجی آمدند و تضعیف کردند تیم‌ها یا حق تیم‌ها را خوردند، به همان اندازه فوتبالیست خارجی آمده که سطح فوتبال را بالا برده‌اند. شما از ابراهیم توره، مامه تیام، دیاباته حرف بزنید، جانواریو را نگاه کنید. این‌ها فوتبالیست‌های فوق‌العاده قابلی بودند که کلاس فوتبال را بالا بردند. با چندتا از این نفرات همبازی بودم، مثلا ایگور کاسترو. چرا باید این قوانین من درآوردی را وضع کنیم؟

*به نظر می‌رسد افزایش رقم قرارداد بازیکنان به خاطر گرانی در جامعه است

خب ربط پیدا می‌کند، شما وقتی ورود بازیکنان آس خارجی را منع می‌کنید، باعث می‌شود مدیران ما کاسه گدایی دستشان بگیرند و دنبال بازیکنان ایرانی بروند و بازیکنان هم رقمشان را بالا می‌برند چون می‌دانند اگر در پست مهاجم من را نگیرند، هیچکس مثل من پیدا نمی‌شود و مبلغ به ده میلیارد می‌رسد. دلیلش همین قوانینی است که کمک می‌کند به این موضوع، ما هیچ قانونی نداریم که به فوتبال ما کمک کند. از ارزش ریال ما کاسته شده و ارزش دلار به شدت بالا رفته است. بازیکن درجه یک و دو اروپایی که هرگز به فوتبال ما نمی‌اید و ما مجبوریم بازیکن‌هایی با کیفیت‌های بین درجه دو و سه آن‌ها را بیاوریم. آن‌ها هم با رقم‌هایی می‌آیند که با توجه به ارزش پول ما زیاد است و باعث می‌شود ما از ورود بازیکن خارجی منع شویم. خب در این سال‌ها متاسفانه ارز ما خیلی بیهوده هدر رفته است. من راجع‌به کوین کنستانت تراکتور گفتم که آمد و سر زد و رفت و نزدیک 700 هزار دلار طلب پیدا کرد! آدم‌هایی که در سیستم ما قرارداد می‌بندند اصلا اشرافی ندارند و وجود دلال‌هایی که بازیکنان بی‌کیفیت را وارد می‌کنند و هیچ مدیر و ایجنتی مقابل بازیکنی که می‌آورد ضمانت اجرایی نداشت. چطور ممکن است یک بازیکن به فوتبال ما بیاید و 22 بازی کند و گل نزند؟ خب ما بازیکن جوانان هر تیمی را هم بیاوریم قطعا مثمر ثمرتر است.

در طول دوران حضور کی‌روش که به تیم ملی شخصیت داد، از او در جاهای دیگر هم استفاده می‌شد.

این آدم‌ها و مدیرانی که این بازیکنان را وارد می‌کنند هیچ ضمانت اجرایی به فدراسیون یا جاهای دیگر ندارند که بعدا بازخواست شوند. کسانی هم در صندلی ریاست نشسته‌اند به خودشان فشار نمی‌آورند که اتفاق بهتری رخ دهد و صورت مسدله را پاک می‌کنند و خیالشان راحت می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود بازیکنان ایرانی در این شرایط سخت جامعه که خب تنها منبع درآمدشان از فوتبال است این مبلغ را می‌خواهند. شاید بعضی‌ها بگویند یک کارمند در کل دوران کاری درآمدش 100 میلیون نمی‌شود که این هم درست است ولی این فوتبال است. به نظرم بازیکنی باکیفیت باشد، سه میلیارد ارزش دارد. درباره رشته‌ای حرف می‌زنیم که می‌تواند پل ارتباطی باشد و در دنیا حرف برای گفتن داشته باشد و جای میلیاردها تومانی که خرج تبلیغات برای برافراشته شدن پرچمت انجام می‌دهی، با یک هزینه معقول حرف برای گفتن داشته باشی. ما با فوتبالمان مقابل اسپانیا و پرتغال دوباره به دنیا ثابت کردیم ایرانی باقدرت وجود دارد و درباره این فوتبال حرف می‌زنیم ولی دیگران که درباره‌اش حرف می‌زنند، می‌گویند یعنی چه این پول‌ها رد و بدل شود؟ همین کشورهای حوزه خلیج فارس، قطر شده قطب فوتبال و اقتصاد دنیا. قطر با برنامه‌ریزی ده ساله از فوتبال ایران رد شد. هفت سال یک نفر با تفکراتی را می‌آوریم و می‌زنیم، بعد که تمام می‌شود با لگد به شیر دوشیده شده می‌زنیم و بعد از صفر شروع می‌کنیم! باور کن همان انتخاب‌ها و حتی حضور کی‌روش هم شانسی بود. مطمئن باشید حاصل تفکر نبوده. در طول دوران حضور کی‌روش که به تیم ملی شخصیت داد، از او در جاهای دیگر هم استفاده می‌شد. آقای شفر به استقلال می‌آید و بهار 97 جام حذفی را می‌گیرد و همان لحظه مدیران استقلال طوری با او قرارداد می‌بندند که در بهار 98 شفر بابت آن 550 هزار دلار طلبکار می‌شود و اخراجش می‌شدند. چون مدیران ما تفکراتشان حاصل یک اندیشه و اتاق فکر نیست و می‌اورند و وقتی جواب می‌دهد سریع تمدید می‌کنند. دقیقا در برنامه شب‌های فوتبال 3 ماه پیش انتقاد شدیدی به مسئولان ذوب‌آهن کردم. گفتم شما برای چه یک مربی خارجی را با رزومه کاری خوب یا بد فقط برای 7 بازی می‌آورید؟ اگر انقدر اشراف دارید که این مربی می‌تواند کمک کند با او یک سال و هفت بازی قرارداد ببندید! مجری از من سوال کرد آقای طالبی شما از کجا مطمئنید؟ گفتم اگر آقای بوناچیچ در ذوب‌آهن ماندگار شد شما بگو آقای طالبی هیچی از فوتبال نمی‌دانی! حالا بماند که از طریق یک روابطی وارد باشگاه شده بود و برای 7 بازی قرارداد بست و رفت. خب برای 7 بازی به یکی از جوانان کشورمان اعتماد می‌کردید.

شما مدیران را مقصر می دانید؟

من درباره انسان‌های کاربلد حرف می‌زنم. امثال ساکت که همیشه درباره ایشان حرف می‌زنند. ساکت چه ساختاری را درست کرده بود، سعید آذری چقدر قوی بود. ده سال یا یک تفکر غلطی کار می‌کنی و برمی‌گردی به ده سال قبل که ساکت را برمی‌گردانی که همه را خوشحال می‌کند. نویدکیا را سه سال می‌گذاریم بیرون و هیچ استفاده‌ای نمی‌کنیم. شک نکنید اگر ساکت نبود، نویدکیا رنگ سپاهان را نمی‌دید. به عقب برمی‌گردیم. نویدکیا را باید رد شرایط و در دل باشگاه بگذاری و ساپورتش کنی که الآن با حداقل ریسک او را بیاوری. الآن آقای ساکت با حداکثر ریسک محرم را آورد. چرا نباید از محرم همان لحظه که می‌شود استفاده کنیم؟ به نظرم حرکت سایپا ارزش دارد. نمی‌دانم چقدر جواب دهد ولی ارزش دارد. ذوب‌آهن هم همین کار را کرد، سعید آذری مدام رفت و آمد. یعنی چه؟ یعنی با آدم‌های مختلف، انسان‌های کاربلد جایشان عوض می‌شود. ما دنبال خوب نباید باشیم، باید دنبال خوب کاربلد باشیم.

*چاره کار برای نقل و انتقالات چیست؟

به نظرم قبل از نقل و انتقالات باید فدراسیون را کنترل کنیم، چون این قوانین از دل فدراسیون بیرون می آید. نقل و انتقالات به نظر من روال خودش را دارد و غیر از این هم انتظار نمی‌رفت.

*در این میان باشگاه‌ها هم درآمدی ندارند.

درآمدی ندارند ولی وقتی باشگاه ها خصوصی شوند دیگر فدراسیون و دولت نباید نگران باشند ولی وقتی خصوصی نباشد جای نگرانی است چون از بیت‌المال هزینه می شود و این خیلی خطرناک است. یک تیم با 50 میلیارد بسته می‌شود ولی الآن شنیدیم مربی و بازیکنی 15 میلیارد گرفته است. وقتی در بخش خصوصی است می‌گوید دوست دارم هزینه کنم.

* شنیده‌ایم یکی از تیم‌های صنعتی یکی از باشگاه‌ها 180 میلیارد می‌خواهد هزینه کند، صنعتی که خصوصی حساب نمی‌شود.

صنعتی‌اند ولی بودجه‌شان در خصوصی حساب می‌شود. یعنی بودجه مستقیم از جیب خزانه دولت یا بیت‌المال وارد نمی‌شود و به همین دلیل هم اشراف وجود ندارد. الآن چند سال است ما بحث خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را مطرح می‌کنیم ولی به نتیجه نمی‌رسد چون دولت نمی‌خواهد استقلال و پرسپولیس صد درصد جدا شوند. سیاست است و بیشتر بازی می‌دهند و تا الآن که اینگونه بوده حالا امسال می‌گویند حرفمان جدی است. شما شک نکنید در شرایطی هم که به بخش خصوصی واگذار شود دولت اجازه نمی‌دهد این دو تیم جدا شوند.

* می‌گویی در نهایت تصمیم‌گیرنده وزارت ورزش است؟

شما شک نکنید. وقتی سیاست به لایه لایه ورزش ورود کند، ورزش سیاسی می‌شود. چیزی که الآن داریم. فوتبالی که اسطوره‌های آن در خانه هستند و الآن شبیه بازار شام است! سال پیش 39 مربی در یک لیگ 16 تیمی جابجا شد. زمانی ما کشورهای عربی را به خاطر جابجایی مربیان به تمسخر می‌گرفتیم، اما الان از آنها بدتر شدیم. یعنی بیش از دو برابر مربی عوض کردیم و بدتر اینکه اسطوره‌های فوتبالمان در خانه نشستند.

* یک مکانیزم دلالی و مافیایی است؟
بدتر است. اصلا ما مکانیزم جدیدی را به دنیا عرضه می‌کنیم. هیچ جای دنیا ندیدیم مربی آخر جدول تیم را گرفته و بعد دو بازی به یک تیم آخر جدولی دیگر می‌رود. یعنی مکانیزم م خاص است و در دنیا حرف برای گفتن داریم! باید برای سیستم‌هایمان دانشگاه بزنیم. امسال جابجایی‌های لیگ ما به جایی رسیده بود که مثلا مربی فلان تیم در اهواز مربی بود و خانه‌اش در تهران بود. این مربی انقدر راحت تیم عوض کرده بود که بلیط برگشت را برای تبریز گرفته بود! انقدر مثل نقل و نبات مربی عوض کردند که خود مربی قاطی کرده بود من کجا بودم!

*لیگ ایران کعبه آمال بزرگترین آژانس‌های نقل و انتقالات بازیکنان است.

فکر کنم فیفا با پول ما اداره می‌شود چون بابت این‌ها درصد می‌گیرد. به خاطر همین است ما را تعلیق نمی‌کند چون از پول شکایت‌های اداره می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها