رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 512970

بایدن: ترامپ قابل اعتماد نیست/ درباره واکسن کووید-۱۹ عجله نکنید

ساعت24-نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا ضمن رد ادعای رئیس جمهوری این کشور دال بر اینکه وی درباره امنیت واکسن بالقوه ویروس کرونا ترس و نگرانی به وجود می‌آورد، از رئیس جمهوری خواست تا به دانشمندان احترام گذاشته و درخصوص این مساله عجله نکند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا گفت: مردم آمریکا در حال حاضر به آنچه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره مسائل مربوط به علم می‌گوید، اعتماد ندارند و دلیل آن هم بی‌کفایتی و عدم صداقت ترامپ در موضوعات مربوط به آزمایش‌های کرونا و تجهیزات حفاظت شخصی به ویژه در روزهای اولیه شیوع پاندمی کروناست. وقتی موضوع واکسن کرونا مطرح می‌شود، دیگر نمی‌توانیم چنین شکست‌های مفتضحانه‌ای را تحمل کنیم.

وی افزود: به منظور تقویت اعتماد مردم به یک واکسن دولتی، توزیع آن باید همراه با یک شفاف‌سازی کامل درباره روند تحقیقات باشد و این روند باید توسط هیئت مستقلی از دانشمندان بررسی شود.

بایدن اظهار کرد: صریحا باید بگویم که من به واکسن‌ها اعتماد دارم، به دانشمندان اعتماد دارم اما به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعتماد ندارم. در این لحظه مردم آمریکا نیز به ترامپ اعتماد ندارند.

وی گفت: اولین مسؤولیت یک رئیس جمهوری حفاظت از مردم آمریکاست اما ترامپ این کار را انجام نمی‌دهد. این کاملا بیانگر بی‌کفایتی و عدم صلاحیت است.

بایدن نسبت به عجله برای توزیع یک واکسن تکمیل نشده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر هشدار داد.

ترامپ که بایدن و کمپینش را به ایجاد شک و تردید در دل آمریکایی‌ها نسبت به تاثیر یک واکسن متهم کرده، به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: بایدن باید دست از ترویج تئوری‌های ضد واکسن بردارد.

وی که پیش‌بینی کرده دست‌کم ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن ویروس کرونا تا پایان سال ۲۰۲۰ توزیع خواهد شد، افزود: آنها بدون ملاحظه و بی‌پروا جان مردم را به خطر می‌اندازند. شما نمی‌توانید چنین کاری انجام دهید.

ویروس کرونا باعث مرگ ۱۹۵ هزار آمریکایی و از بین رفتن میلیون‌ها شغل شده و به یکی از موضوعات کلیدی در این کمپین انتخاباتی تبدیل شده است. ترامپ بارها به ویژه در اوایل شیوع این بحران خطرات کووید- ۱۹ را کم اهمیت جلوه داد و از سوی دانشمندان و مقامات بخش بهداشت عمومی به خاطر سهل‌انگاری یا هشدارهای مناقشه آمیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

بایدن در جریان سخنرانی در ویلمینگتون تاکید کرد که چنین واکسنی تنها باید از طریق اخذ استانداردهای ایمنی خیلی دقیق تایید شود.

وی افزود:‌ پیشرفت‌های علمی هرگز بیشتر از خود ویروس به تقویم‌ها و تاریخ‌ها اهمیت نمی‌دهند. آنها یقینا از سیکل انتخابات پیروی نمی‌کنند. زمان‌بندی، تایید و توزیع‌شان هرگز نباید با ملاحظات سیاسی تغییر یابد.

این اظهارات بایدن پس از آن مطرح شد که چندین تن از کارشناسان بخش بهداشت عمومی گزارش‌هایی را درباره ویروس کرونا به وی دادند.

بایدن که در نظرسنجی‌های سراسری از ترامپ پیشتاز است، این سوال را مطرح کرد که آیا ترامپ آژانس‌هایی همچون سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) را برای صدور مجوز واکسن کرونا به منظور تقویت دورنماهای انتخاباتی‌اش تحت فشار می‌گذارد؟

در عین حال وی تاکید کرد که می‌خواهد هر چه سریع‌تر شاهد تولید یک واکسن ایمن برای این ویروس باشد.

وی گفت: باید شفاف‌سازی کامل وجود داشته باشد، بنابراین دانشمندان خارج از دولت می‌دانند که چه چیزی تایید می‌شود. من می‌گویم که به دانشمندان اعتماد کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها