رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513269

روث گینزبرگ سمبل فمینیست‌های آمریکایی و قاضی دیوان عالی درگذشت

جدال برای جانشین بانوی لیبرال

ساعت 24-روث بیدر گینزبرگ، قاضی دیوان عالی آمریکا در ۸۷ سالگی بر اثر عود مجدد سرطان پانکراس در خانه خود در واشنگتن درگذشت. او اسطوره فمینیست‌ها به‌حساب می‌آمد و از وزن قابل توجهی برای این گروه فکری برخوردار بود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، جان رابرتس، رئیس دیوان عالی آمریکا در این باره گفت: ما در دیوان عالی یک همکار عزیز را از دست دادیم.

خبر
مرگ گینزبرگ ممکن است به دونالد ترامپ و مجلس سنا که اکثریت آن در دست جمهوری‌خواهان است، فرصت دهد که با انتصاب یک قاضی محافظه‌کار دیگر، ترکیب دیوان عالی را به طرز کم‌سابقه‌ای به نفع جمهوری‌خواهان تغییر دهند. گینزبرگ پیش از مرگش گفته بود: بزرگ‌ترین آرزوی من این است که تا زمانی که رئیس‌جمهوری جدیدی روی کار آید، فرد دیگری جایگزین من نشود. اما مرگ به او این اجازه را نداد و حالا زمین به دست جمهوری‌خواهان خواهد افتاد. هم‌اکنون پنج قاضی از ۹ قاضی دیوان عالی گرایش محافظه‌کارانه دارند که دو تن از آنها را دونالد ترامپ بعد از ورود به کاخ سفید منصوب کرده است. قضات دیوان عالی کرسی خود را به‌طور مادام‌العمر در دست دارند و تا هنگامی که خود تصمیم به استعفا نگیرند یا کنگره آمریکا آنها را استیضاح نکنند، می‌توانند در این کرسی باقی بمانند. بیل کلینتون در سال ۱۹۹۳ قاضی گینزبرگ را برای منصب قضاوت در دیوان عالی آمریکا معرفی کرده بود.

نیویورک‌تایمز می‌گوید گینزبرگ دومین زن منصوب شده در دیوان عالی ایالات متحده به حساب می‌آمد و برخی درخشش او را در این سمت با ستارگان موسیقی راک مقایسه می‌کنند. او از حامیان شدید حقوق زنان بود اما مرگ او موجب خواهد شد تا با به دست گرفتن دیوان عالی این کشور توسط جمهوری‌خواهان دستاوردهای گینزبرگ از بین برود. اوایل دسامبر سال ۲۰۱۸ اعلام شد که دو غده کوچک در ریه‌های او مشاهده شده است. او پیش‌تر در سال ۱۹۹۹ و ۱۰ سال بعد نیز سرطان لوزالمعده را شکست داده بود اما سومین سرطان بالاخره او را از پای درآورد. او سال‌ها به دلیل وزن کم خود که نزدیک به ۴۶ کیلو بود و قد ۱۵۲ سانتی‌متری‌اش گله و شکایت می‌کرد اما به گفته صاحب‌نظران در حوزه زنان او یکی از سرسخت‌ترین قضات دیوان عالی ایالات متحده بود. او پیش از مرگ خود گفته بود که کاش به قدری عمر کند تا یک رئیس‌جمهور مناسب در آمریکا حاکم شود و آنگاه فرد مناسبی جایگزین وی شود.

معمای جانشین گینزبرگ

درباره جانشین گینزبرگ یک مشکل وجود دارد. دموکرات‌ها می‌گویند چون تا زمان انتخابات فرصت زیادی باقی نمانده است، رئیس‌جمهور فعلی حق انتخاب جانشین را ندارد اما جمهوری‌خواهان قصد دارند کار را تا پیش از برگزاری انتخابات تمام کنند. برای همین میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنا می‌گوید سنا خیلی سریع به فرد پیشنهادی دونالد ترامپ رای مثبت خواهد داد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مرگ قاضی دیوان عالی آمریکا در روز جمعه، در میانه کارزارهای انتخاباتی به رئیس‌جمهوری این فرصت را می‌دهد تا فقط چند هفته پیش از برگزاری انتخابات فرد مورد نظرش را جایگزین قاضی لیبرال این کشور کند و جامه محافظه‌کارانه به تن این نهاد بپوشاند. به نظر می‌رسد کاخ سفید از چندی پیش خود را برای این روز آماده کرده بود. سناتور میچ مک‌کانل، جمهوری‌خواهی از کنتاکی و رهبر اکثریت سنا روز جمعه قول داد برای نامزد مورد نظر دونالد ترامپ جلسه رای‌گیری برگزار کند و او سعی خواهد کرد این فرآیند تا پیش از سوم نوامبر، روز انتخابات آمریکا طی شود.

این خلأ ناگهانی در دیوان عالی این کشور کارزار انتخاباتی را به یکباره هیجان‌انگیزتر خواهد کرد. حالا این فرصت برای ترامپ پیش آمده است که موضوع انتخابات را از ویروس کرونا منحرف و با موضوع انتخاب جانشین گینزبرگ درگیر کند. دموکرات‌ها اما سعی می‌کنند این اتفاق نیفتد، چرا که با انتخاب یک جمهوری‌خواه به شدت تعادل قدرت در دیوان عالی این کشور به هم خواهد خورد. در حال حاضر برتری عددی با جمهوری‌خواهان است و با انتخاب یک قاضی دیگر اوضاع برای ایده‌های لیبرالیستی وخیم‌تر خواهد شد.

اگر ترامپ موفق شود فردی را جانشین سمبل لیبرال‌ها کند، برتری برای محافظه‌کاران تا سالیان سال باقی خواهد ماند. به همین دلیل مسائلی مانند حقوق اقلیت‌های جنسی، مهاجران و خدمات درمانی با نظر محافظه‌کارانه پیش خواهد رفت و دیگر دیوان عالی این کشور با رای‌های دارای نوسان روبه‌رو نخواهد بود.

انتخاب فرد جدید برای پست گینزبرگ برای میچ مک‌کانل بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود، چرا که او در سال ۲۰۱۶ اجازه کار مشابهی را به باراک اوباما نداد و گفت باید رئیس‌جمهور (وقت) منتظر بماند تا نظر رای‌دهندگان جدید اعمال شود. همین امر موجب شد تا با انتخاب ترامپ، او نیل گورساچ را انتخاب کند و به این ترتیب برتری عددی را به جمهوری‌خواهان در دیوان عالی آمریکا ببخشد. با این حال، به‌رغم چنین موردی در تاریخ، مک‌کانل می‌گوید که از تمام توان خود استفاده خواهد کرد تا فرآیند انتخاب قاضی جدید تا پیش از سوم نوامبر رقم بخورد. او گفت: «آمریکایی‌ها ما را در انتخابات ۲۰۱۶ انتخاب کردند و در انتخابات سال ۲۰۱۸ کنگره مجددا به ما اکثریت را بخشیدند؛ چراکه قول همکاری با رئیس‌جمهوری را داده بودیم. یک‌بار دیگر به قول خود عمل خواهیم کرد. فرد مورد نظر رئیس‌جمهوری از سوی ما رای خواهد گرفت.» این در حالی است که میچ مک‌کانل در مورد زمان انتخاب فرد جدید سخنی نگفت و اعلام نکرد که دقیقا چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد. در این شرایط یکی از مقامات کاخ سفید نیز که نام خود را فاش نکرد گفت زمان کافی برای تایید قاضی جانشین وجود ندارد. به همین منظور مک‌کانل نامه‌ای به همکاران خود در سنا نوشت و از آنها خواست فعلا موضع‌گیری نکنند و به جای آن به رفع اشکالات بپردازند.

چند تن از همکاران مک‌کانل برای انتخاب مجدد در انتخابات سال ۲۰۲۰ با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و برای همین ممکن است فعلا در مورد انتخاب قاضی جدید عجله نکنند. اما مک‌کانل در نامه خود به همکاران خود گفته است: «الان زمان آن نیست که با رفتاری خام خود را در اتاق‌هایتان محبوس کنید و حسرت آن را برای همیشه بخورید.»

سناتور سوزان کالینز یکی از کسانی است که موقعیت بسیار خطرناکی در مین دارد. او گفته است که دوست ندارد در ماه اکتبر به قاضی جانشین رای بدهد. او گفت که به راستی زمان برای انتخاب بسیار کم است. سناتور لیزا مورکوفسکی از آلاسکا نیز روز جمعه در یک مصاحبه گفت برای انتخاب فرد جدید تا پیش از سوم نوامبر مخالف است. سناتور لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی که رئیس کمیته قضایی سنا نیز هست گفته بود اگر در سال آخر ریاست‌جمهوری ترامپ قرار به انتخاب قاضی برای دیوان عالی کشور باشد، او منتظر دوره ریاست‌جمهوری جدید خواهد بود اما بعدا گفت باید ببیند چه اتفاقی خواهد افتاد. گراهام روز جمعه در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان هم در مورد تاریخ مدنظرش سخنی نگفت.

در این میان دموکرات‌ها به‌شدت مخالف انتخاب فرد جدید هستند. ترامپ نیز هر چند بابت فوت گینزبرگ تسلیت گفت و او را «زنی شگفت‌انگیز» خواند اما از انتخاب فرد جدید سخن نگفت. چاک شومر، رهبر اقلیت سنا نیز خواسته کرسی این قاضی تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خالی بماند. او در پیامی توییتری نوشت: مردم آمریکا باید حقی در انتخابات قاضی بعدی دیوان عالی داشته باشند. بنابراین، این کرسی خالی نباید تا زمان انتخاب یک رئیس‌جمهوری جدید پر شود. گینزبرگ یک شخص بسیار مهم در تاریخ آمریکا است، یک قهرمان برای عدالت، یک مسیرساز برای زنان: از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هم جمعه از سنا خواست کرسی گینزبرگ را پر نکند و به خواسته این «قهرمان برابری جنسیتی» که «به دموکراسی و ایده‌آل‌هایش ایمان داشت» و می‌خواست تا جایگزینش از سوی رئیس‌جمهوری بعدی انتخاب شود، احترام بگذارند. جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری هم با ابراز تاسف از مرگ گینزبرگ خواست تا پیش از انتخابات جایگزین او مشخص نشود و رئیس‌جمهور جدید فرد جایگزین را انتخاب کند. او گفت رای‌دهندگان باید فرد جدید را انتخاب کنند؛ یعنی این وظیفه از سوی رای‌دهندگان باید به رئیس‌جمهور بعدی محول شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها