رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513312

عجله ترامپ برای پر کردن کرسی قضاوت دیوان عالی آمریکا

ساعت24-رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد نامزد تصدی کرسی قضاوت دیوان عالی آمریکا را که بعد از درگذشت «راث بیدر گینسبرگ» خالی شده، تا هفته آینده معرفی خواهد کرد و یک زن را برای این سمت در نظر خواهد گرفت.

laquo;دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد نامزد جانشینی «راث بیدر گینسبرگ»، قاضی دیوان عالی آمریکا را که بر اثر ابتلا به سرطان دیروز بعد از ۲۷ سال حضور در این سمت درگذشت، هفته آینده انتخاب خواهد کرد. او همچنین گفت که یک زن را برای این سمت در نظر خواهد گرفت.

او در تجمعی در شهر فایتول کارولینای شمالی گفت: «من هفته آینده نامزدی را (برای این سمت) معرفی می‌کنم». ترامپ در خصوص اختیارش برای پر کردن این کرسی به ماده ۲ قانون اساسی استناد کرد و گفت بنابر این ماده رئیس‌جمهور باید قاضی دیوان عالی را معرفی کند. وی افزود: فکر نمی‌کنم (قانون) واضح‌تر از این بتواند باشد. می‌تواند؟

هواداران او هم در پاسخ شعارهای «صندلی را پر کن!» سر دادند.

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از آن به خبرنگاران گفته بود حدود ۴۵ نفر در فهرست نامزدی این کرسی قرار دارند، اما فهرست او کوتاه است.

یک منبع آگاه به شبکه «سی‌ان‌ان» گفت ترامپ به طور خاص مایل است قاضی دادگاه تجدیدنظر «امی کنی بارت» که در میان شخصیت‌های محافظه‌کار مذهبی، پرطرفدار است را انتخاب کند اما تردید دارد او مورد حمایت سنا قرار بگیرد. در فهرستی که ترامپ از ۲۰ نامزد محافظه‌کار احتمالی اوایل ماه میلادی جاری منتشر کرده بود هم نام وی به چشم می‌خورد.

به گزارش سی‌ان‌ان، مرگ گینسبرگ به آغاز دعوای سیاسی بر سر آینده دیوان عالی آمریکا در فاصله دو ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری در سوم نوامبر انجامیده است. این کرسی خالی برای محافظه‌کاران فرصتی تکرار نشدنی است تا ترکیب دیوان عالی را از ۵ محافظه‌کار و ۴ لیبرال به برتری ۶ در مقابل ۳ تغییر دهند.

پیش از این «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از مجلس سنا درخواست کرد که انتخاب جایگزین برای گینسبرگ را تا بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به تعویق بیندازند.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با اشاره به اصلی که بعد از مرگ «آنتونین اسکالیا» یکی از قاضیان محافظه‌کار دیوان عالی آمریکا در سال ۲۰۱۶ اجرا شد، این اقدام را ممکن دانست.

در سال ۲۰۱۶ با توجه به مخالفت باراک اوباما برای جایگزینی آنتونین اسکالیا قبل از انتخابات، «میچ مک‌کانل»، رهبر حزب اکثریت سنا گفت این رأی‌گیری قبل از انتخابات برگزار خواهد شد.

بامداد شنبه رسانه‌های آمریکایی از مرگ راث بیدر گینسبرگ، یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا بر اثر ابتلا به سرطان خبر دادند. گینسبرگ در زمان مرگ ۸۷ سال سن داشت و مسن‌ترین قاضی دیوان عالی آمریکا بود.

دیوان عالی آمریکا بالاترین مرجع حل اختلاف در آمریکاست و تصمیم‌گیری نهایی در موارد بروز اختلاف بین دولت و کنگره نیز بر عهده این نهاد است.

عضویت در هیئت قضات دیوان عالی آمریکا مادام‌العمر است و تغییر در ترکیب این هیئت می‌تواند سال‌ها بر وضعیت موازنه قوا در این کشور اثرگذار باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها