رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513405

اصولگرایی یعنی همین که حرفهای متناقض بشنویم/ برخی درک ناقص از اصولگرایی دارند

ساعت 24-اخیرا چند موضوع مختلف با تفاوت زمانی اندک در جامعه طرح شده است که به نظر می‌رسد قابل جمع با یکدیگر نیست، به خصوص که همه آنها از سوی یک جریان فکری مطرح شده و منطقا باید نشانه تعارض داخلی آنها باشد.

اصول گرایان
این چند موضوع به این قرار است:

ابتدا طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی برخی به گونه‌ای ارایه شده که فقط کم مانده در آن نام کاندیدای مورد نظر به عنوان قانون نوشته شود و بگویند طبق قانون فقط فلانی می‌تواند و باید کاندیدای این جایگاه باشد.

بعد از آن قانون محدود کردن فضای مجازی و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها که به نظر می‌رسد همسو با همان طرح اصلاح قانون انتخابات باشد یا حداقل با آن تعارضی ندارد.

پس از این دو طرح که از سوی نمایندگان مجلس یازدهم و درمجلس شورای اسلامی ارایه شده، دو موضوع دیگر هم خبرساز شد،یکی گفته سخنگوی شورای نگهبان که «شاید رییس‌جمهوری بعدی زن باشد» و دیگری سخن یکی از شناخته‌شده‌ترین افراد جریان اصولگرایی که سابقه‌اش برای فعالان فرهنگی و اجتماعی کاملا معلوم است و اینکه در تلویزیون جمهوری اسلامی، از موضع جامعه در مساله حجاب سخن گفت.

اگر دقت کنیم که هر چهار موضوعی که در بالا گفته شد از آبشخور یک جریان فکری آمده، احتمالا ناظران بیرونی را دچار این مشکل می‌کند که چگونه چنین چیزی ممکن است که هم طرح اصلاح قانون انتخابات از سوی این جریان فکری طرح شود و هم ریاست‌جمهوری زنان، هم محدودیت پیام‌رسان‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی در ظرف این جریان فکری قرار داشته باشد و هم موضوع سوگیری اجتماعی در مورد حجاب. شاید نگاه به آنچه در این یک‌سال اخیر گذشته، کمک کند تا متوجه شویم برعکس آنچه در ظاهر می‌بینیم، چندان تعارضی در موضوعات طرح شده‌ای که به آن اشاره شد، نیست.

آنچه در انتخابات مجلس یازدهم گذشت و پیامدهای بعدی آن نشان داد آنچه گذشت درمجموع، هم یک موفقیت بود و هم نقشه راه که می‌توان بر اساس آن، برنامه‌های آینده را پیش برد و این موفقیت را باز تکرار کرد، به خصوص اظهار خشنودی از نتیجه انتخابات نشان می‌دهد که این یک روش بسیار مطلوب برای پیش برندگان آن است، هر چند دارای خرده ایراداتی هم بود که قطعا و با روش‌هایی می‌توان آن را رفع کرد.

تنها کافی است با ملاحظاتی، به رفع آن ایرادات پرداخت تا نتیجه ایده‌آل حاصل شود. همچنین اگر چه ممکن است تنگ‌تر کردن فضای مجازی به مذاق بعضی خوش نیاید ولی احتمالا طرح و شاید کنار گذاشتن بعضی از محدودیت‌ها در موضوع حجاب، در بین همان‌ها که از محدودیت فضای مجازی دلخورند، مورد استقبال قرار گیرد.

احتمالا اینها همه نتیجه تجربه موفق انتخابات مجلس یازدهم است که می‌توان هم با بسط آن تجربه توسط اصلاح قانون انتخابات، نتیجه مطلوب را تضمین کرد و هم آن ایرادی که برخی مدام بر آن تاکید می‌کنند که چنان شیوه‌ای به کاهش شرکت‌کنندگان منجر خواهد شد، با حذف محدودیت جنسیتی در نامزدهای انتخابات، در بعضی‌ها انگیزه لازم برای شرکت در انتخابات را فراهم می‌کند و خواهد توانست تعداد بیشتری را پای صندوق رای بیاورد و آن ایراد را هم مرتفع کند.

در این بین اما احتمالا برخی ایراد خواهند گرفت این چگونه اصولگرایی است که می‌تواند چنین چرخش‌هایی را موجب شود. به گمان من این ایراد گرفتن ناشی از درک ناقص از اصولگرایی حاصل شده است. اگر ما اصولگرایی را یک استراتژی بدانیم، می‌توان هر کدام از این موضوعات را به عنوان تاکتیک‌های ذیل آن استراتژی معنا کرد. با این نگاه، دیگر حرکات و رفتارها و گفتارهای اصولگرایی دارای تناقض داخلی نیست، بلکه در یک اتحاد و انسجام درونی به سر می‌برد، انسجامی که متناسب با شرایط هم می‌تواند محدودیت فضای مجازی در طرح نمایندگان مجلس و هم رفع محدودیت در پوشش زنان را در سخنان یکی از اصولگراترین عناصر و در تلویزیونی که بر پایه‌های اصولگرایی تاکید دارد، توضیح دهد. اگر ما اصول را در انتخاب تاکتیک‌های متنوع ببینیم، آن وقت دیگر با مشکل درک رفتارها روبه‌رو نخواهیم بود و متوجه خواهیم شد که شاید اصولگرایی یعنی همین.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها