رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513860

قالیباف بدون حضور در جلسه «فراکسیون» در رقابت با نماینده الیگودرز با 41 رای رییس «جبهه انقلاب» شد

قبضه بهارستان/حاجیبابایی سه‌شنبه شب در گروه واتس‌آپی فراکسیون از رقابت انصراف داده بود

ساعت 24-اولین ‌بار که نام «فراکسیون مردمی نیروهای انقلاب» جدی‌تر از همیشه بر سر زبان‌ها افتاد، درست همزمان بود با برگزاری نخستین جلسه علنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی. آن روز شکست خورده 3 انتخابات ریاست جمهوری پیاپی، پس از کش و قوس‌های فراوان و پیغام پسغام‌های درون و برون پارلمانی در رقابت با رییس فعلی کمیسیون برنامه و بودجه پیروز شد و با اعلام حمایت اولین و آخرین فراکسیون سیاسی پارلمان یازدهم حداقل تا امروز، خیالش از تکیه بر کرسی ریاست یکی از 2 قوه انتخابی ایران راحت شد.

خبر
ریاست نه‌ چندان آسان محمدباقر قالیباف بر مجلس از یک‌ سو و حضور و فعالیت مخالفان به نسبت اسم و رسم‌دار او در ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان از سوی دیگر، همه و همه حکایت از روزگار غریب شهردار اسبق تهران در پارلمان داشت ولی حالا و با گذشت حدود 4 ماه از عمر مجلس یازدهم، قالیباف با همراهی دوستانش، چنان سطیره‌ای بر پارلمان یافته که روز گذشته در شرایطی که وعده اصولگرایان مجلس یازدهم کاهش اختیارات رییس مجلس بود درحالی که همچنان ریاست قوه مقننه را عهده‌دار است به ‌صورت غیابی فراکسیون اکثریت پارلمان را شش‌دانگ به نامش زدند تا او حالا قدرتمندترین و تاثیرگذارترین مرد پارلمان باشد و «پشت پرده تمام تحولات» ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان.
رو دست‌زنی به‌ سبک قالیباف
قالیباف اما کرسی ریاست فراکسیون «نیروهای مردمی انقلاب» را که زین پس و با توجه به تغییر دوباره نامش «جبهه انقلاب» نامیده می‌شود را ساده تصاحب نکرد. او بیست و نهم مرداد ماه که 62 عضو شورای مرکزی این فراکسیون انتخاب شدند همچون علیرضا زاکانی به ‌واسطه عدم انتخاب از سوی اعضای این فراکسیون، نامش در میان منتخبان حاضر نبود و همین مساله با توجه به قید و بند در نظر گرفته شده در اساسنامه فراکسیون اکثریت، می‌توانست ریاستی بی‌چون و چرا را برای حمیدرضا حاجی‌بابایی فراهم آورد ولی این پایان راه نبود. زاکانی که با حمایتش از قالیباف برای تکیه بر کرسی ریاست مجلس، سکاندار مرکز پژوهش‌های قوه مقننه را برای خود رزرو کرده بود پس از نیل به این مقام به کلی فراکسیون نیروهای انقلاب را فراموش کرد و شاید به همین دلیل از ورود به جمع اعضای شورای مرکزی باز ماند اما قالیباف که از قرار معلوم برنامه‌های به نسبت مفصلی برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دارد به خوبی بر اهمیت این فراکسیون و مواضعش واقف بود از این‌ رو کنار هم و غم‌های دیگرش به‌واسطه یک نماینده، طرح و برنامه‌هایش در این فراکسیون را پیگیری کرد. احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده قم و عضو هیات رییسه مجلس، این روزها یکی از نزدیک‌ترین نمایندگان پارلمان به قالیباف است. او که در جریان 41 مصوبه برای ورود 41 فرد به کمیسیون‌های خاص به‌ خوبی امتحان خود را پس داده بود، مامور ایجاد تغییر در اساسنامه فراکسیون نیروهای انقلاب شد. امیرآبادی برخلاف قالیباف یکی از 62 عضو شورای مرکزی این فراکسیون بود و در نهایت توانست با رایزنی‌های مستمر در شرایطی موفق به ایجاد اصلاح در اساسنامه فراکسیون جبهه انقلاب و مستثناسازی قالیباف شد که براساس پیگیری‌های خبرنگار روزنامه «اعتماد»، حمیدرضا حاجی‌بابایی و نصرالله پژمانفر، نمایندگان همدان و مشهد صراحتا مخالفت خود با این مهم را اعلام کرده و خواستار اجرای ماده 5 اساسنامه این فراکسیون شده بودند. براساس این ماده هیچ‌ یک از اعضای هیات ‌رییسه مجلس نمی‌توانستند در هیات رییسه فراکسیون اکثریت پارلمان حاضر باشند ولی با اصرار امیرآبادی و همراهی ولی اسماعیلی و چند عضو دیگر شورای مرکزی، این اساسنامه اصلاح شد تا قالیباف در دقیقه 90 بار دیگر به حاجی‌بابایی رکب زده و رویای ریاست او بر تنها فراکسیون سیاسی مجلس را نقش بر آب کند.
انصراف واتس‌آپی
حمیدرضا حاجی‌بابایی که تا همین چند روز پیش در گوشه و کنار تلاش‌هایی را برای جلب ‌نظر اعضای شورای مرکزی فراکسیون جبهه انقلاب ترتیب داده بود با توجه به اصلاح دقیقه نودی اساسنامه این فراکسیون تا حدودی زیادی از شکستش مقابل قالیباف مطمئن شد و به همین دلیل در شرایطی که تنها یکی، دو ساعت تا پایان نخستین روز مهر ماه، سه‌شنبه باقی مانده با انتشار پیامی در گروه واتس‌آپی فراکسیون نیروهای انقلاب که تنها و تنها 62 عضو شورای مرکزی این فراکسیون در آن حاضرند، صراحتا انصرافش از رقابت برای تصدی کرسی ریاست تنها فراکسیون سیاسی پارلمان را اعلام کرد تا قالیباف همچون ماجرای انتخابش به عنوان رییس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بدون رقیب بماند و عملا خیالش از بابت نشستی که صبح روز چهارشنبه در پارلمان برگزار می‌شود، راحت باشد. سمیه رفیعی، نماینده تهران و عضو شورای مرکزی فراکسیون نیروهای انقلاب با تایید این مهم به «اعتماد» گفت که «آقای حاجی‌بابایی پس از آنکه به صورت واتس‌آپی انصراف دادند در جلسه فراکسیون نیز شرکت نکردند.» او درباره چرایی انصراف واتس‌آپی حاجی‌بابایی گفت که «براساس روال در نظر گرفته شده هر کدام از اعضا که برای یکی از پست‌های هیات رییسه کاندیدا بودند یا قصد انصراف از کاندیداتوری خود را داشتند علاوه بر تقدیم دست‌نوشته‌ای همراه با امضا به هیات اجرایی فراکسیون باید انصراف یا کاندیداتوری خود را در گروه واتس‌آپی نیز اعلام می‌کردند.»
ریاست غیابی
قالیباف که با انصراف حاجی‌بابایی خیالش از ریاست فراکسیون راحت بود حتی در جلسه روز گذشته فراکسیون جبهه انقلاب که ساعت 6 و نیم صبح روز گذشته و در محل کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد نیز حضور نیافت تا استانداردهای دوگانه نمایندگان پارلمان یازدهم عیان شود. آنان‌ که عدم حضور حسن روحانی در قامت رییس‌جمهوری برای دفاع از وزیر پیشنهادی‌اش برای تصدی مسوولیت وزارت صمت در مجلس را یکی از دلایل عدم‌ اعتماد خود به مدرس‌خیابانی عنوان می‌کردند، روز گذشته در شرایطی که قالیباف در جلسه فراکسیون حضور نیافته بود، او را کاندیدای ریاست فراکسیون جبهه انقلاب کردند. پیگیری‌های خبرنگار روزنامه «اعتماد» حاکی از آن است که پیام قالیباف و اعلام آمادگی‌اش برای ریاست این فراکسیون از طریق امیرآبادی به سایر اعضا رسیده است. نکته قابل تامل در این میان آنکه پس از انصراف حاجی‌بابایی، قالیباف تنها گزینه ریاست این فراکسیون بود ولی برای حفظ ظاهر هم که شده، فراکسیون جبهه انقلاب به گزینه‌ای برای رقابت با رییس مجلس احتیاج داشت؛ از این ‌رو به یک‌باره روز گذشته و در نشست این فراکسیون محمد خدابخشی، نماینده الیگودرز نیز در شرایطی کاندیدای تصدی کرسی ریاست مجلس شد که براساس شنیده‌های خبرنگار روزنامه «اعتماد» پیش از این نه در گروه واتس‌آپی و نه با تقدیم دست نوشته به هیات اجرایی، کاندیداتوری خود را اعلام نکرده بود.
جالب آنکه روایت‌های 2 عضو حاضر در نشست روز گذشته این فراکسیون درباره سرنوشت آرای خدابخشی نیز تناقض‌های جدی با هم دارد. رفیعی به «اعتماد» گفت که «خدابخشی در جریان انتخابات صورت گرفته 2 رای موافق کسب کرد و نتوانست به عنوان رییس فراکسیون انتخاب شود» ولی مجتبی یوسفی، نماینده اهواز که با 31 رای به عنوان سخنگوی فراکسیون جبهه انقلاب انتخاب شد با رد این مهم به «اعتماد» گفت که «خدابخشی به احترام آقای قالیباف از رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس انصراف داد.» بدین ترتیب اگر اصل بر روایت سخنگوی فراکسیون باشد، برگزاری انتخابات برای ریاست قالیباف در فراکسیون جبهه انقلاب را می‌توان امری نمایشی دانست چراکه او تنها گزینه ریاست به شمار می‌رفته حال آنکه در صورت جلسه تهیه شده برای نشست روز گذشته این فراکسیون، نوشته شده که قالیباف با کسب 41 رای از 43 رای ماخوذه به عنوان رییس فراکسیون نیروهای انقلاب انتخاب شده است.
حذف زاکانی
آن روز که علی حاتمی هزاردستان «هزاردستان» را می‌نوشت شاید تصورش را نمی‌کرد روزی در انتخابی‌ترین قوه جمهوری اسلامی، اختیارات به گونه‌ای به یک فرد واگذار شود که رد پایی از او در پشت پرده تمامی تحولات شکل گرفته در قوه مقننه وجود داشته باشد اما وضعیت قالیباف حالا دقیقا به همین شکل است. علیرضا زاکانی که روزگاری با همراه‌سازی فراکسیون نیروهای انقلاب، کرسی ریاست مجلس را به قالیباف هبه کرد حالا خود چنان به کناری رانده شده که اعضای شورای مرکزی این فراکسیون هم نمی‌دانند بر او چه گذشته است. زاکانی اولین رییس تنها فراکسیون سیاسی مجلس بود و تا روز گذشته این مقام به فرد دیگری واگذار نشده بود ولی اعضای شورای مرکزی این فراکسیون نه ‌تنها از زاکانی برای حضور در نشست روز گذشته فراکسیون جبهه انقلاب دعوت به عمل نمی‌آورند بلکه برای رسمیت بخشی به جلسه سیدحاجی‌محمد موحد، نماینده کهگیلویه و بهمئی در مجلس یازدهم را به ‌واسطه سن و سال بیشترش به ‌عنوان رییس سنی جلسه انتخاب می‌کنند. اینکه چرا اعضای شورای مرکزی چنین تصمیمی گرفته‌اند برای خودشان هم مشخص نیست ولی آنچه عیان است، کنار رفتن زاکانی از راس اقدامات فراکسیون نیروهای انقلاب است. او جدی‌ترین رقیب قالیباف بود و از قرار معلوم تا اجلاسیه دوم فرصت خاصی برای عرض اندام نخواهد یافت؛ مگر آنکه قالیباف عزم «پاستور» کند و او بتواند با ایجاد اجماع میان مخالفان رییس فعلی مجلس، بار دیگر قدرت خود را به رخ نفر اول این روزهای ساختمان هرمی ‌شکل میدان «بهارستان» بکشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها