رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 514389

هشدار ارمنستان درباره 'جنگ تمام‌عیار'

ساعت 24 -دو کشور درگیری‌هایی در منطقه مورد مناقشه نوگورنو قره‌باغ داشته‌اند که کنترل آن در دست ارمنی‌ها است.هر دو کشور یکدیگر را به آغاز حمله‌های مرزی متهم می‌کنند.

dir="RTL">ارمنستان می‌گوید آذربایجان حمله هوایی و توپخانه‌ای‌ انجام داده است. آذربایجان می‌گوید که ارمنستان خط مرزی را گلوله‌باران کرده است.هر دو کشور می‌گویند در حمله طرف مقابل شهروندان غیرنظامی کشته شده‌اند.

خلاصه وضعیت نوگورنو-قره‌باغ:

این منطقه کوهستانی حدود ۴۴۰۰ کلیومتر مربع مساحت دارد.

از دیرباز ارمنیان مسیحی و ترک‌های مسلمان در آن اقامت داشته‌اند.

در دوره شوروی به یک منطقه خودمختار تبدیل شد.

از نظر بین‌المللی به عنوان بخشی از خاک آذربایجان شناخته می‌شود ولی اکثریت ساکنان آن از قومیت ارمنی هستند.

به گزارش بی بی سی تخمین زده می‌شود در جریان جنگ‌های دهه ۱۹۹۰ بر سر این منطقه، حدود یک میلیون نفر آواره و ۳۰ هزار نفر کشته شدند.در جریان آن جنگ‌ها جدایی‌طلبان ارمنی توانستند مناطق بیشتری را در اختیار بگیرند.از زمان آتش‌بس سال ۱۹۹۴ وضعیت تقریبا به همین شکل باقی مانده.

مقام‌های نوگورنو قره‌باغ می‌گویند شانزده سرباز کشته شده و بیش از صد نفر زخمی شده‌اند. آذربایجان نیز کشته‌ شدن پنج عضو یک خانواده و زخمی شدن نوزده نفر را اعلام کرده است.ترکیه گفته است که با تمام قوای ممکن از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند.

ترکیه که مدتهاست از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند، ارمنستان را به تجاوز متهم کرده است. در مقابل نیکول پاشینیان هشدار داده چنانچه ترکیه خود را ازاین مناقشه خارج نکند پیامدهای مخربی خواهد داشت.وزارت خارجه روسیه خواستار آتش‌بس فوری و آغاز گفتگو برای بازگرداندن آرامش شده است.

ایران که با هردو کشور مرز زمینی دارد، خواستار توقف فوری درگیری شده و گفته آماده میانجیگری است.

به گفته علیار رستگو معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌ شرقی، در شمال غربی ایران و در همسایگی کشور آذربایجان، یک فروند راکت عمل کرده "طرف‌های درگیر در منطقه قره باغ" به اراضی غیرمسکونی روستای خلف‌بیگلو اصابت کرده است.او گفت این راکت هیچ خسارت جانی و مالی نداشته و "مبدا" پرتاپ راکت از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری خواهد شد."اختلاف بر سر مالکیت منطقه قره باغ میان ارمنستان و آذربایجان چهار دهه است که ادامه دارد.

هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ جزئی از آن بودند.چهار دهه است که مناقشه بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ موجب تنش در این منطقه شده است، از لحاظ حقوق بین‌الملل این منطقه بخشی از جمهوری آذربایجان است اما تحت کنترل اقوام ارمنی قرار دارد.در چند ماهه اخیر درگیری‌ها بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ مجددا از سر گرفته شده است.دو ماه پیش نیز در درگیری‌های مرزی حداقل ۱۶ نفر کشته شدند و بزرگترین تظاهرات سال‌های اخیر در باکو پایتخت آذربایجان انجام شد و تظاهرات کنندگان خواستار بسیج کامل نیروها و بازپس گیری کامل منطقه از ارمنستان شدند.وزارت دفاع ارمنستان می‌گوید که حمله به محل‌های مسکونی در شهر استپاناکرت اندکی پس از ساعت ۸ صبح وقت محلی از سوی آذربایجان انجام شده است.ارمنستان می‌گوید که تاکنون دو هلیکوپتر و سه پهپاد و سه تانک آذربایجان را در حملاتش نابود کرده‌.

در بیانیه وزارت دفاع ارمنستان آمده است که "پاسخ ما متناسب خواهد بود و رهبری نظامی - سیاسی آذربایجان مسئول کامل وضعیت پیش آمده است".جدایی‌طلبان ارمنستان در منطقه تحت کنترل‌شان حکومت نظامی برقرار کرده‌اند و از همه مردان خواسته‌اند که برای جنگ "بسیج کامل نظامی" شوند.در همین حال آذربایجان نیز گفته است که "عملیات نظامی بر علیه نیروهای نظامی که در نوار مرزی فعالیت می‌کردند انجام شده تا نسبت به امنیت مردم غیرنظامی اطمینان حاصل شود".وزارت دفاع جمهوری آذربایجان می‌گوید که چندین روستا از این حملات آسیب دیده‌اند و افراد غیرنظامی نیز کشته شده‌اند.آذربایجان می‌گوید که یک هلیکوپتر را از دست داده اما تمامی سرنشینان آن نجات پیدا کرده‌اند و این کشور ۱۲ محل تاسیسات دفاع هوایی ارمنستان را نابود کرده است.سازمان امنیت و همکاری اروپا سالهاست تلاش دارد تا از طریق دیپلماتیک به راه حلی برای این مسئله از طریق گفتگو و تفاهم دست یابد و صلح را در این منطقه برقرار کند.

بی بی سی

.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها