رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 516975

پیوستن به FATF وضعیت اقتصادی کشور را بهتر نمیکرد

ساعت 24-مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر FATF را می‌پذیرفتیم وضعیت اقتصادی ما بهتر که نمی‌شد حتما بدتر هم می‌شد.

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: تا امروز ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF را عمل کرده ایم و هیچ اقدام مثبتی، FATF در مورد کشور ما انجام نداده است.

وی گفت: از دو بندی که مانده یک بند در مورد کنوانسیون پالرمو و بند دیگر درباره کنوانسیون CFT است و جالب اینجاست که همه کسانی که می‌گویند باید به FATF می‌پیوستیم اصلا نمی‌دانند و یا متوجه نیستند که این موضوع FATF چی هست و چه بندهایی دارد و چند بندهایی را عمل کردیم و چه بندهایی را عمل نکردیم.

مصباحی مقدم افزود: از مدعیان، یک سوال داریم آنهم این است که اگر ما به FATF و CFT و پالرمو بپیوندیم آیا بانک‌هایی که در خارج از کشور در حال حاضر با ما کار نمی‌کنند به کارشان با ما ادامه خواهند داد یا خیر؟

این کارشناس اقتصادی گفت: حقیقت این است که آن‌ها این کار را نخواهند کرد، چون در اثر تهدیدهای آمریکا مبنی بر تحریم کشور ما، آمریکایی‌ها به بانک‌های خارجی گفته اند یا باید با ما کار کنید یا با ایران و به شرکت‌ها هم گفته اند یا با آمریکا کار می‌کنید یا با ایرانی ها.

وی افزود: همه بانک‌ها و شرکت‌ها اگر با ایران معامله و یا مبادله‌ای داشته باشند مشمول تحریم‌های آمریکا می‌شوند پس این تهدید آمریکا بالا سر تمام بانک‌ها و شرکت‌های همه کشورها وجود دارد و به این ترتیب آن‌ها قدمی در ارتباط مالی با ما بر نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: حالا اگر ما به دو کنوانسیون پالرمو و CFT بپیوندیم و تعهدات آن‌ها را قبول کنیم در این تعهدات تعریفی که ارائه شده این است که هر معامله‌ای که در آن پوششی باشد این مشمول پولشویی است و هر معامله‌ای که یک طرف آن طرف حقیقی نباشد و باز هم پوششی باشد مشمول عنوان تامین مالی تروریسم است.

مصباحی مقدم گفت: این شبهه و مسئله برای نهاد FATF مطرح است که باید همه مبادلاتمان شفاف و بدون پوشش باشد و حالا آیا خودشان حاضرند شفاف و بدون پوشش با ما معامله کنند و از طرفی تحریم‌های آمریکا را هم بپذیرند؟

وی در خصوص دور زدن تحریم‌ها هم افزود: در حال حاضر بانک‌های کشورها با ما کار می‌کنند و در سال گذشته ۴۳ میلیارد دلار واردات داشته ایم و بالای ۴۱ میلیارد دلار صادرات، همه این واردات و صادرات و نقل و انتقالات مالی پوششی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: وزیر نفت ما می‌گوید نفت را صادر می‌کنم و در کنارش فرآورده‌های نفتی را هم صادر می‌کنیم و پولش را هم جابجا می‌کنیم و در حال دور زدن تحریم‌ها هستیم این به این معنی است که ما داریم پوششی عمل می‌کنیم بنابراین اگر بپیوندیم به تعهدات FATF باید پاسخگو باشیم آنهم در شورای اجرایی FATF که این واردات از کجا آمده و این صادرات به کجا رفته و باید ریز عملیات مالی را ارائه دهیم.

مصباحی مقدم افزود: ایران در FATF یک جایگاهی دارد که نماینده اش وزارت اقتصاد و دارایی است آن‌ها سالانه دعوت می‌شوند به شورای FATF و در آن شورا باید پاسخگو باشند که معاملاتی که انجام داده ایم با کجا بوده و اگر معلوم شد پولشویی صورت گرفته مجددا ما را تحریم خواهند کرد.

وی گفت: از وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر امور خارجه و رئیس بانک مرکزی سوال کردیم که اگر ما ملحق شویم به CFT و پالرمو، اوضاع مالی و مبادلات خارجی ما بهبود پیدا می‌کند یا خیر؟ که دوستان گفتند ما هیچ قول و وعده‌ای نمی‌توانیم بدهیم.

مصباحی مقدم افزود: FATF می‌گوید شما به هر ۴۱ تعهد عمل کنید بعد ما تصمیم می‌گیریم که شما مشمول تهدیدها و تحریم‌های جدید می‌شوید یا خیر و وعده‌ای هم نمی‌دهند که در مقابل تهدیدها و تحریم‌های آمریکا از ما حمایت کنند.

وی گفت: از سال گذشته که ما به FATF نپیوستیم تا به امروز که یکسال می‌گذرد سوال داریم از وزیر اقتصاد، وزیر خارجه و رئیس بانک مرکزی که یک مورد گزارش کنند که FATF توانسته جلوی معامله و کار آن‌ها را بگیرد.

وی در ادامه افزود: بعد از نپیوستن ما به پالرمو و CFT هیچ اقدام جدیدی انجام نداده اند و این مجموعه هیچ ابزار و داغ و درفش و هیچ اهرمی برای تهدید ندارد جز چند توصیه به کشورهایی که عضو FATF هستند و توصیه می‌کند که ایران به FATF نپیوسته و در معامله با ایران احتیاط کنید و کار دیگری غیر از این توصیه ها، با ما ندارند.

مصباحی مقدم افزود: آمریکا، اما ابزار داغ و درفش دارد آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی جز اعضای شورای ۳۷ نفره اجرایی FATF هستند این‌ها منتظرند تا ما بپیوندیم تا بتوانند معاملات ما را رصد کنند حال سوال اینجاست که این پیوستن خود تحریمی هست یا نه و وضع ما بدتر می‌شود یا خیر؟

بازار

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها