رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 517188

تنهاترین رئیس‌جمهور آمریکا

ترامپ و خطر زندگی در جهان خیالی!

ساعت 24-تعداد افراد باتجربه و واقع نگر در دولت ترامپ، روز به روز کاهش می‌یابد. این امر، برای آمریکا یک خطر جدی است. زیرا این افراد، تنها انسان‌هایی هستند که ترامپ را وادار می‌کنند تا به جای زندگی در جهانِ خیالی، با واقعیت‌ها رو به رو شود و بر اساس آن ها، کنش ورزی سیاسی کند.

ترامپ
فرصت چندانی تا تاریخ سه نوامبر سال جاری میلادی (۱۳ آبان ماه) که قرار است انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا برگزار شود، باقی نمانده است. اندیشمندان و تحلیلگران زیادی از کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان، با ارائه تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلف، دیدگاه‌های گوناگونی را در مورد اینکه شانس کدام یک از کاندیداهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (دونالد ترامپ یا جو بایدن) جهت پیروزی در انتخابات آتی بیشتر است، مطرح می‌کنند. حتی اغراق آمیز نخواهد بود اگر بگوییم انتخابات آتی در آمریکا، یکی از پرریسک‌ترین و پرتبعات‌ترین انتخابات‌ها در کل تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است. بدون تردید، هرکدام از این کاندیداها در صورتی پیروزی در انتخابات، رویه‌ها و سیاست‌هایی را چه در عرصه سیاست داخلی و چه در عرصه سیاست خارجی، اجرایی و عملیاتی خواهند که تا حد زیادی، این رویه‌ها در نقطه مقابل یکدیگر قرار خواهند داشت و بروندادها و نتایج متفاوتی را خلق خواهند کرد.

با این همه، آنچه در بحبوحه تلاش‌های انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا، بیش از همه خودنمایی می‌کند، تشدید فشارها بر علیه وی از جانب جمهوریخواهان و طیف‌های سیاسی آن (نه لزوما دموکرات‌ها) می‌باشد. در شرایط فعلی، محافظه کاران و نومحافظه کاران آمریکایی نقدهای شدیدی بر علیه ترامپ مطرح می‌سازند. به عنوان مثال، محافظه کاران که همواره خواستار احترام به سازمان‌ها و نهادها و همچنین ارزش‌های لیبرالی و آمریکایی بوده اند، با مشاهده نوعِ عملکرد ترامپ در نابودی سازمان و نهادها و همچنین به سخره گرفتن و بی توجهی به ارزش‌های لیبرالی و آمریکایی از سوی ترامپ، تا حد زیادی وی را حتی از چهارچوب تفکر و ایدئولوژی حزب جمهوریخواه، خارج می‌دانند. از سویی، نومحافظه کاران آمریکایی نیز ترامپ را متهم می‌کنند که از قدرت نظامی آمریکا و بازوی زور آن، به اندازه کافی جهت توسعه دموکراسی و ارزش‌های آمریکایی استفاده نمی‌کند.

با این حال، آنچه که مخصوصا در مدت اخیر، از سوی برخی سیاستمداران حزب جمهوریخواه بر علیه دونالد ترامپ مطرح می‌شود، این نکته است که تعداد افراد باتجربه و کارکشته در دولت ترامپ، به شدت در حال کاهش است. این مساله در نوع خود تهدیدی جدی بر علیه آمریکا و امنیت و منافع ملی آن به حساب می‌آید.

در این راستا، "الیزابت نیومن" از مقام‌های (سابق) ارشد وزارت امنیت میهن آمریکا که برای حدودا سه سال در این وزارتخانه و در تیم امنیتی دولت ترامپ خدمت کرده، به تازگی در مقاله‌ای که آن را در "پایگاه خبری یو اس‌ای تودی" منتشر کرده، نقدهای شدیدی را بر علیه ترامپ مطرح ساخته و نسبت به آینده آمریکا، اعلام هشدار کرده است. نیومن در مقاله خود می‌گوید: "وقتی مناظره نخست ریاست جمهوری آمریکا را مشاهده می‌کردم، خوشحال بودم. زیرا مردم آمریکا و مخصوصا کریس والاس مجری سرشناس آمریکایی که کارِ اداره مناظره میان ترامپ و بایدن را بر عهده داشت، برای نخستین بار، به وضوح فهمیدند که افرادی که با رئیس جمهور ترامپ کار می‌کنند، با چه مشکلات و مسائل عجیبی رو به رو هستند. به عنوان مثال، خودِ من، سه سال در تیم امنیتی ترامپ عضویت داشتم و در جلسات مختلف شرکت می‌کردم. ما بارها سعی داشتیم در جریان این جلسات، به ترامپ و تیم نزدیک به وی بفهمانیم که اقدامات او (ترامپ) نظیر تحریک گروه‌های افراط گرای سفیدپوست، تبعات به شدت وخیمی را برای آمریکا به دنبال خواهد داشت و حتی می‌تواند، امنیت ملی آمریکا را دچار بحران اساسی کند. با این حال، ترامپ نه تنها به این توصیه‌ها توجهی نمی‌کرد بلکه حتی در فجایعی نظیر "کشتار ال پاسو"، از جانیان که همان گروه‌های افراط گرای حامی خودش بودند، به شدت حمایت می‌کرد".

نیومن در ادامه گزارش خود به نکته مهمی اشاره می‌کند. وی می‌گوید: "به نظر من، عامل اصلی تمامی رویه‌های متوهمانه رئیس جمهور آمریکا، این است که روز به رو از شمار سیاستمداران واقع گرا و کارکشته‌ای که جلوی طرح‌های خیالی رئیس جمهور آمریکا و تیم وی را می‌گرفتند و مانع از تصویب آن‌ها می‌شدند، کاسته می‌شود. در واقع، ترامپ با حذف این افراد، اندک شانس خود جهت رویارویی با واقعیت‌ها را نیز از دست می‌دهد. امری که تاثیر قابل توجهی بر اتخاذ سیاست‌های غیرسازنده از سوی وی برای آمریکا و آینده این کشور خواهد داشت".

ترامپ و خطر زندگی در جهان خیالی! (آماده انتشار)

الیزابت نیومن، وی از مقام‌های اسبق عالی رتبه در وزارت امنیت میهن آمریکا در دولت دونالد ترامپ بوده است.

در جایی دیگر، "پیتر نیکولاس" خبرنگار سرشناس حوزه کاخ سفید نشریه آتلانتیک نیز، در گزارشی تاکید می‌کند که "ترامپ، یکی از تنهاترین روسای جمهور آمریکا است. آنچه در مورد وی مهم است این نکته می‌باشد که اساسا وی نسبت و رابطه‌ای با واقعیات ندارد و صرفا بر اساس داده‌های خیالی خود فکر کرده و موضع گیری می‌کند. به عنوان مثال، چه لزومی دارد که رئیس جمهور آمریکا که به بیشترین منابع اطلاعاتی در جهان دسترسی دارد، ۱۵۰ ریتوئیت از منابع غیرموثق انجام دهد؟ چرا وی حتی در ساده‌ترین مسائل مرتبط با کاخ سفید و حتی حاضر شدن در محل کار خود، تابع نظم و مقررات نیست؟ چرا او بیش از اینکه به واقعیات تکیه کند، بیننده شوهای تلویزیونی فاکس نیوز است؟ همه این‌ها برای آمریکا خطرناک هستند و می‌توانند تبعات بسیار بدی را برای این کشور به بار آورند".

ترامپ و خطر زندگی در جهان خیالی! (آماده انتشار)

پیتر نیکولاس، وی خبرنگار سرشناس حوزه کاخ سفید نشریه آتلانتیک است. وی از منتقدان برجسته ترامپ است.

نزدیکان ترامپ عملا همان چیزهایی را می‌گویند که وی دوست دارد. آن‌ها نیز انگار در دستور کار وی غرق شده‌اند. درست در همین نقطه شاهدیم که افرادی نظیر "جیمز متیس" و بسیاری از دادستان‌ها و بازپرس‌های آمریکایی که با اتکا به قانون، موضع گیری‌ها و اقداماتی را بر علیه ترامپ انجام داده اند، به بدترین شکل موجود توسط وی از سمت خود برکنار شده اند. مساله‌ای که به خوبی نشان می‌دهد که ترامپ براستی به دنبال افرادی است که صرفا در راستای آنچه او می‌خواهد یا مطلوب می‌پندارد، عمل کنند. او نمی‌خواهد هیچگونه مقاومت و یا حتی مخالفتی را شاهد باشد.

این رویکرد ترامپ (بریدن از واقعیات)، سیاست‌های بیمارگونه‌ای را برای آمریکا تولید خواهد کرد و حذف افراد کارکشته و باتجربه در ساختار قدرت سیاسی آمریکا، دولت آمریکا را از آن دسته از ارزش‌هایی که برای سال ها، خود را پیشگام و منادی آن‌ها معرفی کرده است، جدا می‌کند. در واقع، از یک چشم انداز کلی، این مساله می‌تواند آمریکا را از لحاظ ماهوی تهدید کند و آن را به کشوری تبدیل کند که هیچ تناسبی با ارزش‌ها و موقعیت جهانی آن ندارند. در این راستا، الیزابت نیومن در پایان مقاله خود در یو اس‌ای تودی می‌گوید: "بسیاری از من می‌پرسند آیا به عنوان یک مقام اسبق دولت ترامپ، بار دیگر به وی رای خواهم داد یا خیر. پاسخ من روشن است: چرا باید به فردی که آمریکا و منافع و امنیت ملی آن را به خطر می‌اندازد، رای دهم. من قطعا چنین کاری انجام نخواهم داد".

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها