رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 517242

تایلندی های معترض خواستار اصلاحات حکومتی شدند

ساعت 24 - هزاران تایلندی خواستار اصلاحات سیاسی برای چهارمین روز متوالی با نادیده گرفتن ممنوعیت تجمعات که از سوی دولت وضع شده، در خیابان های بانکوک، پایتخت دست به اعتراض زدند.این اعتراضات که رژیم سلطنتی را هم هدف قرار گرفته در نقاط دیگر تایلند هم برگزار شده است.

پلیس در تلاش برای متوقف کردن راهپیمایی‌های اعتراض آمیز، چندین ایستگاه قطار را در بانکوک مسدود کرده است.در روزهای گذشته پلیس با توسل به ماشین‌های آبپاش در صدد متفرق کردن معترضان برآمد.معترضان خواستار استعفای نخست وزیر، اصلاح در ساختار سیاسی کشور و آزادی فعالان سیاسی شده اند که از زمان برگزاری اعتراضات بازداشت شده اند.پرایوت چان-اوچا، نخست وزیر ضمن رد درخواست معترض مبنی بر استعفایش، هشدار داده که مقررات حکومت نظامی برقرار خواهد کرد.

اعتراضات چگونه در تایلند آغاز شد؟

تایلند سابقه‌ای طولانی در ناآرامی‌های سیاسی و اعتراضات دارد، اما در فوریه گذشته انحلال حزبی سیاسی که از محبوبیت برخوردار بود، به موج جدید اعتراضات دامن زد.دستور انحلال این حزب به دنبال انتخابات در مارس سال گذشته رخ داد. از زمان به قدرت رسیدن ارتش در سال ۲۰۱۴، برای اولین بار این فرصت برای بسیاری از رای دهندگان جوان و همچنین رای اولی‌ها ایجاد شد که در این انتخابات شرکت کنند. این انتخابات پس از سال‌ها حاکمیت نظامی به عنوان فرصتی برای تغییر در کشور تلقی شد.پرایوت چان-اوچا که از حمایت همه جانبه ارتش برخوردار بود، بار دیگر به عنوان نخست وزیر منصوب شد.در این انتخابات حزب طرفدار دموکراسی "آینده پیش رو" توانست سومین سهم را از در این انتخابات داشته باشد. این حزب در بین رای دهندگان جوان و کسانی که برای اولین بار می‌توانستند رای بدهند از محبوبیت زیادی برخوردار بود.اما در فوریه گذشته، دادگاهی حکم داد وامی که این حزب دریافت کرده بوده به منزله کمک مالی است که چنین چیزی غیرقانونی است و این حزب مجبور به انحلال شد. پس از آن هزاران جوان تایلندی در اعتراض به خیابان‌ها آمدند.

هر چند محدودیت‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا باعث توقف در اعتراضات شد، اما بار دیگر در ماه ژوئن و از زمان مفقود شدن فعال برجسته طرفدار دموکراسی وانچالارم ساتساکسیت که از کودتای ۲۰۱۴ در کامبوج در تبعید بود، معترضان دوباره قوت گرفتند. محل نگهداری او هنوز نامعلوم است و معترضین دولت تایلند را به سازماندهی آدم ربایی متهم می‌کنند اما پلیس و دولت آن را انکار می‌کنند.در ماههای اخیر، معترضان تصمیم پادشاه را در مورد اعلام ثروت سلطنتی به عنوان املاک شخصی به چالش کشیده‌اند. این ثروت باعث شده که پادشاه درحال حاضر ثروتمندترین فرد تایلند باشد.همچنین سوالاتی در مورد تصمیم پادشاه برای در دست گرفتن تمامی واحدهای نظامی مستقر در بانکوک مطرح است. تمرکز قدرت نظامی در حیطه پادشاهی موضوعی است که در تایلند مدرن بی سابقه است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها