رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 517860

۷ نقطه منظومه شمسی که ممکن است سکونتگاه موجودات فرازمینی باشد!

ساعت۲۴-همان‌طوری که داریم به فضاهای دوردست‌تری در فضا دست پیدا می‌کنیم، کنجکاوی ما برای کشف موجودات زنده در دنیاهای دیگر بیشتر و بیشتر می‌شود

خبر
باوجود اینکه هنوز نتوانسته‌ایم وجود هیچ نوع حیاتی را در جایی دیگر جز سیاره‌ی خانگی خود ثابت کنیم، جستجو برای حیات فرازمینی از هر زمان دیگر بیشتر شده است. اکنون با افزایش دانسته‌های ما از منظومه شمسی و همچنین جمع‌آوری اطلاعات بهتر به‌وسیله فضاپیماها و کاوشگرهای مختلف، از هر زمان دیگری به کشف حیات در منظومه شمسی نزدیک‌تر شده‌ایم.

ست شوستاک، اخترشناس ارشد مؤسسه‌ی جستجو برای هوش فرازمینی (SETI)، تصور می‌کند که چندین مکان در نزدیکی سیاره‌ی ما هستند که ممکن است، به‌احتمال زیادی دارای حیات میکروبی باشند.

شوستاک می‌گوید: حداقل ۷ مکان در منظومه شمسی ما هستند که می‌توانیم به‌وسیله راکت (اشاره به نزدیکی این نواحی) به آنجا برسیم که دارای حیات میکروبی هستند.
این اخترشناسان برجسته بر این باور است که ما احتمالا حیات میکروبی را خیلی زودتر از حیات هوشمند کشف خواهیم کرد.


سیاره سرخ و اقمار مشتری

به‌جز مریخ، ۳ قمر سیاره مشتری هم از کاندیداهای اصلی هستند.

شوستاک می‌گوید مریخ مشخصا یکی از مکان‌هایی است که می‌توانیم در آنجا به دنبال میکروارگانیسم‌ها باشیم. این احتمال وجود دارد که نوعی حیات در زیر خاک‌ سیاره‌ی سرخ شاید در اعماق ۳۰ متری یا پایین‌تر از آن وجود داشته باشد؛ جایی که ممکن است در آن آب مایع هم باشد.

شوستاک می‌گوید:یکی از آن‌ها اروپا است که دارای اقیانوس‌هایی زیرپوسته یخی خود است که می‌توانند میزبان حیات میکروبی باشند. در آنجا اگر نقاطی داغ هم چون آتش‌فشان‌هایی کوچک وجود داشته باشند، می‌توانند انرژی کافی برای پدید آمدن حیات را تأمین کنند.

مورد دیگر، احتمالا گانیمد است که بزرگ‌ترین قمر در کل منظومه شمسی محسوب می‌شود و دارای اقیانوسی همچون اقیانوس‌های زمینی است که در زیرپوسته یخی‌اش مدفون شده است. کالیستو، دیگر قمر مشتری هم کاندیدای دیگری برای جای دادن حیات میکروبی در خود است که اقیانوس و جو دارد.

به باور ست شوستاک، اخترشناس ارشد SETI، اکنون از هر زمان دیگری به کشف حیات در منظومه شمسی نزدیک‌تریم

اقمار زحل و دیگر اجرام غیر سیاره‌ای

پس از این کاندیداها، به لطف اکتشافات عمده کاسینی اکنون به‌خوبی می‌دانیم که قمرهای زحل هم ممکن است دارای شرایط مطلوبی برای شکل‌گیری حیات بالقوه باشند یکی از آن‌ها، قمر تیتان است که دارای دریاچه‌هایی مایعی مملو از گاز متان است. به می‌گویده شوستاک، انسلادوس حتی می‌تواند دارای شرایط مطلوب‌تری باشد.

او توضیح می‌دهد:به دلیل یخ‌فشان‌های این قمر می‌توان راحت‌تر به حیات میکروبی دست پیدا کرد؛ چراکه دیگر نیازی نیست فضاپیما در این قمر یخی فرود بیاید و یا در سطح آن حفاری کند. کافی است نمونه‌هایی از این یخ‌ها به زمین بازگردانده شود تا مورد آزمایش قرار گیرند و شاید حیات فرازمینی را به این وسیله پیدا کنیم.

سرانجام، سیاره‌ کوتوله پلوتو

شوستاک می‌گوید:در زیر سطح پلوتو آب مایع وجود دارد. در هرجایی که آب وجود داشته باشد، امکان پدید آمدن حیات میکروبی هم وجود دارد. شوستاک می‌گوید این ۷ مورد، دارای شرایط خوبی برای تأمین منابع انرژی، مواد مغذی و همچنین مایعات هستند که می‌تواند برای پدید آمدن حیات ضروری باشد.

وقتی از شوستاک در مورد زمان کشف حیات هوشمند پرسیده شد، او گفت باور دارد که طی ۲ دهه آینده چنین اتفاقی می‌افتد.

ست شوستاک می‌گوید:در فضا مکان‌های بی‌شماری هستند (یا به تعبیر باز آلدرین، بی‌نهایت و فراتر از آن) این‌طور نیست؟ یک تریلیون سیاره در کهکشان راه شیری وجود دارند و می‌توان یک تریلیون کهکشان را دید که هرکدام دارای یک تریلیون سیاره هستند. اگر حیات در آنجا وجود نداشته باشد، واقعا همه ما انسان موجودات ویژه‌ای هستیم.


سیمرغ

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها