رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 517967

ادعای مشاور بایدن: او برای رسیدن به راهکار دیپلماتیک، با ایران تعامل میکند

ساعت 24- یکی از مشاوران نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مدعی است او در صورت پیروزی، همزمان با تعامل با ایران مانع دستیابی این کشور به تسلیحات اتمی می‌شود.

«آرون کیاک» مدیر امور یهودیان در ستاد انتخاباتی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا می‌گوید اگر در این انتخابات پیروز شود، به مسیر تعامل دیپلماتیک با ایران باز می‌گردد.

کیاک طی سخنرانی در نشست ویدئوکنفرانسی «شورای دموکراتیک یهودیان آمریکا» گفت: «هدف از تعامل دیپلماتیک با ایران، اطمینان حاصل کردن از این است که جمهوری اسلامی به تبعیت از توافق هسته‌ای بازگردد و به روش قابل راستی‌آزمایی، بتوان مانع رسیدن ایران به تسلیحات اتمی شد».

به نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» وی با تاکید بر لزوم طولانی‌مدت بودن روش‌های راستی‌آزمایی برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی، از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از برجام به شدت انتقاد کرده و به کنایه گفت: «واقعا سخت است که بتوان سیاستی مخرب‌تر از چیزی که رئیس‌جمهور ترامپ اجرا کرد، طراحی کنیم».

این سیاستمدار آمریکایی ادامه داد: «او (ترامپ) توافقی را با ایران پاره کرد که [به خوبی] برای جلوگیری از دستیابی این کشور به تسلیحاتی اتمی کار می‌کرد. او در واقع نشان داد که برجام در عمر کوتاهش، به اهداف خود دست یافته بود».

کیاک ضمن اشاره به نارضایتی متحدان اروپایی آمریکا و همچنین بیشتر کشورهای جهان از اقدامات ترامپ، توضیح داد: «[او] به توافقی که در زمان ریاست‌جمهوری [باراک] اوباما عمل می‌کرد، نگریسته و نتوانست آن را تحمل کند. پس آن را پاره کرد. بدتر از این نمی‌شد مانع یک ایران هسته‌ای شد!»

مشاور بایدن در حالی از بازگشت او به توافق هسته‌ای با ایران در صورت پیروزی در انتخابات سخن می‌گوید که برخی تحلیلگران بر این باورند بایدن برای بازگشت به این توافق امتیازات جدیدی طلب خواهد کرد.

وی همچنین با تکرار ادعاهای نخ‌نماشده دیگر مسئولان آمریکایی مبنی بر فعالیت‌های ایران در منطقه، مدعی شد: «جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور، ایران را پاسخگوی فعالیت‌های ثبات‌زدایش در منطقه می‌کند».

به نوشته جروزالم‌پست، دستیار نامزد حزب دموکرات‌ها همچنین با رد گزارش‌ها مبنی بر تصمیم بایدن برای مشروط کردن کمک‌های مالی به رژیم صهیونیستی، گفت: «بایدن از ابتدا شفاف بود... او قویاََ مخالف مشروط کردن کمک‌هاست. او مفتخر است که نقشی در مذاکرات تفاهمنامه ۳۸ میلیارد دلاری [با اسرائیل] ایفا کرده است».

کیاک درباره طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های بزرگی از اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری نیز تصریح کرد: «او (بایدن) مخالف اقدامات یکجانبه توسط هر طرف است، از جمله [طرح] الحاق، که راهکار دو دولتی را تضعیف می‌کند».

قبل از این، «نیکی هیلی» نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل هشدار داده بود اگر نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود، به برجام باز می‌گردد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها