رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 518026

تازه‌ترین اخبار انتخاباتی؛ترامپ خود را پیروز میداند/طبقه اشراف پشت کدام کاندید ایستاده‌اند؟

ساعت 24-نظرسنجی‌های آمریکا همچنان جو بایدن نامزد دموکرات‌ها را پیشتاز انتخابات می‌دانند اما دونالد ترامپ معتقد است این نظرسنجی‌ها جعلی است و او پیروز خواهد شد.

در ۱۰ روز مانده به پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همانگونه که انتظار می‌رفت رقابت بین نامزدهای این دوره شدیدتر می‌شود.

دونالد ترامپ برای تاثیرگذاری بر آرای مردم فلوریدا که یکی از ایالت‌های سرنوشت ساز در انتخابات محسوب می‌شود از شامگاه جمعه راهی ملک شخصی خود در مارا لاگوی این ایالت شد و صبح شنبه هم به پای صندوق رای رفت تا نام خود را در انتخابات پیش از موعد به صندوق رای بیندازد.

وی با این کار نشان داد که اعتقادی به رای‌گیری پستی ندارد و در جمع خبرنگاران هم گفت که آرای پستی امنیت رای‌گیری حضوری را ندارند.

وی پس از این اقدام و در حالیکه همسرش برخلاف سال ۲۰۱۶ او را در رای گیری همراهی نمی‌کرد، عازم ایالت کارولینای شمالی شد تا در گردهمایی انتخاباتی موسوم به "آمریکا را بار دیگر عظمت می‌بخشیم" سخنرانی کند.

ترامپ که به اعتقاد نظر سنجی‌ها از رقیب خود عقب‌تر است، پیش از رفتن به این ایالت در واکنش به حضور باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در میامی فلوریدا برای حمایت از جو بایدن، اینگونه خود را پیشتاز دانست که در همه گردهمایی‌های وی حداقل ۲۰ تا ۲۲ هزار نفر حضور داشته‌اند اما در سخنرانی اوباما تنها ۴۲ نفر بودند.

وی با این استنتاج، پیروزی خود را حتمی دانست. پس از کارولینای شمالی، ترامپ راهی اوهایو و از آنجا هم به ویسکانسین رفت.

در همه این سخنرانی‌ها هم ترامپ اظهاراتی مشابه داشت و وقتی به سیاست خارجی می‌رسید از به هلاکت رساندن سرکرده گروه تروریستی داعش سخن راند و به ترور سردار مبارزه با تروریسم، شهید حاج قاسم سلیمانی افتخار کرد.

پس از آن، خروج از برجام را که از نظر او توافق فاجعه‌بار دولت سابق آمریکا است، اقدامی شایسته قلمداد کرد و از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مباهات کرد.

ترامپ همچنین توافق‌های سازش و عادی سازی روابط امارات، بحرین و سودان با رژیم صهیونیستی را دستاوردی دیگر برای خود برشمرد که بدون ریخته شدن خونی بر زمین به دست آمده است و به این ترتیب، مدعی شد در مدت ۴۷ ماه حضور در کاخ سفید بیش از ۴۷ سال حضور بایدن که او را "جو خواب‌آلود" معرفی می‌کند، موفقیت داشته است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین به برتری نظامی این کشور از نظر دارا بودن جنگنده، تانک، موشک و راکت زیر دریایی اشاره کرد و برخلاف پیمان منع گسترش سلاح اتمی مدعی شد: زرادخانه هسته‌ای ما ثابت و آماده است و فقط می‌توان به خدا امیدوار بود که هرگز مجبور به استفاده از آن نباشیم.

ترامپ ادامه داد: شما می‌دانید که احتمال استفاده از آن بسیار کم است، زیرا در حال حاضر ما موشک‌های فوق‌العاده هیدروصوتی را داریم.

وی همچنین با جعلی خواندن نظرسنجی‌ها، مدعی شد در اوهایو، کارولینای شمالی و فلوریدا پیروز خواهد شد.

ترامپ قدرت حفاظت از خود را هم ندارد

اما در مقابل باراک اوباما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در میامی فلوریدا گفت رای‌گیری ۳ نوامبر (۱۳ آبان) برای دهه‌های آتی آمریکا اهمیت دارد چرا که ترامپ قبول ندارد که کرونا در این کشور مشکل‌ساز شده است.

وی در انتقاد از مدیریت بحران کرونا گفت: دونالد ترامپ حتی نمی‌تواند قدم‌های اولیه را برای محافظت از خود (در برابر ویروس کرونا) بردارد.

اوباما اضافه کرد: او حتی قبول ندارد که معضلی وجود دارد. همین هفته گلایه می‌کرد که همه‌گیری (کرونا) موجب شده تا به سر کار بازگردد. اگر از همان اول کار می‌کرد هرگز چنین اوضاع وخیمی را شاهد نبودیم.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت: بایدن می‌داند که قدرت حقیقی ما از ترسیم الگویی برمی‌آید که جهان به دنبال پیروی از آن است.

اوباما تاکید کرد: کشوری که در کنار دموکراسی باشد و نه دیکتاتورها؛ کشوری که الهام‌بخش دیگر کشورها بوده و آنان را برای غلبه بر تهدیدهایی چون تغییرات اقلیمی، تروریسم، فقر و بیماری بسیج کند.

چالش نفت برای بایدن

تصاحب آرای پنسیلوانیا ترامپ را بر آن داشت تا به گفته محیط‌زیست طلبانه بایدن درباره شکاف متعدد پوسته زمین برای استخراج نفت حمله کند و اینگونه وانمود سازد که او به دنبال بستن پالایشگاه‌ها یا تعطیلی مشاغل حوزه استخراج نفت با این روش است.

شروع این مساله در آخرین مناظره این دو رقیب در شامگاه پنج‌شنبه رخ داد و پس از آن حامیان ترامپ کوشیدند از این مساله علیه بایدن در ایالت پنسیلوانیا بهره ببرند.

اما نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به این اتهام گفت در صورت پیروزی، استخراج نفت به روش شکستن پوسته زمین را ممنوع نمی‌کند و از مشاغل آمریکا محافظت خواهد کرد.

جو بایدن روز شنبه در شهرستان باکس ایالت پنسیلوانیا بر این نکته پافشاری کرد و افزود: من فرکینگ را در پنسیلوانیا و نقاط دیگر ممنوع نمی‌کنم. من از مشاغل پنسیلوانیا محافظت می‌کنم، تمام.

تمایل مستقل‌ها به بایدن

نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد که گرچه فاصله نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه کاهش یافته است اما رای دهندگان مستقل از دونالد ترامپ رویگردان شده‌اند.

نتیجه جدیدترین نظرسنجی مشترک روزنامه اینوسترز بیزنس دیلی (Investor’s Business Daily) و موسسه تکنومتریکا (TecnoMetrica) نشان می‌دهد که فاصله جو بایدن از رقیب جمهوریخواه خود به ۵.۶ درصد کاهش یافته است.

در نظرسنجی دو هفته پیش این موسسات، بایدن با فاصله‌ای ۱۰.۴ درصدی از ترامپ پیش بود. نتایج نظرسنجی جدید که در بازه‌ای ۵ روزه و تا یک روز پس از آخرین دور مناظرات انجام شد، نشان می‌دهد که ۵۰.۶ درصد پاسخ دهندگان حامی بایدن بوده‌اند و هواداران ترامپ ۴۵ درصد آنان را تشکیل می‌دهند.

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، ۶.۵ درصد از رای دهندگانی که در دور نخست به ترامپ رای دادند، اکنون از بایدن حمایت می‌کنند و از میان رای‌دهندگان هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶، ۳ درصد به ترامپ رای خواهند داد.

بر خلاف انتخابات چهار سال پیش، بایدن در میان مستقل‌ها ۴ درصد از ترامپ پیش است در حالیکه نظرسنجی موسسه پیو پس از انتخابات ۲۰۱۶ نشان داد که حامیان ترامپ در میان مستقل‌ها ۴۳ درصد در برابر ۴۲ درصد کلینتون بود.

۳۲ درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی اخیر در رای گیری زودهنگام شرکت کرده‌اند که ۴۶ درصد از آنان حامی بایدن بوده‌اند.

افکارسنجی مشترک این دو موسسه یکی از تنها دو پژوهشی بود که توانست به‌درستی پیروزی ترامپ در انتخابات ۴ سال پیش را پیش‌بینی کند.

مواجب از دولت خارجی

کیلی مک‌انانی سخنگوی کاخ سفید با تکرار اتهام‌های جمهوریخواهان به نامزد دموکرات‌ها، بایدن را مواجب‌بگیر چین نامید.

مک‌انانی روز شنبه با اشاره به ایمیل‌هایی که ادعا می‌شود به‌تازگی از لپ‌تاپ هانتر بایدن فرزند رقیب دموکرات رئیس جمهوری فعلی آمریکا به دست آمده است و جمهوری‌خواهان آن‌ها را سند فساد مالی خانواده بایدن دانسته‌اند، این مطلب را در صفحه توئیتری خود مطرح کرد.

وی افزود: آقابزرگ (اشاره به جو بایدن در ایمیل‌های مزبور) علاوه بر پیامک‌ها و ایمیل‌ها، این شواهد را نیز رد نخواهد کرد: ۱۰ درصد معامله با چین نصیب جو می‌شود، ۷۰ میلیون دلار به مرکز بایدن می‌رسد و ۲۲ میلیون دلار هم سهم خیّر مرموز می‌شود.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه این توئیت مدعی شد که دونالد ترامپ بدون چشمداشتی برای مردم کشورش کار می‌کند، کسب‌وکار خارجی خود را متوقف کرده است، با چین قرار و مداری ندارد و آمریکا را در اولویت قرار می‌دهد.

دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در گرماگرم اتهام زنی‌های انتخاباتی، نامزد رقیب را به معاملات و مراودات غیرقانونی و مخفیانه با کشورهای خارجی متهم کرده‌اند.

نشریه فوربس هم روز گذشته در گزارشی اعلام کرد دونالد ترامپ بابت اجاره بخشی از برج خود به بانک صنعتی چین، ۵.۴ میلیون دلار درآمد داشته است. همچنین به تازگی افشا شد ترامپ در چین یک حساب بانکی مخفی داشته است.

دو نامزد اصلی رقابت انتخابات ریاست جمهوری در تازه‌ترین مناظره خود به جای پرداختن به سیاست خارجی، همدیگر را به دریافت پول از کشور خارجی متهم کردند.

پیشتازی بایدن در جذب اعانه

تارنمای نشریه اقتصادی فوربس خبر داد تعداد میلیاردرها و مبالغی که آنها یا همسرانشان به کارزار انتخاباتی “جو بایدن” کمک کرده‌اند، دو برابر میلیاردرهای حامی ترامپ و اعانه آنان است.

فوربس روز شنبه به نقل از آمار کمیسیون فدرال انتخابات نوشت در دو هفته نخست اکتبر دست‌کم ۲۳ میلیاردر یا همسرانشان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به کارزار انتخاباتی بایدن کمک کرده‌اند.

۱۰ میلیاردر یا همسران آنان نیز ۹۰۷ هزار دلار به کارزار انتخاباتی ترامپ کمک کرده‌اند.

بیشتر میلیاردرهایی که به رئیس‌جمهوری آمریکا کمک کرده‌اند از رفقای او هستند و در میان حامیان مالی بایدن، جری یانگ از مؤسسان تارنمای یاهو نیز دیده می‌شود.

برخلاف کارزارهای انتخاباتی که در دریافت کمک‌های مالی با محدودیت مواجهند، گروه‌های حامی نامزدهای انتخابات ۱۳ آبان توانسته‌اند ده‌ها میلیون دلار از میلیاردرها جذب کنند.

شلدون اَدِلسون کازینو دار معروف و همسرش هم در حمایت از دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان ۷۵ میلیون دلار پرداخت کردند.

یکی از گروه‌های حامی بایدن نیز از میلیاردرهای حوزه فناوری اطلاعات ۷۴ میلیون دلار دریافت کرده است.

حمایت مالی از نامزدهای انتخاباتی در آمریکا یکی از معیارهای مقبولیت و توانایی شخص در بسیج امکانات است و جایگاه وی را نشان می‌دهد.

تردید برای حفظ اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا

رئیس‌جمهوری آمریکا با ابراز تردید در مورد حفظ اکثریت جمهوری‌خواهان در دوره بعدی سنا، از حمایت برخی سناتورهای جمهوری‌خواه دریغ کرد.

روزنامه واشنگتن‌پست روز شنبه خبر داد که دونالد ترامپ پنجشنبه پیش که برای آخرین مناظره به شهر نشویل ایالت تنسی رفته بود، در جمع خصوصی حامیان مالی خود در مورد تداوم اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا ابراز تردید کرده و آن را کاری «بسیار سخت» خوانده بود.

وی به حضار گفت از برخی از نامزدهای جمهوری‌خواه سنا نیز حمایت نخواهد کرد.

یکی از حاضران این جمع خصوصی که خواست نامش فاش نشود به نقل از ترامپ به واشنگتن‌پست گفت: فکر می‌کنم که (انتخابات) سنا بسیار سخت باشد. دو تن از سناتورها هستند که نمی‌خواهم به آنان کمک کنم.

در روزهای اخیر برخی سناتورهای جمهوری‌خواه هم از اختلاف با ترامپ سخن گفته‌اند.

ترامپ در جریان مناظره آخر گمانه‌زنی کرده بود که جمهوری‌خواهان حائز اکثریت در مجلس نمایندگان شوند. به گفته ترامپ، یکی از دلایل وقوع چنین اتفاقی عملکرد نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان است که به زعم او لایحه جدید کمک‌های مالی به آسیب دیدگان کرونا را با تاخیر مواجه کرده است.

جمهوری‌خواهان برای کسب اکثریت مجلس نیازمند کسب ۱۸ کرسی در این دور از انتخاباتند.

پیش‌بینی می‌شود دموکرات‌ها در رای‌گیری پیش رو که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و سنا برگزار می‌شود ۱۰ تا ۲۰ کرسی دیگر مجلس را از آن خود کنند.

دموکرات‌ها در صورت حفظ وضعیت موجود، تنها به چهار کرسی برای کسب اکثریت در سنا نیاز دارند.

در صورت پیروز دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و سنا، ترامپ در صورت پیروزی، شانسی برای ادامه دور دوم نخواهد داشت.

جمهوری‌خواهان اکنون با کسب ۵۳ کرسی سنا در اکثریتند و گمانه‌زنی می‌شود که عملکرد دولت ترامپ در برخورد با بحران کرونا کفه ترازو را به نفع دموکرات‌ها سنگین کرده باشد. سناتورهای جمهوری‌خواه ایالات مِین، کلرادو، آریزونا، کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی با رقابت فشرده‌ای در این دور از انتخابات مواجهند.

جنگ‌های بی‌پایان

نامزد حزب سبز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، احزاب عمده این کشور را متهم کرد که از پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان امتناع می‌کنند.

هووی هاوکینز شامگاه شنبه با انتشار پیام‌های توئیتری جنگ‌های بی‌پایان را برآمده از ساختار اقتصاد رقابتی سرمایه‌داری دانست و نوشت: لازمه صلح دائمی، جایگزینی سرمایه‌داری با اکوسوسیالیسم است.

به نوشته این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ آبان، ایالات‌متحده می‌تواند با استفاده از ثروت خود به جای دشمن ساختن کشورهای دیگر، بر دوستان خود بیفزاید و به جای آنکه ابرقدرت امپریالیست باشد، ابرقدرت بشردوست جهان شود.

هاوکینز در توییتی دیگر با مداخله نظامی آمریکا برای تغییر حکومت‌ها مخالفت کرد.

وی خواهان آن شد که در عین حال که آمریکا تدابیر خود را برای تامین انتخابات داخلی در پیش می‌گیرد، با روسیه و دیگر قدرت‌ها بر سر پیمان محافظت دوجانبه علیه دخالت در انتخابات مذاکره کند.

نامزد حزب سبز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار کرد: کارزار انتخاباتی ما خواهان ابتکارهای صلح و خلع سلاح هسته‌ای است. ۱۲۲ کشور معاهده ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرده‌اند.

هاوکینز در ادامه این توییت‌ها با یادآوری بیش از ۲۰۰ هزار جان‌باخته کرونا در آمریکا نوشت: ما ۷۵ هزار نفر را نیز به دلیل استعمال مواد مخدر از دست دادیم که بسیاری از آنها کهنه سربازان بودند. باید به هر دو بحران سلامت پرداخت.

علاوه بر جو بایدن از حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه، جو جورجنسن از حزب آزادیخواه و هووی هاوکینز از حزب سبز هم در رقابت‌های ریاست جمهوری حضور دارند هرچند هیچ‌گاه فرصتی برای رقابت جدی با دو حزب اصلی آمریکا پیدا نمی‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها