رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 518044

اعلام آمادگی علیاف برای مذاکره

ساعت 24-رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان ضمن طرح این ادعا که ارمنستان از روسیه درخواست کمک نظامی کرده، گفت کشورش برای برگزاری مذاکرات به منظور اعمال آتش‌بس در قره‌باغ کوهستانی آمادگی دارد.

laquo;الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اعلام کرد کشورش آماده است مذاکرات درباره آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی را برگزار کند.

به گزارش «اسپوتنیک»، علی‌اف به شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» گفت: «آن‌ها [طرف ارمنستانی] باید درخواست مشارکت نظامی مستقیم از روسیه را متوقف کنند. این بیهوده است. در تمام این مدت تلاش‌های نخست‌وزیر ارمنستان این بوده که از روسیه بخواهد برای جنگ با جمهوری آذربایجان نیرو بفرستد. این بسیار خطرناک است.» او تاکید کرد با درگیر شدن طرف ثالث در رویارویی نظامی بر سر این منطقه مخالف است.

در همین حال مقامات قره‌باغ کوهستانی از گلوله‌باران مناطق مسکونی از سوی باکو خبر داده‌اند.

درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ علیرغم دو توافق آتش‌بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ادامه دارد. روسیه، آمریکا و فرانسه از دو طرف خواسته‌اند بدون تعیین پیش‌شرط مذاکرات را از سر بگیرند؛ ترکیه در طرف دیگر گفته به هر شکل ممکن چه در مذاکرات و چه در درگیری از طرف آذری حمایت خواهد کرد.

پیشتر رئیس جمهور ارمنستان در مصاحبه‌ای روسیه را یک میانجی قابل اعتماد در زمینه حل تنش قره‌باغ برشمرد. آرمن سرکیسیان» رئیس جمهور ارمنستان در مصاحبه خود با هفته نامه مصری «الاهرام» گفت: «روسیه یک میانجی مورد اعتماد و فعال در زمینه حل منازعه قره باغ است».

درگیری‌های نظامی در منطقه قره‌باغ کوهستانی از ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) آغاز شد. نیروهای جمهوری آذربایجان برای اولین بار بعد از جنگ اول قره‌باغ توانستند آنسوی مرز مشترک با ایران را تا شهرک «آغ‌بند» واقع در نزدیکی مرز ارمنستان آزاد کنند.

برخی منابع غیررسمی می‌گویند نیروهای جمهوری آذربایجان خود را به کریدور زمینی «لاچین» که قره‌باغ را به ارمنستان وصل می‌کند، رسانده‌اند و درگیری‌ در اطراف این راه ارتباطی به شدت ادامه دارد.

همزمان با پیشروی نیروهای جمهوری آذربایجان، «جیحون بایرام‌اف»، وزیر خارجه این کشور با «مایک پامپئو»، همتای آمریکایی خود در واشنگتن دیدار و گفت‌وگو کرد. قرار است دیدار مشابهی نیز بین وزرای خارجه ارمنستان و آمریکا با هدف توقف درگیری‌ها انجام شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها