رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 518092

شکوفایی شرق کشور با بهره برداری از راه آهن خواف-هرات

ساعت 24-عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی بهره برداری از راه آهن خواف-هرات را از عوامل شکوفایی اقتصادی شرق کشور و افزایش صادرات به افغانستان عنوان کرد.

راه آهن خواف-هرات قرار است در نیمه آبان ماه امسال توسط مسئولان عالی رتبه دو کشور ایران و افغانستان به صورت رسمی به بهره برداری برسد.

این خط آهن به طول ۱۳۹ کیلومتر، به صورت یک خطه ساخته شده و خواف در خراسان رضوی را به هرات شهر پرجمعیت غرب افغانستان متصل خواهد کرد.

از جمله اهداف راه اندازی این مسیر ریلی، اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی کشورمان، توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون و … عنوان شده است.

در همین خصوص حسن رزمیان مقدم، نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی توسعه راه آهن در عرصه بین الملل را با توجه به تحریم‌هایی که کشورمان با آن روبه رو است، یکی از راه‌های برون رفت از این شرایط در حوزه بازرگانی و تجارت خواند و گفت: حمل و نقل ریلی از نظر انتقال بارِ بیشتر و بهره وری اقتصادی، مزیت‌های خوبی را به همراه دارد و امنیتی که ما در حوزه ریلی شاهد هستیم بدون شک با هیچ سیستم حمل و نقلی قابل مقایسه نیست و توسعه آن می‌تواند برای اقتصاد کشورمان دستاوردهای خوبی را به همراه داشته باشد.

افزایش صادرات به افغانستان به خط آهن خواف-هرات

وی در خصوص اجرای راه آهن خواف-هرات و افق‌هایی که برای کشورمان با افتتاح این پروژه می‌توان متصور شد، گفت: کشور افغانستان از نظر اقتصادی و صادرات و واردات بسیار بکر است و گسترش ارتباط با آن از هر راه ارتباطی می‌تواند برای ما حائز اهمیت باشد. البته این پروژه برای افغانستان هم حائز اهمیت‌های فراوانی است چون که با توجه به نبود آب‌های آزاد در این کشور می‌توانند کالاهای خود را به راحتی و با امنیت بالایی به کشورهای اروپایی صادر کنند و از این حیث این پروژه برای دو طرف نتایج مثبتی را رقم خواهد زد.

رزمیان مقدم نگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به توسعه و تقویت حمل و نقل ریلی مثبت خواند و خاطرنشان کرد: نگاه نمایندگان همواره فراتر از حوزه‌های خودشان بوده است و در انجام این پروژه که در استان خراسان رضوی است همواره نمایندگان سایر استان‌ها هم بر تسریع انجام آن تأکید داشتند و از این نظر وفاق خوبی میان نمایندگان در انجام پروژه‌های ملی وجود دارد.

وی تصریح کرد: افزایش ظرفیت باری قطار در مقایسه با کامیون و کاهش هزینه‌های جابه جایی و همچنین با توجه به حضور تعداد زیاد مهاجران کشور افغانستان در ایران می‌توان امیدوار بود که با افتتاح این پروژه از نظر صادراتی و انتقال مسافر به یکی از اولویت‌های انتخاب تجار و مسافران دو کشور تبدیل شود.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی ادامه داد: نکته‌ای که نباید از آن غافل شد مجلس همواره در تسهیل و تسریع روند قانونگذاری و نظارت حیطه اختیار دارد و سعی دارد تا با گوشزد کردن مسائل و مشکلات به مسئولان اجرایی نسبت به انجام پروژه‌ها مطالبه گری کند. مطمئناً مجمع نمایندگان خراسان رضوی هم در انجام پروژه‌ها و به ویژه پروژه راه آهن خواف- هرات از هر گونه کمکی دریغ نکرده است و سعی داشته تا با رفع موانع‌های موجود زمینه پیشرفت این طرح را فراهم آورد و امیدواریم که با افتتاح آن به زودی شاهد خیر و برکت بیشتری برای مردم کشورمان باشیم.

ساخت راه آهن مشهد-مازندران تسریع شود

این نماینده مجلس، راه اندازی هر چه سریع‌تر راه آهن مشهد به مازندران را نیز خواستار شد و ادامه داد: این موضوع که از دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار داشته پس از ۱۶ سال با وقفه‌هایی همراه بوده است که امیدواریم تا در دولت دوازدهم هر چه زودتر روند اجرایی این پروژه آغاز شود و دستاورد دیگری را در این دولت شاهد باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها