رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 518139

سابقه قاضی مورد نظر ترامپ در رای به نفع خشونت پلیس و نیروهای امنیتی

ساعت 24-بررسی‌های «رویترز» نشان داده گزینه پیشنهادی ترامپ برای پُست خالی دیوان عالی در سه سال حضورش به عنوان قاضی دادگاه تجدیدنظر به طور مداوم به نفع پلیس و زندان‌بانانی که متهم به استفاده از زور بیش از حد بوده‌اند، رای داده است.

بررسی‌های خبرگزاری «رویترز» نشان داده «ایمی کانی بارت» گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای پُست خالی دیوان عالی در سه سال حضورش به عنوان قاضی دادگاه تجدیدنظر به طور مداوم از پلیس و زندان‌بانانی که متهم به استفاده از زور بیش از حد بوده‌اند، حمایت کرده است.

بنابر این گزارش، بارت که سومین نامزد معرفی شده برای دیوان عالی از سوی ترامپ است، نظراتی را نوشته یا بخشی از هیات‌های متشکل از سه قاضی بوده که در ۱۱ مورد از ۱۲ پرونده که در آن‌ها مجری قانون به استفاه از زور بیش از حد در نقض قانون اساسی آمریکا متهم بوده، به نفع مدعی علیه رای داده است.

این در حالی است که بعد از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکا به دست پلیس سفیدپوست این کشور به دلیل استفاده از خشونت و زور بیش از حد، که تنها یک مورد از قتل‌های سریالی سیاه‌پوستان به دست پلیس آمریکاست، مدافعان حقوق مدنی این قتل را تاییدی بر تعصب نژادی در نظام عدالت کیفری این کشور خواندند و در اعتراضات به این قتل خواستار اصلاح آن شدند.

«کریستین کلارک» رئیس کمیته وکلای حقوق مدنی تحت قانون که مخالف تایید بارت است، در این خصوص گفت سابقه او نشان می‌دهد متمایل به جانبداری از مجریان قانون در زمینه پرونده‌های استفاده از زور بیش از حد است.

در حالی که دموکرات‌ها با بر‌گزاری جلسه رأی‌گیری تأیید ایمی کانی بارت مخالفت کرده‌اند، منابع خبری گزارش کرده‌اند که کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا نامزدی وی را به اتفاق آرا تأیید کرده‌ است. کمیته قضایی مجلس سنا با دوازده رأی موافق و صفر رأی مخالف نامزدی ایمی کانی بارت را تأیید کرد تا رأی‌گیری نهایی برای ورود وی به دیوان عالی را به مجلس سنا بسپارند. مجلس سنا قرار است رأی‌گیری نهایی در این خصوص را فردا دوشنبه برگزار کند.

دونالد ترامپ اوایل مهر‌ماه بارت را به عنوان نامزد جانشینی «راث بیدر گینسبرگ» قاضی فوت شده در دیوان عالی آمریکا معرفی کرد.

دیوان عالی آمریکا بالاترین مرجع حل اختلاف در آمریکاست و تصمیم‌گیری نهایی در موارد بروز اختلاف بین دولت و کنگره نیز بر عهده این نهاد است. عضویت در هیات قضات دیوان عالی آمریکا مادام‌العمر است و تغییر در ترکیب این هیئت می‌تواند سال‌ها بر وضعیت موازنه قوا در این کشور اثرگذار باشد.

به همین دلیل دموکرات‌ها معتقدند جانشین قاضی متوفی را باید رئیس‌جمهور جدید آمریکا مشخص کند. اما ترامپ که بر روی تشکیل اکثریت قاطع جمهوری‌خواه در دیوان عالی که همه شکایات احتمالی انتخاباتی به آن ختم می‌شود، به عنوان برگ برنده حساب کرده، در پاسخ به سوالی درباره دلایلش برای تعیین سریع جایگزین قاضی گینسبرگ انگیزه انتخاباتی خود را پنهان نکرد و گفت که به نظر او کار انتخابات به دیوان عالی کشیده خواهد شد و به همین دلیل خیلی مهم است که این کرسی برای حضور ۹ قاضی در دیوان عالی پر شود.

بنابر گزارش‌ها، امتناع ترامپ از تعهد به تحویل مسالمت‌آمیز قدرت در صورت شکست در انتخابات، در کنار ابراز تمایلش در ماه ژوئن برای استناد به قانون شورش ۱۸۰۷ و فرستادن نیرو به خیابان‌های آمریکا برای سرکوب اعتراضات در پی قتل فلوید، باعث اضطراب شدید سران ارتش و وزارت دفاع آمریکا شده است.

مهمترین نگرانی آنها این است که آیا دونالد ترامپ به عنوان فرمانده کل نیروهای نظامی این کشور که دستورش برای این نیروها لازم‌الاجراست، به آن‌ها دستور دهد که به ناآرامی‌های احتمالی بعد از انتخابات وارد شوند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها