رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 518164

تظاهرات گسترده علیه فساد و نفوذ خارجی در عراق

ساعت 24 - شهروندان عراقی، در نخستین سالگرد اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹، در میدان تحریر بغداد، پایتخت این کشور، تجمع کردند. در جریان اعتراضات وسیع سال گذشته در عراق علیه فساد طبقه حاکم و نفوذ خارجی، صدها تن از فعالان سیاسی این کشور کشته شدند.

dir="RTL">شماری از شهروندان عراقی، به مناسبت سالروز«قیام اکتبر» بار دیگر در شهرهای بزرگ عراق، به ویژه در میدان تحریر در بغداد تجمع کردند تا بار دیگر بر خواسته‌های خود تاکید کنند. در این تظاهرات که با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد، تظاهرکنندگان بار دیگر علیه طبقه حاکم فاسد در کشور و دخالت خارجی، شعار سر دادند.

تظاهرکنندگان خواستار مجازات و محاکمه قاتلان معترضان در تجمع‌های سال گذشته شده و در اعتراض به قتل کنشگران عراقی و سیاست اداره کشور، شعار سر دادند. تظاهرکنندگان، از شامگاه شنبه ۲۴ اکتبر،‌ از شهرهای مختلف عراق به سوی پایتخت روانه شدند. همزمان، نیروهای امنیتی به طور گسترده در بغداد مستقر شدند. کمیساریای عالی حقوق بشر در عراق، ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از آزادی بیان و عقیده، از تظاهرکنندگان خواسته است تا نسبت به مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات پایبند باشند و از هرگونه درگیری خودداری نمایند. این نهاد حقوق بشری به تظاهرکنندگان توصیه کرده است تا در محافظت از اموال عمومی و خصوصی با نیروهای امنیتی همکاری نمایند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از نیروهای امنیتی نیز درخواست کرد تا ضمن تامین امنیت تظاهرکنندگان، نسبت به تعامل مناسب با آنان تلاش کنند و از دولت عراق هم خواسته است تا به خواسته‌های قانونی معترضان پاسخ داده و زمینه تغییرات مثبت و افزایش فضای حقوق بشری در کشور را فراهم کند.مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، در یک برنامه تلویزیونی خطاب به مردم این کشور، با بیان اینکه تمام گروه‌های سیاسی و مردمی حق شرکت در انتخابات را دارند، گفت: حکومت در خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام در روز ششم ژوئن ۲۰۲۱ مصمم است. تظاهرات اعتراضی در عراق از روز اول اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد اما این اعتراضات در روز ۲۵ اکتبر به اوج رسید. معترضان خواستار تغییر ساختار سیاسی ، جلوگیری از نفوذ قدرت‌های منطقه و سرنگونی طبقه فاسد حاکم در عراق شدند. بیش از ۶۰۰ نفر از معترضان و فعالان سیاسی عراقی در این اعتراضات کشته شدند.

رادیو فرانسه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها