رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 518632

هنرمندان علیه ترامپ: آمریکا را نابود می کنئد

ساعت 24 - با نزدیک شدن موعد انتخابات، علاوه بر بازیگران و خوانندگان مشهور، گروهی از نویسندگان درجه اول آمریکایی نیز تبلیغ علیه ترامپ را وظیفه خود دانسته‌اند.

هنکس
dir="RTL">هالیوود از همان چهار سال پیش بی‌میلی خود را به ریاست جمهوری دونالد ترامپ نشان داد. این بی‌میلی به مرور نه تنها کمتر نشد که گاه به دشمنی علنی، حملات تند و دشنام‌گویی متقابل رسید. اما با نزدیک شدن موعد انتخابات، علاوه بر بازیگران و خوانندگان مشهور، گروهی از نویسندگان درجه اول آمریکایی نیز تبلیغ علیه ترامپ را وظیفۀ خود دانسته‌اند.موضع‌گیری سینمای آمریکا به نفع جو بایدن روشن و علنی است. اگرچه فراخوان برخی ستارگان هالیوود به نفع نامزد دموکرات در همین روزهای اخیر شنیده شد، اما آغاز دشمنی آنان با دونالد ترامپ به سال ۲٠۱۶ برمی‌گردد. با شروع دورۀ ریاست جمهوری ترامپ، برخی شخصیت‌های بزرگ سینمای آمریکا مثل رابرت دنیرو شمشیر از رو بستند و رئیس جمهوری تازه‌نفس را "احمق، دیوانه، دروغگو، کلاهبردار" و حتی بدتر از این خواندند.

دو سال پیش (۲٠۱٨)، دنیرو طی مراسم اعطای جوایز "تونی" در برادوِی، بار دیگر رئیس جمهوری آمریکا را "کودن و متقلب" خواند و از اهل سینما و تئاتر خواست که فریب او را نخورند. دنیرو که علاقه و کنجکاوی زیادی نسبت به تاریخ معاصر کشور دارد و از جمله فیلمی در بارۀ شکل‌گیری سازمان سیا ساخته، چند ماه قبل نیز گفت: "همه چیز در کشور به هم ریخته... ما باید از نهادها و به ویژه از مطبوعات دفاع کنیم... ترامپ برای نجات خودش همه چیز را نابود خواهد کرد"...

موضع‌گیری ستارگان بزرگ: از تام هنکس تا مادونا

در هفته‌های اخیر با اوج گرفتن کارزار انتخاباتی، بازیگران دیگری چون تام هنکس و جرج کلونی و ستارگانی از دنیای موسیقی چون مادونا و تیلور سوئیفت حمایت خود را از بایدن اعلام کردند. مادونا بعد از رأی دادن، عکسی از خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و از دوستدارانش خواست که به تیم بایدن/هریس رأی بدهند. او با اشاره به پیام‌های بی‌شماری که در بارۀ ظاهر و قیافۀ خانم کامالا هریس در شبکه‌های اجتماعی دیده شده نوشت: "اگر کامالا مرد بود، هیچکس راجع به حالات صورت او حرفی نمی‌زد... آیا مردم چیزی در مورد حالات چهرۀ دونالد ترامپ می‌گویند که چقدر زشت و وقیحانه است؟"...البته ترامپ هم این نوع پیام‌ها را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. او در واکنش به اظهارات مریل استریپ (صاحب سه اسکار) که از بی‌اعتنایی ترامپ نسبت به دنیای فرهنگ و هنر انتقاد کرد، گفته بود "مریل استریپ از جمله بازیگرانی است که بیش از لیاقتش شهرت دارد"...

یکی دیگر از ستارگان جوان دنیای موسیقی که به تازگی شهرت جهانی یافته و سخت علیه ترامپ تبلیغ می‌کند، خانم بیلی ایلیش ۱٨ ساله است که در ماه ژانویۀ گذشته برندۀ ۵ جایزۀ "گرَمی" (Grammy) شد. ایلیش در آخرین کنسرت مجازی‌اش که نه روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، از طرفدارانش خواهش کرد که حتماً علیه ترامپ رأی بدهند. بیلی ایلیش که در اینستاگرام نزدیک به ۶٨ میلیون طرفدار دارد، بدون اینکه از جو بایدن نامی ببرد گفت: "رأی بدهید. خواهش می‌کنم رأی بدهید. هیچ چیز بدتر از ترامپ نیست"...

طرفداران اندک ترامپ

اما هنرپیشگان و هنرمندانی که از ترامپ حمایت کرده‌ بسیار اندک‌اند و اکثراً از بازیگرانی هستند که فراتر از سریال‌های تلویزیونی شهرتی ندارند. در این جمع تنها جان وُیت، چهرۀ به یادماندنی "کابوی نیمه‌شب" و پدر آنجلینا جولی دیده می‌شود که شهرت جهانی دارد. وی که جو بایدن را "شرور" توصیف کرد، در ازای حمایت خود از ترامپ، "نشان ملی هنر" را دریافت کرد. اتفاقاً اعطای این نشان، بی‌علاقگی ترامپ را به دنیای هنر و فرهنگ بیشتر نمایان کرد. او طی نزدیک به چهار سال، تنها چهار مدال به هنرمندان داده، در حالی که رؤسای جمهوری قبلی هر سال حدود ۱٠ هنرمند آمریکایی را از این امتیاز برخوردار می‌کردند.در میان طرفداران سنتی حزب جمهوری‌خواه، کلینت ایستوود پیوسته موقعیتی ممتاز داشته است. اما او که در سال ۲٠۱۶ از ترامپ حمایت کرده بود، اخیراً از رفتار وی سخت انتقاد کرده است. در این حال یک پیام جعلی به اسم کلینت ایستوود در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که دفاعیه یا ستایش‌نامه‌ای برای ترامپ بود. اما هنرپیشه و کارگردان کهنه‌کار آمریکایی این پیام را تکذیب کرد و یک بار دیگر بی‌رغبتی خود را به انتخاب شدن ترامپ نشان داد، با اینحال کلینت ایستوود به صراحت نگفت که آیا به رقیب دموکرات رأی خواهد داد یا خیر.

بسیج نویسندگان: سنگینی کشتی مانع از غرق شدن آن نیست

از تابستان گذشته (اوت ۲٠۲٠)، گروهی از نویسندگان آمریکایی تشکلی را به نام "نویسندگان علیه ترامپ" (Writers against Trump) ایجاد کردند که فعالیت خود را با نزدیک شدن موعد انتخابات بسیار گسترش داده و به ویژه تبلیغات زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است. این گروه که به ابتکار پل آستِر شکل گرفت، حالا نه تنها شماری از نویسندگان درجه اول آمریکایی، که شخصیت‌هایی از سایر کشورها، نظیر سلمان رشدی را به خود جلب کرده است. نویسندۀ بریتانیایی هندی‌تبار که از منتقدان سرسخت ترامپ است، سه سال پیش در رمانی به نام "خانه طلایی" (ترجمه شده به فارسی تحت عنوان کاخ زرین) رئیس جمهوری آمریکا را به استهزاء گرفته بود.

گروه "نویسندگان علیه ترامپ" هشدار داده‌ که در صورت بروز مشکل در مرحلۀ شمارش آراء، از طرفداران خود خواهد خواست که به خیابان بیایند. این گروه در سایت خود می‌نویسد: "علیه بیگانه‌ستیزی، نژادپرستی و زن ستیزی ترامپ، علیه دولت او و علیه حزب جمهوری‌خواه متحد شویم"...

اما ریچارد فورد، یکی از نویسندگان بزرگ آمریکایی که عضو گروه "نویسندگان علیه ترامپ" نیست، به نحو دیگری ترامپ را هدف قرار داده است. او همراه با پنج نویسندۀ دیگر مقالاتی را در توصیف و شناخت آمریکای امروزی منتشر کرده. اگرچه موضوع اصلی مقالات انتخابات نیست، اما هر شش نویسنده نتیجه می‌گیرند که ادامۀ وضع کنونی سرنوشت آمریکا را به خطر می‌اندازد. ریچارد فورد در مقاله‌ای که ترجمۀ فرانسوی آن در روزنامۀ لوموند منتشر شده، با اشاره به عظمت ایالات متحد آمریکا، هشدار می‌دهد که "سنگینی کشتی هیچگاه مانع غرق نشده است"... ریچارد فورد که در مقالۀ طولانی خود فقط یک بار نام ترامپ را ذکر کرده، می‌نویسد: "دونالد ترامپ – این کودک شرور – فقط نشانه‌ای از آشفتگی‌های عمیق کشور ماست". فورد باور دارد که ادامۀ سیاست به شیوۀ دونالد ترامپ می‌تواند ایالات متحد آمریکا را به نابودی بکشاند.

پیشگویی‌های فیلیپ راث

فیلیپ راث که طی پنجاه سال نویسندگی با تیزبینی غریبی رفتارهای غیرعقلانی و گاه "جنون‌زده"ی آمریکا را در قالب رمان تصویر کرد، دو سال آخر عمر را در دورۀ ریاست جمهوری ترامپ گذراند. او در آخرین مصاحبه‌هایش، در بارۀ ابعاد پیشگویانۀ رمان‌هایش به خبرنگاران می‌گفت: "من هیچوقت شرایطی کنونی را تصور نکرده بودم". راث می‌گفت فاجعه‌بار است که وضعیت کنونی آمریکا نه به دست یک دیکتاتور سهمگین که توسط "یک دلقک کلاهبردار" به وجود آمده است.

فیلیپ راث در سال ۲٠٠۴، در رمانی به اسم "توطئه علیه آمریکا" (The Plot Against America)، تصور کرده بود که چارلز لیندبرگ، قهرمان ملی آمریکا به جای روزولت رئیس جمهوری شود. لیندبرگ که نخستین خلبانی بود که به تنهایی اقیانوس اطلس را درنوردید، محبوبیتی عظیم داشت، اما به گفتۀ فیلیپ راث یک "نژادپرست واقعی، یهودستیز اصیل و عمیقاً معتقد به برتری نژاد سفید بود"... با دستیابی دونالد ترامپ به ریاست جمهوری، این کتاب فیلیپ راث دوباره پرفروش شد. برخی منتقدان ادبی می‌گفتند که راث با وصف اوضاع یک آمریکای خیالی، شرایط واقعی دوران ترامپ را توصیف کرده است.

اما راث در ماه‌های آخر عمر می‌گفت لیندبرگ حقیقتاً نژادپرست و طرفدار نازی‌ها بود، ولی در عین حال کارهای بزرگ کرد و از احترام و محبوبیت واقعی برخوردار بود، در حالی که ترامپ مطلقاً شیّاد است و تمامی شرارتش فقط ریشه در خودپرستی دارد.

رادیو فرانسه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها