رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 521589

دلایلی برای نگران شدن از ترامپ

امریکا طی دو ماه آتی به ایران حمله می کند یا نه؟

ساعت 24 -سخنان کریستوفر میلر، سرپرست جدید وزارت دفاع امریکا که بعد از برکناری مارک اسپر از سمت وزارت دفاع به این سمت منصوب شد، درباره تصمیمش برای ترسیع روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و خاورمیانه تمام این نشانه ها درباره احتمال اقدام نظامی از سوی آمریکارا از میان برد. با این وجود این احتمال وجود دارد که او صادق نباشد و برای گمراهی این سخنان را بر زبان آورده باشد.

جنگگ
dir="RTL">باید گفت دعوت سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان برای آمادگی و در پیش گرفتن احتیاط در مدت زمان باقی مانده از عمر دولت دونالد ترامپ فراتر رفتن از دایره تحلیل سیاسی و آمادگی نظامی واقعی برای این سناریو تلقی می شود. برکناری مارک اسپر تنها اشاره موجود برای توجه ناظران و تصمیم گیران در منطقه ما به نیت واقعی آمریکا نبوده است. در زیر به مهم ترین آنها اشاره می شود.

- حمله ملک سلمان به ایران و سخن گفتن او از خطرناکی طرح ایران برای منطقه و دعوت از جامعه بین المللی برای اتخاذ موضعی سختگیرانه در قبال ایران. تنش زایی عربستان با ایران در زمان کنونی پرسش های زیادی برمی‌انگیزد. به ویژه این که بدون هیچ مناسبت یا وقوع تحولی میان دو طرف صورت گرفت.- انتشار اخبار ترور مرد شماره دو القاعده در ایران که سه ماه پیش انجام شده در این زمان به خصوص معانی متعددی دارد که مهمترین آنها مرتبط کردن نام ایران به تروریسم بین المللی، گروه های تندرو و بیان این مطلب که ایران حامی یکی از افرادی است که مسئول حملات 11 سپتامبر بوده است تا به این ترتیب افکار عمومی در آمریکا آماده پذیرش هر گونه تجازو نظامی به ایران شود.- سفر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا به خاورمیانه که شامل سه کشور حاشیه خلیج فارس به علاوه بیت المقدس و ترکیه می شود. هنوز علت واقعی و اهداف آن مشخص نشده است. به ویژه که او مدت زمان مناسبی برای اجرایی کردن هیچ گونه سیاست بلند مدتی را ندارد زیرا به زودی این منصب را ترک می کند.آیا او این طرف ها را از نیت نظامی آمریکا باخبر می کند و نقش ها را میان آنها توزیع می کند؟

- مانور بزرگ اسرائیل در شمال که به گفته دبیر کل حزب الله بزرگترین مانور در تاریخ اسرائیل و دارای بعد دفاعی بوده است. به علاوه این که دولت آمریکا تا کنون مانع از تشکیل دولت در لبنان شده و بر عدم همکاری با هر دولتی تاکید کرده است که حزب الله در آن مشارکت داشته باشد.اما سخنان کریستوفر میلر، سرپرست جدید وزارت دفاع امریکا که بعد از برکناری مارک اسپر از سمت وزارت دفاع به این سمت منصوب شد، درباره تصمیمش برای ترسیع روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و خاورمیانه تمام این نشانه ها درباره احتمال اقدام نظامی از سوی آمریکارا از میان برد. با این وجود این احتمال وجود دارد که او صادق نباشد و برای گمراهی این سخنان را بر زبان آورده باشد.

احتمال تمام این سناریو ها وجود دارد اما به نظر شخصی من (نویسنده) هرگونه اقدام نظامی علیه ایران،حزب الله یا سوریه بعید است زیرا ائتلاف مقاومت قدرت وارد آوردن زیان های شدیدی علیه آمریکا، اسرائیل یا متحدان دو طرف در منطقه را دارد و تصمیم گشودن تمامی جبهه ها در برابر اسرائیل در صورت وقوع هرگونه تجاوزی روی میز قرار دارد و هماهنگ شده است. عامل زمان نیز در اینجا موثر است.اما درباره تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه و افغانستان، این تصمیمی است که برای اجرایی شدن به زمانی فراتر از عمر دولت کنونی آمریکا نیاز دارد.

نویسنده: کمال خلف –منبع - رای الیوم - تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها