رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 521658

قاتلان آرامش کودکان در عصر کرونا / چرا کرونا باعث افزایش اضطراب کودکان میشود؟

ساعت24- 10 ماه از آغاز محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در کشور گذشته است. در این مدت بسیاری از ما به تجربه دریافته‌ایم که فرزندان مان تحت تاثیر این محدودیت‌ها قرار گرفته‌اند.

آن‌ها از بودن در موقعیتی محدودکننده که انتهایی هم برای آن ترسیم نمی‌شود، نگران هستند. البته در این بین برخی عوامل دیگر هم می‌تواند به اضطراب و ناراحتی آن‌ها دامن بزند که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ از آنلاین شدن مدارس تا پیام‌های بهداشتی مکرر که حالا به دفعات زیاد در میان برنامه‌های کودک هم پخش می‌شود و ... . در این مطلب نگاهی انداخته‌ایم به برخی عواملی که می‌تواند به اضطراب کودکان بینجامد و به دنبال آن نکاتی را برای مدیریت بهتر این شرایط با هم مرور کرده‌ایم.

چرا کرونا باعث افزایش اضطراب کودکان می‌شود؟
به هم خوردن کارهای روزمره سابق| اگر ما به عنوان بزرگ تر با مجموعه مهارت‌هایی بسیار قوی‌تر از کودکان، قرار باشد برنامه ثابت و قابل پیش‌بینی برای زندگی نداشته باشیم، از نظر روانی دچار فرسودگی خواهیم شد. به همین ترتیب به هم ریختگی در برنامه‌های روزمره و نداشتن احساس پیش‌بینی آن ها کودکان را هم کلافه می‌کند.
مدارس غیرحضوری| اغلب بچه‌ها امسال معلمان خود را بسیار محدود دیده‌اند. بسیاری از بچه‌ها هم‌ همکلاسی‌های خود را با این که حدود 3 ماه از آغاز سال تحصیلی گذشته است، هنوز ندیده‌اند. این محدودیت در دیدارها می‌تواند باعث تاخیر در ارتباط‌گیری بین معلم و دانش‌آموز و البته اضطراب کودکان شود. جدای از آن که باعث بروز مشکلاتی در زمینه آموزش کودکان هم می‌شود و اضطراب مرتبط با عملکرد درسی را هم افزایش می‌دهد.
روابطی که کم رنگ شده| نقشی که روابط اجتماعی در زندگی کودکان دارد، بیش از آن است که ما بزرگ ترها تجربه می‌کنیم. کودکان بیش از ما از طریق روابط اجتماعی متوجه توانایی‌های خود می شوند و مهارت‌های جدید می‌آموزند. به همین دلیل دور بودن از دیگران می‌تواند حتی روی اعتماد به نفس بچه‌ها و تصورشان از خود اثر بگذارد.
جدایی از منابع عاطفی| اقوام و دوستان برای همه‌ ما از جمله کودکان، منبعی برای حمایت عاطفی محسوب می‌شوند. محدودیت در روابط حضوری و از سوی دیگر مهارت کمتر کودکان در استفاده از تلفن و تماس‌های جایگزین می‌تواند باعث شود این محدودیت‌ها در کودکان اضطراب بیشتری ایجاد کند.
بازی در فضایی بسیار محدود| زندگی در آپارتمان و شهرنشینی باعث شده کودکان برای تحرک، بسیار بیشتر از قبل وابسته به محیط‌های بیرون از خانه مانند پارک‌ها و زمین‌های بازی باشند. اما محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا استفاده از این فضاها را محدود کرده است و باعث شده بچه‌ها در محیط‌هایی محدودتر و با مقررات بیشتر ناچار از بازی باشند.
اخبار و پیام‌های مرتبط با کرونا| این که کودکان تشویق به رعایت مواردی چون دست شستن درست و مکرر و استفاده از ماسک شوند، بسیار عالی است اما متاسفانه روش‌های نادرست برای تشویق کودکان برای این کار و تکرار زیاد توصیه‌ها در شبکه‌های مورد علاقه کودکان مثل پویا می‌تواند به اضطراب آن‌ها دامن بزند. همچنین تکرار زیاد دستورالعمل‌ها به زبانی غیرکودکانه که باعث می‌شود کودک، به طور کامل متوجه موضوع نشود، یکی از عوامل ایجاد اضطراب در این مسئله است. از طرفی شنیدن اخبار ناراحت‌کننده در باره کرونا می‌تواند باعث آشفتگی کودکان شود.
8 راهکار برای مدیریت اضطراب کودکان
برای مدیریت بهتر اضطراب کودکان در این روزها و کاهش آن، می‌توانید از راهکارهایی که همگی ساده و قابل اجرا هستند، کمک بگیرید.
برنامه روزانه داشتن را جدی بگیرید| با حضور فرزندتان چند فعالیت ثابت روزانه را مشخص و با کشیدن نقاشی یا نوشتن آن ها، به فرزندتان کمک کنید تا دیدی بهتر از یک روز خود داشته باشد. این کار احساس کنترل را در فرزندتان تقویت می کند و به او آرامش می‌دهد

وعده‌های غذایی را در خانه دور هم بخورید| دور هم نشستن و غذا خوردن و کمی صحبت کردن می‌تواند پاسخ خوبی به احساس تعلق در کودکان باشد و به آن ها آرامش دهد.
کمک کنید با دوستانش تماس بگیرد| با هماهنگی والدین همکلاسی‌های فرزندتان، او را تشویق به تماس تلفنی یا ارسال پیامک برای دوستان مدرسه‌اش کنید. بچه‌ها نیاز به ارتباط با همسالان خود دارند. درست است که تماس تلفنی، کیفیت ایده‌آل را ندارد اما باز هم می‌تواند مفید باشد.
از تماس تصویری کمک بگیرید| از تماس تلفنی به ویژه تماس تصویری برای تقویت رابطه کودک با اقوام استفاده کنید. اگر بتوانید برنامه ثابت هفتگی برای این کار داشته باشید، بهتر است. فقط توجه داشته باشید که کودکان کم سن، نه توان صحبت طولانی را دارند و نه نیازی به تماس تصویری طولانی. یک تماس کوتاه چند دقیقه‌ای که کودک بتواند تصویر عزیزان خود را ببیند و صدای آن ها را بشنود، برای او کفایت می‌کند.
سرگرمی دسته‌جمعی را جدی بگیرید| نشستن دور هم و تماشای یک برنامه تلویزیونی محبوب با حضور همه‌ اعضای خانواده یا انجام یک بازی دسته‌جمعی ساده، می‌تواند باعث آرامش همه‌ اعضا و البته کودکان شود.
اخبار را از سایت‌ها پیگیری کنید| برای این که فرزندتان مضطرب نشود، بهتر است اخبار را نه از طریق تلویزیون که از طریق منابعی چون سایت‌ها پیگیری کنید. به این ترتیب فرزندتان کمتر در معرض اخبار ناخوشایند خواهد بود.
بعد از پیام‌های بهداشتی با او صحبت کنید| اگر فرزندتان در میان برنامه‌های کودک یا در موقعیت‌های دیگر در معرض اخبار و دانستنی‌های مربوط به کرونا قرار گرفته است، سعی کنید در اولین فرصت با او صحبت کنید. شرایطی را برای او فراهم کنید تا سوالاتش را مطرح کند و با زبانی ساده برای او توضیح دهید.
خودتان مضطرب نباشید| در نهایت این که مراقب میزان استرس و اضطراب خود در ارتباط با کرونا باشید. زمانی که والدین مضطرب هستند، ولو این که تلاش زیادی برای مخفی کردن آن داشته باشند اما باز هم کودکان می‌توانند این موضوع را حس کنند. روش‌های آرامش‌بخشیدن را یاد بگیرید و با استفاده مستمر از آن ها، از آرامش خود و دیگر اعضای خانواده مراقبت کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها