رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 521910

عقب نشینی ضمنی اردوغان و سرسختی فرانسه

ساعت 24 - رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می‌گوید کشورش خود را "بخشی جدانشدنی" از اروپا می‌داند اما تسلیم "حملات و استانداردهای دوگانه" نخواهد شد.اردوغان امروز در جمع اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه گفت که ترکیه همچنان نامزد رسمی پیوستن به اتحادیه اروپا است.

dir="RTL">اما ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه "اظهارات تسکین‌دهنده" آقای اردوغان در چند روز اخیر را کافی ندانسته و گفته اروپا خواهان اقدام عملی ترکیه است.

اقدامات ترکیه در شرق مدیترانه، تنش با یونان و قبرس و موضع آنکارا در جنگ قره‌باغ و همین طور لیبی، بیش از پیش به اختلاف‌ها میان آنکارا و اتحادیه اروپا دامن زده است.قای اردوغان در روزهای اخیر لحنی ملایم‌تر در برابر اروپایی‌ها در پیش گرفته، هر چند تاکید دارد که اروپا باید به تعهدات خود به ترکیه از جمله در قبال پناهجویان عمل کند.اشاره آقای اردوغان به توافق چهار سال پیش ترکیه با اتحادیه اروپا است که بر اساس آن آنکارا موافقت کرد به ازای کمک مالی و امکان ورود شهروندانش به حوزه شنگن بدون نیاز به ویزا، جلو ورود پناهجویان به اروپا را بگیرد.

او همچنین خواهان پذیرش عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا است؛ موضوعی که سال‌هاست در عمل به بنبست خورده است.رئیس جمهور ترکیه گفت "باور ندارم که ما با کشورها یا نهادها مشکلی داشته باشیم که نتوان با راه حل سیاسی، گفت‌وگو و مذاکره آن را برطرف کرد."او دیروز هم گفته بود که "ما ترکیه را نه در جای دیگر، بلکه در اروپا می‌بینیم. آینده‌ خود را نیز همراه با اروپا ترسیم می‌کنیم."

اما وزیر خارجه فرانسه گفت است که رفع اختلاف با اروپا بر سر مدیترانه شرقی، لیبی و قره‌باغ برای آقای اردوغان "آسان" خواهد بود.ژان ایو لودریان گفت اروپا و ترکیه اختلافات زیادی دارند. او سیاست‌های ترکیه در مدیترانه را "توسعه‌طلبانه" و رویکرد آنکارا در قبال دو عضو اتحادیه اروپا (یونان و قبرس) را "ستیزه‌جویانه" توصیف کرد.او همچنین ترکیه را متهم کرد که در جریان جنگ اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان "مزدوران سوری" را به منطقه قره‌باغ فرستاده است.وزیر خارجه فرانسه از بررسی اختلاف‌ها با ترکیه و "پایبندی این کشور به تعهداتش" در نشست رهبران اتحادیه اروپا در ماه آینده میلادی خبر داد.

بی بی سی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها