رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 522092

ترامپ شکست را قبول نکرد اما کاخ سفید را پس داد

ساعت 24 - دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، سه هفته پس از شکست خود در انتخابات، سرانجام انتقال قدرت به جو بایدن را پذیرفت و این بار نیز تصمیم خود را با انتشار یک توئیت اعلام داشت.

ترامپ
dir="RTL">دونالد ترامپ که از روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تا کنون هر روز با ارسال توئیت‌هائی، رقیب خود و برگزارکنندگان ایالتی انتخابات را به تقلب متهم کرده و خود را پیروز رای گیری اعلام می‌کرد، دوشنبه شب ٢٣ نوامبر یکبار دیگر به ارسال توئیت روی آورد، تا آمادگی خود را برای انتقال قدرت به اکیپ جو بایدن ابراز دارد.دونالد ترامپ در دو توئیت موافقت رسمی خود را در این زمینه اعلام داشت. او در این دو توئیت نخست از اِمیلی مورفی، رئیس ادارۀ خدمات عمومی آمریکا، که تا کنون با اتکا به عدم قبول شکست از جانب دونالد ترامپ، از به کار انداختن روند انتقال خودداری کرده و اکیپ جو بایدن را از امتیازات و امکانات پیش بینی شده به این منظور محروم کرده بود، تمجید کرد و سپس با تاکید بر اینکه اطمینان دارد که سرانجام خود «پیروز» خواهد شد، از اِمیلی مورفی خواست با امضاء اسناد لازم، روند رسمی انتقال قدرت را به راه اندازد.اندکی پس از انتشار این دو توئیت، اکیپ جو بایدن تصمیم دونالد ترامپ را گامی «برای انتقال آرام قدرت» توصیف کرده و از آن ابراز خرسندی کرد.

این تصمیم دونالد ترامپ چند ساعت پس از تائید نتایج انتخابات در ایالت میشیگان که وی همچنان نسبت به آن معترض بود، اتخاذ گردید. کمیسیون ویژه بازشماری، پیروزی جو بایدن در این ایالت را با کسب ١۵۵ هزار رای بیش از دونالد ترامپ تائید کرد. روز شنبۀ گذشته نیز دادگاه پنسیلوانیا «استدلالات ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ» را در دادخواست خود برای تقاضای ابطال آراء «بی پایه و براساس اتهامات فرضی» ارزیابی و توصیف کرده بود.جو بایدن، اندکی پیش از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، اسامی شماری از اعضای دولت خود را آشکار کرده بود. این چنین، چنانکه پیش‌بینی می‌شد، دیپلمات پرسابقه آنتونی بلینکن، به وزارت امور خارجه منصوب شد. او در دولت باراک اوباما، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و سپس معاون وزیر امور خارجه بود. جو بایدن وزارت امنیت داخلی به الخاندرو مایورکاس واگذار کرد.جان کری، سناتور پیشین و بویژه آخرین وزیر امور خارجۀ دولت باراک اوباما که از سوی آمریکا گفتگوهای طولانی در بارۀ برنامۀ اتمی ایران را هدایت می‌کرد نیز به گروه همکاران جو بایدن پیوست. او مسئولیت نمایندگی کشور خود در زمینۀ آب و هوا را بر عهده خواهد داشت. به نوشتۀ رسانه‌های آمریکائی، ژانت یِلِن، رئیس پیشین بانک مرکزی آمریکا و از اقتصاددانان سرشناس این کشور نیز به وزارت خزانه داری منصوب خواهد شد.

رادیو فرانسه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها