رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 523062

باید منتظر مجموعه‌ای از رویدادها در خاورمیانه باشیم/ واکنش به کنش‌های تحریکی باید با هوشیاری همراه باشد/ محافظت از دانشمندان هسته‌ای به عهده نهاد نظامی است

ساعت 24-​یک استاد روابط بین‌الملل گفت: از نشست نتانیاهو و بن سلمان و گزارش‌هایی که از آن منتشر شد و همچنین حضور پمپئو در خاورمیانه و احتمال حضور محرمانه پمپئو در آن نشست می‌توان نتیجه گرفت که ما باید منتظر مجموعه‌ای از رویدادها در فضای خاورمیانه باشیم.

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌‎وگویی، در خصوص ترور شهید فخری‌زاده و تأثیر آن بر مذاکره با آمریکا، اظهار کرد: سابقه ترور دانشمندان هسته‌ای در ایران و خاورمیانه اتفاق جدیدی نیست و به نظر می‌رسد که ساختار نظام صهیونیستی از بدو تشکیل بر یک چارچوب تروریستی و حذف نخبگان، دانشمندان و نیروهای مؤثر تأکید داشته که احتمالاً انحصار قدرت و دانش در حوزه هسته‌ای را از کشورها بگیرد. حذف دانشمندان هسته‌ای در مصر، حمله به راکتور هسته‌ای عراق در دوران جنگ، مورد حمله قرار دادن و هجوم به حوزه‌هایی در سوریه و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران در خلال یک دهه گذشته حاکی از همین رویکرد بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: در موقعیت جدید ما شاهد یک اتفاق مهم در عرصه سیاست جهانی بودیم؛ یعنی رأی مردم آمریکا موجب شد که ترامپ از کاخ سفید خارج شود و این فضا را در اختیار رقیب دموکرات خود قرار دهد؛ این اتفاق را نباید تنها مبنایی برای شکست ترامپ تلقی کنیم بلکه هم زمان، حامیان اصلی آقای ترامپ هم علیرغم سرمایه گذاری‌های سنگینی که کرده بودند، متحمل این شکست شدند.

وی گفت: به نظر می‌رسد تلاش‌هایی در حال انجام است تا این فضای موجود را برای بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام و پیگیری سیاست‌های خاورمیانه که دموکرات‌ها دنبال می‌کنند با دشواری و سختی روبرو کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بیان کرد: حتی از نشست نتانیاهو و بن سلمان و گزارش‌هایی که از آن منتشر شد و همچنین حضور پمپئو در خاورمیانه و احتمال حضور محرمانه پمپئو در آن نشست می‌توان نتیجه گرفت که ما باید منتظر مجموعه‌ای از رویدادها در فضای خاورمیانه و روابط اسرائیل و محور مقاومت باشیم.

حق شناس اظهار کرد: اخبار دیگر نیز نشان می‌دهد که این مسأله باید رصد شود و ما مراقب فضایی که در دو ماه آینده در منطقه با آن روبرو هستیم، باشیم. همچنین ممکن است آثار و تبعات آن نیز دامنگیر کشور شود بر همین اساس نباید از نظر دور بماند.

وی ادامه داد: در همین رابطه انتقال بمب افکن‌های B52 آمریکایی به منطقه و برخی از تصمیماتی که خبر از آماده باش نیروهای نظامی می‌دهد و اتفاقاتی که ما در شمال ایران در محور ارمنستان و آذربایجان داشتیم و همچنین برقراری ارتباط سیاسی اسرائیل و امارات متحده عربی و بحرین و سودان نشان از تمام تلاش‌ها برای همین رویکرد دارد.

این عضو شورای شهر تهران گفت: ترور شهید فخری‌زاده نیز به نوعی این پیام را می‌رساند که هم کاخ سفید بداند بازگشت به برجام کار آسانی نیست و هم شاید تهران را تحریک کند که واکنشی نشان دهد که این واکنش در دستور کار تهران نبوده و یا فضایی را در اختیار جریان افراطی ایران برای تحریک قرار بدهد که بعد از اعلام نتیجه انتخابات آمریکا به گوشه‌ای خزیده بودند.

وی اضافه کرد: مجموعه این عوامل نشان می‌دهد که وضعیت نگران‌کننده است و باید مراقبت حداکثری شکل بگیرد و حتی واکنش به چنین کنش‌های تحریکی وتله مانندی باید با هوشیاری تمام و همه جانبه‌نگری همراه باشد.

حق شناس در پایان خاطر نشان کرد: محافظت از دانشمندان هسته‌ای به عهده نهاد نظامی است و اقدام به ترور هم در حوزه امنیتی است و هیچ ارتباطی به دولت ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها