رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 523504

ترامپ برای وکیل شخصی و سه فرزند ارشدش حکم عفو صادر می‌ کند

عفو خانوادگی

ساعت 24-زمانی که مایکل فلین، مشاور امنیت ملی پیشین رییس‌جمهور که تنها 24 روز در این مقام باقی ماند و بعد با فشار تحقیقات قضایی از سوی رییس‌جمهور امریکا اخراج شد مورد عفو قرار گرفت، این نگرانی در ایالات متحده به وجود آمد که دونالد ترامپ در روزهای باقیمانده از دوران ریاست‌جمهوری‌اش از امکان عفو برای تبرئه کردن خود و اعضای خانواده‌اش استفاده کند.

خبر
اکنون تنها یک هفته پس از ابراز نگرانی در این خصوص، رسانه‌ها گزارش داده‌اند که او قصد دارد رودولف جولیانی، وکیل شخصی و سه فرزند ارشدش را مورد عفو قرار دهد تا در آینده امکان پیگرد حقوقی اقدامات آنها وجود نداشته باشد. نیویورک‌تایمز به نقل از دو منبع آگاه نوشته است که دونالد ترامپ طی هفته اخیر گفت‌وگوهایی با مشاورانش داشته و از آنها درباره ملاحظات حقوقی پیرامون عفو رودی جولیانی، سه فرزند بزرگ‌ترش و جرد کوشنر سوال کرده است. رییس‌جمهور امریکا به مشاورانش گفته که نگران است وزارت دادگستری دولت جو بایدن با تحت پیگرد قرار دادن دونالد ترامپ جونیور، اریک ترامپ، ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر به دنبال انتقام‌گیری از او باشد. نگرانی ترامپ چندان بی‌مورد نیز به نظر نمی‌رسد با این تفاوت که نمی‌توان نام انتقام‌گیری روی آن گذاشت. دونالد ترامپ جونیور، فرزند ارشد رییس‌جمهور امریکا از زمان آغاز تحقیقات بازرس مولر پیرامون دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 زیر نظر قرار گرفت و از او سوالاتی درباره اطلاعاتی که علیه کلینتون به روسیه ارایه کرده و دیدارهایی که داشته، پرسیده می‌شد. با این حال او هیچ‌گاه در این زمینه به عنوان متهم مورد بازپرسی قرار نگرفت و با فشار وزارت دادگستری توانست از این ماجرا خلاصی یابد. جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ نیز به دلیل اطلاعات غلطی که پیرامون سفرهای خارجی‌اش به اداره تحقیقات فدرال ارایه می‌داد، احتمال داشت به عنوان متهم به دادگاه معرفی شود، اما در نهایت با کمک شخص رییس‌جمهور او نیز توانست از پاسخگویی به دستگاه قضایی امریکا فرار کند. در مورد اریک و ایوانکا ترامپ شرایط کمی متفاوت است؛ تاکنون از منظر سیاسی هیچ اتهامی متوجه آنها نبوده اما گمانه‌زنی‌هایی درباره فعالیت‌های اقتصادی این دو فرزند رییس‌جمهور امریکا به ویژه در کسب و کار پدرشان مطرح است. بر اساس تحقیقات دادستان منهتن که از یک سال قبل آغاز شده بود، کسب و کار ترامپ طی 15 سال گذشته تلاش کرده از فرار مالیات بگریزد و برای سال‌ها با حساب‌سازی توانسته از پرداخت مالیات معاف شود. در این پرونده اطلاعاتی پیرامون عملکرد مالی ایوانکا ترامپ نیز به دست آمده که ممکن است در آینده برایش دردسرساز شود. رودی جولیانی هم هنوز درگیر موضوع اوکراین است؛ دادستان نیویورک در حال تحقیق است که وکیل شخصی رییس‌جمهور امریکا چه تجارتی را در اوکراین دنبال می‌کند و او چه نقشی در برکناری سفیر ایالات متحده در این کشور داشته است. جولیانی همچنین پیش‌تر از سوی رسانه‌ها متهم شده که در قبال کمک اوکراین به فراهم کردن اطلاعاتی علیه جو بایدن، مقدمات کمک سیاسی به این کشور را فراهم کند.

دیدار با جولیانی
وکیل شخصی رییس‌جمهور امریکا که در یک ماه اخیر نقش مهمی در پیگیری ادعاهای ترامپ پیرامون تقلب در انتخابات داشته در روزهای اخیر نیز یک بار به کاخ سفید رفته است. به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، در دیدار رودولف جولیانی و دونالد ترامپ او ابراز نگرانی کرده است که تلاش‌هایش برای اثبات تقلب گسترده در انتخابات سوم نوامبر باعث شود که وزارت دادگستری در دولت بایدن، مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.
پیش‌تر مایکل کوهن، وکیل شخصی دونالد ترامپ در سال 2016 و کسی که به سرپوش گذاشتن بر اقدامات رییس‌جمهور کنونی امریکا معروف بود به همین دلیل مورد پیگرد قانونی قرار گرفت و با محکومیت او، رییس‌جمهور امریکا با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. در آن زمان مایکل کوهن در راستای همکاری با بازپرسان و دادستان‌های محلی حاضر شد علیه دونالد ترامپ اعتراف کند و به افشاگری علیه رییس‌جمهور امریکا پرداخت. این موضوع باعث شد ترامپ نگران باشد همین سناریو در خصوص جولیانی نیز اجرا شود.
رابرت کاستلو در پاسخ به محتوای گزارش نیویورک‌تایمز گفته است که «آقای جولیانی هیچ نگرانی خاصی پیرامون تحقیقاتی که درباره او صورت می‌گیرد ندارد، زیرا معتقد است که اشتباهی مرتکب نشده تا بخواهد نگران عواقبش باشد». کارشناسان حقوقی معتقدند که اگر رییس‌جمهور امریکا بخواهد به‌طور کامل از رودی جولیانی در برابر اتهاماتی که به واسطه اقداماتش برای ترامپ ممکن است مطرح شود حفاظت کند، متن این فرمان عفو باید حاوی جزییات بسیار دقیقی باشد و بعید نیست که دیدار جولیانی با ترامپ دقیقا به همین منظور برگزار شده باشد. جولیانی در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی، با انکار این موضوع، آن را «دروغ» خواند و گفت که این‌گونه گزارش‌ها «کاملا اشتباه» است.

رشوه برای عفو
همزمان با مسائلی که پیرامون قصد ترامپ برای عفو نزدیکانش منتشر شده، اسنادی از حالت محرمانه خارج شده که نشان می‌دهد برخی افراد که با محکومیت‌های سنگین مواجه شده‌اند از طریق بعضی رابطین کاخ سفید می‌کوشند تا در ازای پول از رییس‌جمهور حکم عفو یا کاهش مجازات دریافت کنند. رویترز نوشته است که بریل هاول، قاضی ناحیه‌ای در امریکا در دستوری که به دلیل برخی ملاحظات نسخه ویرایش شده آن منتشر شده به توصیف آنچه او تحقیقات درباره «رشوه در ازای عفو» خواند، پرداخته است. حدود نیمی از این سند ۱۸ صفحه‌ای قلمگیری شده و نسخه‌ای که به شکل علنی در دسترس است جزییات کمی از این طرح ادعایی ارایه می‌دهد و نامی از هیچ یک از افرادی که بالقوه در آن دخیل هستند، نبرده است. این سند تصریح داشته که دادستان‌های فدرال در واشنگتن گفتند، اسناد و مدارک یک طرح ارتشا را به دست آورده‌اند که در آن شخصی «به پیشنهاد یک کمک سیاسی چشمگیر در ازای دریافت عفو ریاست‌جمهوری یا بخشودگی مجازات پرداخته است». این دستور بیان داشته، دادستان‌ها همچنین مشغول تحقیقات درباره یک «طرح لابی‌گری محرمانه» هستند که طی آن دو فرد ناشناس «به عنوان لابی‌گر مقام‌های ارشد کاخ سفید بدون تبعیت از الزام به ثبت‌نام طبق قانون افشای لابی‌گری عمل کرده‌اند». وزارت دادگستری مجبور شد که برای دسترسی یافتن هاول به برخی ایمیل‌ها که میان یک وکیل و موکلانی که نام‌شان فاش نشده رد و بدل شده، درخواست بدهد. هاول در ماه آگوست با این درخواست موافقت کرده و گفت که در این مورد امتیاز وکیل-موکل اعمال نمی‌شود. دادستان‌ها گفتند، برنامه «روبه‌رو شدن» با سه فرد ناشناس با ارتباطات و پایان دادن به تحقیقات را دارند. طبق دستور هاول، بازرسان دولتی گفته‌اند، «بالغ بر پنجاه دستگاه رسانه‌ای دیجیتال، شامل آیفون‌ها، آیپدها، لپ‌تاپ‌ها، حافظه‌های فلش و هاردهای داخلی و خارجی را توقیف کرده‌اند». بر اساس گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، تاکنون هیچ مقام مسوولی در کاخ سفید حاضر به اظهارنظر رسمی پیرامون موضوع عفو و تحقیقاتی که در خصوص پرداخت رشوه در این باره مطرح می‌شود، نشده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها