رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 523506

پایان 60 روز قرمز در پایتخت

ساعت 24- با اعمال محدودیت‌های نسبتا شدید در تهران و دیگر شهرهای قرمز کرونایی کشور، گفته می‌شود کرونا سیر نزولی را پیش گرفته و شهرهای قرمز از 160 شهر به 64 شهر رسید. تهران هم جزء شهرهایی است که وضعیت آن نارنجی شده و از شنبه هرچند محدودیت عبورومرور ادامه خواهد داشت، بعضی از مشاغل می‌توانند کاروبارشان را از سر بگیرند.

خبر
این خبر را فرمانده مقابله با کرونا در تهران داد و در جلسه ستاد مقابله با کرونا از تبدیل وضعیت تهران به نارنجی از روز شنبه خبر داد. به گفته علیرضا زالی تقلیل آمار در استان تهران مربوط به اعمال محدودیت‌های طرح هوشمند مدیریت کرونا نیست. آثار محدودیت‌های اعمال‌شده در ریتم شهری قابل مشاهده است؛ به شکلی که تا حدود ۳۰ درصد تراکم در شهر کاهش پیدا کرده و ۳۰ درصد نیز شاهد کاهش تراکم در حمل‌ونقل عمومی هستیم.
به گفته زالی 90 درصد مشاغل همکاری مناسبی در تعطیلی داشته‌اند و همچنین برای ۳۳ هزار خودرو ممنوعیت ورود به تهران اعمال شده و برای ۲۵ هزار خودرو نیز اعمال محدودیت تردد شبانه انجام شده است. باوجوداین زالی معتقد است نباید از شرایط پیش‌آمده دچار خوشحالی زودرس شد؛ بلکه شرایط تهران همچنان ناپایدار است و برای این وضعیت ناپایدار باید برنامه‌ریزی کرد. او تأکید کرد: «تهران از روز شنبه در وضعیت نارنجی است؛ اما برخی محدودیت‌ها مانند جلوگیری از برگزاری مراسم آیینی و محدودیت حضور کارمندان در ادارات و همچنین منع تردد شبانه ادامه خواهد داشت.
حالا بیش از ۱۰ روز از اعمال محدودیت‌های کرونایی در پایتخت می‌گذرد. سؤال اصلی این است که محدودیت‌های کرونایی در شهرهای قرمز چقدر از طرف مردم جدی گرفته شده است.
مطابق اعلام سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت؛ انصافا اصناف همکاری خوبی در اجرای پروتکل‌ها داشتند. البته هستند واحدهایی که رعایت هم نمی‌کنند؛ اما می‌توان گفت که بالای ۹۰ درصد از صنوف و واحدهای صنفی و مشاغلی که بر تعطیل‌بودن‌شان تأکید شده بود، رعایت کردند. ما هم تلاش کردیم تا درباره صنوف قلیلی که پروتکل‌ها را رعایت نکردند، در گام اول با تذکر و در صورت بی‌توجهی به تذکرات، با ابزارهای قانونی برخورد کنیم. رحیمی درباره برخورد با تردد در ساعات غیرمجاز نیز گفت: در این زمینه نیز هرچه از اجرای محدودیت‌ها گذشت، همکاری مردم بیشتر شد. حتی اوایل مواردی نظیر مخدوش‌کردن پلاک و... هم بیشتر دیده می‌شد که به‌مرور این موارد کمتر شده است.
کدام محدودیت‌ها رفع می‌شوند؟
مطابق اعلام ستاد مقابله با کرونا،‌ شهرهایی که از روز شنبه نارنجی اعلام می‌شوند، می‌توانند ممنوعیت فعالیت برخی مشاغل را بردارند. بنا بر این خبر، از روز شنبه بوستان‌ها، شیرینی‌فروشی‌ها، آتلیه عکاسی، فروشندگان لوازم‌التحریر، مشاوران املاک، مراکز طبخ و تهیه غذا، قهوه‌خانه با عرضه مواد دخانی، خدمات چاپ دیجیتال، باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌های مردانه، مراکز فروش لوازم بهداشتی و آرایشی، مراکز فروش انواع پوشاک و خیاطی، مراکز فروش تزیینات داخلی فعال خواهند بود.
آمار مرگ‌ومیر کرونایی هم در روزهای اخیر، هرچند آهسته، اما کاهش داشته است. بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، از 11 تا 12 آذر 362 نفر دیگر بر اثر کرونا جان باخته‌اند. به گفته سیماسادات لاری، براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳‌هزارو ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دوهزارو ۲۴۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۸۹‌هزارو ۵۷۲ نفر رسید. متأسفانه در طول این مدت، ۳۶۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۸‌هزارو ۹۹۰ نفر رسید. به گفته او، پنج‌هزارو 828 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. درحال‌حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.
یکی از خبرهای درخورتوجه درباره کرونا در روزهای اخیر این بود که با جلوگیری از برپایی دورهمی‌های کوچک انتقال کرونا کاهش 83‌درصدی داشته است. این خبر را مسئول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داد. به گفته شهلا قنبری با توجه به تحقیقات انجام‌شده درباره مؤثرترین عوامل خطر در انتشار و شیوع بیماری کووید ۱۹ در دورهمی‌ها و جمع‌های کوچک خانگی و براساس آخرین مطالعات منتشرشده در مجلات معتبری مانند نیچر، این دورهمی‌های کوچک بیشترین نقش را در انتقال و شیوع بیماری داشته است. در این مقاله سهم دورهمی‌های کوچک در کنترل بیماری کووید ۱۹ را ۸۳ درصد اعلام کرده‌اند؛ یعنی با خودداری از دورهمی‌های کوچک می‌توان تا ۸۳ درصد انتقال بیماری را کنترل کرد. قنبری ضمن تأکید با رعایت سه اصل اساسی پوشش ماسک، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی برای پیشگیری از ابتلا و شیوع بیماری، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین عوامل شیوع بیماری به‌ویژه در فصل سرد سال، حضور بیشتر افراد در فضاهای بسته و بدون تهویه مناسب هواست. دراین‌میان مدت‌زمان حضور و رعایت دقیق پروتکل‌ها نیز اهمیت دارد که بسیاری از این اصول در جمع‌های خانگی و کوچک رعایت نمی‌شود. قنبری با بیان اینکه رعایت هریک از سه اصل شست‌وشو و ضدعفونی مداوم دست‌ها، پوشش ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی به‌تنهایی مؤثر نبوده و هر سه آنها مکمل هم هستند، گفت: مجموعه این عوامل با هم می‌توانند در کاهش انتقال و قطع زنجیره بیماری مؤثر و کمک‌کننده باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها