رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 529799

مایک پمپئو بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد

قاعده نخ‌نمای جنگ‌طلبی

ساعت 24-رسانه‌ها دوشنبه‌شب خبر دادند که مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، یک هفته مانده به پایان دوره‌اش، قصد دارد ادعاهای تازه‌ای در مورد «ارتباط جمهوری اسلامی ایران با القاعده» را افشا کند.

مایک پمپئو که یکی از اصلی‌ترین ستون‌های سیاست فشارحداکثری امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بود، در روزهای پایانی کارش در وزارت خارجه، فهرستی بلند بالا از اقداماتی را که قصد داشت در صورت استمرار ریاست‌جمهوری ترامپ در دوره بعدی علیه کشورهای مخالف سیاست‌های امپریالیستی امریکا انجام دهد، به صورت فشرده اجرایی می‌کند. قرار دادن گروه انصارالله یمن در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی، بازگرداندن دولت کوبا به فهرست دولت‌های حامی تروریست و حالا مطرح کردن ادعا کهنه و نخ‌نمای ارتباط ایران با القاعده، تازه‌ترین اقدام‌های پمپئو برای آزار دولت‌ها و گروه‌های مخالف سیاست‌های سلطه‌طلبانه امریکا در جهان است. اقدام‌های اینچنینی از سوی مایک پمپئوِ، غیرقابل پیش‌بینی نبود. او از روزهای ابتدایی کارش در دولت دونالد ترامپ، تلاش شدید خود برای تخریب روابط امریکا با کوبا، حمایت از جنایات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه مردم یمن و بهانه‌تراشی برای استفاده از زور علیه جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده‌بود. روز سه‌شنبه، بعد از اعلام خبر قصد پمپئو برای اتهام‌زنی واهی به ایران، او با انتشار پیام‌هایی در شبکه اجتماعی توییتر، مدعی شد که عادی‌سازی روابط میان امریکا و ایران امکان‌پذیر نیست و «پیدا کردن یک تک‌شاخ از پیدا کردن میانه‌رو در رژیم ایران ساده‌تر است.» او با انتشار تصاویری از سیاستمداران و فرماندهان ایرانی از جمله رهبر انقلاب، رییس‌جمهور، وزیر امور خارجه و فرمانده سپاه قدس، نوشت: «این افراد امریکا و اسراییل را به صورت روزانه تهدید می‌کنند.» او با استفاده از هشتگ «توافق بد بدتر از عدم توافق است» نوشت: «موشک‌ها و نقش ایران در ترور را نادیده می‌گرفتند و راه رژیم را برای رسیدن به بمب اتم باز می‌کردند، ما رو در روی آنها ایستادیم.» این پیام‌ها، پیش زمینه‌ای بود برای سخنرانی برنامه‌ریزی شده مایک پمپئو در باشگاه ملی خبرنگاران که به نوشته رویترز، در آن از اسناد جدید ادعایی در مورد رابطه ایران و القاعده رونمایی کرد.

دستاویز‌های جنگ‌طلبانه

موضوع مبارزه با گروه تروریستی القاعده، یکی از اصلی‌ترین دستاویز‌های جنگ‌طلبان در امریکا برای آتش‌افروزی در منطقه خاورمیانه از دو دهه پیش تاکنون است. تصویب قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی توسط کنگره امریکا پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، این مجوز را به دولت می‌داد تا علیه گروه‌های شبه‌نظامی که با القاعده و طالبان به عنوان عاملان اقدام تروریستی همکاری می‌کنند، اقدام نظامی انجام دهد. بعد از حمله امریکا به افغانستان، دومین هدفی که بر اساس این قانون انتخاب شد، عراق بود. با وجود تلاش‌های دولت جورج بوش برای سندسازی در مورد همکاری دولت وقت عراق با القاعده، نهایتا آژانس اطلاعات مرکزی امریکا، دوسال بعد از اقدام نظامی غیرقانونی امریکا در عراق، در گزارشی به سنا خبر داد که اساسا هیچ سندی در مورد رابطه دولت عراق با القاعده یا حضور این گروه در عراق وجود ندارد. تصادفا در این گزارش هم چیزی نمانده‌بود که ایران عامل اقدام نظامی دولت بوش علیه عراق معرفی شود؛ در آن دوران نهادهای اطلاعاتی امریکایی مدعی شده‌بودند که جمهوری اسلامی ایران با نفوذ اطلاعاتی در یک گروه اپوزیسیون عراقی به نام کنگره ملی عراق، امریکا را در مورد رابطه بغداد با القاعده فریب داده است!

کمیسیون تحقیق در مورد حملات یازده سپتامبر در گزارش نهایی خود، اشاره کوتاهی به مدارکی در مورد تلاش‌های گروه القاعده برای تماس با ایران، کرده‌بود. در این گزارش به سه تماس در سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ اشاره شده است، اما نهایتا تاکید می‌کند که کمیته نتوانسته است هیچ ارتباط معناداری میان القاعده و ایران پیدا کند. این گزارش برای مدتی کوتاه، اظهارات ضدایرانی توسط سیاستمداران تندرو را خاموش کرد. تصمیم دولت امریکا به محرمانه ماندن بخشی از گزارش که مربوط به ارتباط مستقیم برخی از درباریان عربستان سعودی با حملات یازده سپتامبر بود نیز باعث انتقادهای شدیدی در میان برخی سیاستمداران امریکایی شد.

سوءاستفاده‌ها از مجوز کنگره

مجوز کنگره برای استفاده از نیروی نظامی بدون رای کنگره در واکنش به حملات یازده سپتامبر، از زمان جنگ عراق تاکنون بارها و بارها توسط دولت ایالات متحده امریکا چه در دوران جورج بوش، چه در دوران باراک اوباما و چه در دوران دونالد ترامپ، مورد سوءاستفاده قوه مجریه امریکا قرار گرفته است. هر سه دولت با توسل به این قانون خود را مجاز به حبس و شکنجه غیرقانونی و بدون محاکمه افراد غیرامریکایی در زندان‌های بدنام ابوغریب و گوانتانامو و تعداد زیادی از بازداشتگاه‌های غیرقانونی محرمانه CIA در نقاط مختلف امریکا می‌دانستند، تا جایی که بعد از ۱۹ سال دولت امریکا هنوز تعداد از شهروندان خارجی را بدون هیچ اتهامی و حتی بدون حق محاکمه در زندان گوانتانامو در خاک کوبا (تحت اجاره دولت امریکا) نگهداری می‌کند. دولت اوباما بر اساس این قانون خود را مجاز می‌دانست که در یک عملیات گسترده نظامی در سراسر جهان، افراد منتخب را بدون محاکمه و دادگاه شناسایی و توسط پهپادهای مسلح ترور کند. اختیارات وسیع این قانون، سیاستمداران ایران‌ستیز امریکایی را بارها به فکر استفاده از آن برای اقدام نظامی علیه ایران انداخت، اما تا به امروز، جنگ‌طلبان واشنگتن، هیچ دستاویز قانونی برای استفاده از این مجوز علیه ایران پیدا نکرده‌اند.

دفترچه‌های بن‌لادن

مطرح کردن ادعای ارتباط جمهوری اسلامی ایران با گروه تروریستی القاعده، یکی از اقداماتی بود که مایک پمپئو در شش ماه ابتدایی آغاز کارش به عنوان رییس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (CIA) انجام داد. قضیه از این قرار بود که سال ۲۰۱۱ تیم ترور امریکا برای شکار بن‌لادن، بعد از حمله به محل اقامت رهبر گروه تروریستی القاعده در ایبت‌آباد پاکستان و هلاکت او، حجم وسیعی از مدارک و اسناد از محل اقامت بن‌لادن کشف کردند. بخش عمده‌ای از این اسناد تا سال ۲۰۱۷ محرمانه نزد دولت امریکا باقی مانده‌بود، اما مایک پمپئو، رییس آژانس اطلاعات مرکزی امریکا تصمیم گرفت ضمن خارج کردن این اسناد از حالت محرمانه، یک اندیشکده ضدایرانی در واشنگتن را اجیر کرد تا با استفاده از این اسناد در مورد رابطه میان ایران و القاعده سندسازی کنند. ارتباط میان ایران و القاعده، یکی از موضوعاتی بود که از همان روزهای ابتدایی حملات یازده سپتامبر، از سوی برخی جناح‌های سیاسی در امریکا مطرح می‌شد. بعدها اعلام خبر بازداشت رهبران القاعده که از جنگ در افغانستان به خاک ایران فرار کرده‌بودند، دستاویزی برای اتهام‌زنی در مورد همکاری ایران با این گروه تروریستی شد. بخشی از مدارکی که توسط گروهک تحریم‌شده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD)» از اسناد بن‌لادن گزینش و به عنوان سند همکاری ایران با القاعده منتشر شده است، بازگویی همان روایت تلاش القاعده برای فرار از جنگ در افغانستان و پناه‌بردن و بازداشت شدن اعضایش در ایران است.

دروغ‌های بزرگ

یک سال بعد از انتشار اسناد گزینشی توسط بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و ادعای این گروه مبنی بر اثبات همکاری ایران با القاعده، نلی لحود، پژوهشگر اندیشکده امریکای نو، با انتشار گزارشی تفصیلی از مطالعاتش در ۴۷۰ هزار سند منتشر شده از بن‌لادن، خبر داد که با وجود ادعای رییس وقت سیا و اندیشکده FDD در هیچ یک از این اسناد ارتباط معناداری میان ایران و القاعده کشف نکرده است. نلی لحود در مصاحبه با PRI می‌گوید: «سه دولت معمولا به حمایت از القاعده متهم می‌شوند: ایران، عربستان سعودی و پاکستان. واقعیت این است که هر ادعایی در این مورد باید با دقت تمام بررسی و راستی‌آزمایی شود، چرا که القاعده در حقیقت اساسا مشروعیت دولت ملت‌ها در نظام جهانی را قبول ندارد و به ویژه دولت‌های کشورهایی با اکثریت مسلمان را غیرمشروع تلقی می‌کند.» این پژوهشگر ادامه می‌دهد: «تردیدی وجود ندارد که القاعده اساسا ایران را یک دشمن تلقی می‌کند. واژه غدر به معنای خیانتکارانه را القاعده به صورت ویژه برای توصیف دولت ایران به کار می‌برد.» لحود با اشاره با ادعاهایی که در مورد عبور و مرور نیروهای القاعده از خاک ایران مطرح می‌شود می‌گوید: «یک نکته جالب این است که در یک سند به صورت مشخص ذکر شده است که نیروها موظف شده‌اند یک سری تعهدات دینی بدهند که در صورت بازداشت در خاک دشمن، که اینجا به نظر می‌رسد اشاره به ایران باشد، دست به انتحار بزنند.»

نفر دوم القاعده

رشته اتهام‌های واهی به تهران در مورد حمایت از رهبران القاعده، بار دیگر مهرماه امسال با انتشار گزارشی از سوی رسانه‌های اسراییلی، از سر گرفته‌شد. نیویورک تایمز به نقل از منابع امنیتی در اسراییل نوشته‌بود که عبدالله احمد عبدالله، نفر دوم القاعده و عامل بمب‌گذاری‌ها در مقابل سفارت‌های امریکا در کنیا و تانزانیا که سال ۱۹۹۸ رخ داده‌بود، توسط ماموران اسراییلی در تهران ترور شده است. بر اساس گزارش این رسانه‌ها فردی که تابستان امسال به عنوان یک استاد دانشگاه خارجی در تهران هدف قتل قرار گرفته است، در واقع پدر عروس اسامه بن‌لادن است که با نام مستعار ابومحمد المصری، در ایران زندگی می‌کرد. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این ادعا گفته‌بود: «واشنگتن و تل‌آویو هر از چند گاهی برای شانه خالی کردن از مسوولیت اقدامات جنایت‌بار این گروه و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه، تلاش می‌کنند با دروغ‌پردازی و درز اطلاعات ساختگی به رسانه‌ها، ایران را مرتبط با چنین گروه‌هایی به تصویر بکشند.»

وکلا چه می‌گویند؟

مایک پمپئو، یک سال و نیم پیش، زمانی که از ریاست سیا به وزارت خارجه منتقل شده‌بود، در مقابل سوال نمایندگان کنگره امریکا که آیا ادعاهایش در مورد رابطه ایران با القاعده می‌تواند بهانه‌ای برای جنگ‌افروزی با ایران باشد، گفته‌بود که «بهتر است پاسخ به این سوال را به وکلا بسپاریم.» او در این جلسه در واکنش به گمانه‌زنی نمایندگان در مورد قصد اقدام نظامی علیه ایران به بهانه ارتباط با القاعده گفته‌بود: «موضوع ارتباط ایران با القاعده کاملا واقعی است، آنها اجازه استفاده از سرزمین‌شان را به القاعده داده‌اند.» بی‌جواب گذاشتن این سوال در همان جلسه هم از دید نمایندگان کنگره غیرقابل قبول تلقی شد. رند پل، سناتور جمهوری‌خواه در واکنش به پاسخ پمپئو گفت: «اگر می‌خواهی با ایران بجنگی اول باید از ما اجازه بگیری. قانون اساسی امریکا بر این اساس نگاشته‌شده است، نه بر اساس اینکه خب ببینیم وکلا چه می‌گویند.» اسکات اندرسون، پژوهشگر اندیشکده بروکینگز و وکیل وزارت خارجه در دوران اوباما به رادیو عمومی بین‌الملل امریکا (PRI) می‌گوید: «استدلال‌های دولت بر اساس قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی که بعد از یازده سپتامبر تصویب شد بسیار وسیع و متنوع است، هر بار این استدلال‌ها به اهداف و مقاصدی که دولتمردان وقت دنبال می‌کنند بستگی پیدا می‌کند.» این حقوقدان تاکید می‌کند: «در هر صورت بر اساس نص این قانون هدفی که علیه آن از نیروی نظامی استفاده می‌شود، می‌بایست یک بازیگر غیردولتی باشد که در همراهی با القاعده و طالبان مستقیما در حال جنگ با ایالات متحده امریکا باشد. یعنی اینکه نخست عملا باید به ایالات متحده امریکا اعلان جنگ کرده‌باشد و در حال حمله به امریکا باشد و دوم اینکه مستقیما در هماهنگی و همکاری با القاعده و طالبان این کار را انجام دهد، حالا ممکن است این همکاری ایدئولوژیک باشد و نه همکاری فیزیکی. در موردی این استدلال به گروه‌هایی مانند داعش که تصور می‌شود از دل القاعده بیرون آمده‌باشند هم بسط داده‌شده است.» اسکات اندرسون ادامه می‌دهد: «اما [ادعای] ارتباط ایران با القاعده، اساسا در این تعاریف نمی‌گنجد.» این وکیل معتقد است: «اگر قرار باشد از این مجوز برای جنگ با ایران استفاده شود، باید متن قانون و تمامی نظریه‌های حقوقی را که در توجیه آن بنا شده‌اند، با تفاسیری کاملا بسیط گسترده کرد.»

تروریست همین‌جاست

مارک فیتزپاتریک، پژوهشگر اندیشکده انستیتو بین‌المللی مطالعات استراتژیک، در واکنش به اقدام‌های اخیر دولت امریکا در روزهای پایانی دولت دونالد ترامپ برای مطرح کردن ادعاهای جدید در مورد ارتباطات تروریستی، با اشاره به هجوم اخیر هواداران دونالد ترامپ به کنگره امریکا می‌نویسد: «دولت ترامپ-پمپئو با از دست دادن روحیه، بدون هیچگونه دستاویزی، کشورهای و گروه‌ها را به تروریسم متهم می‌کند. تهدید واقعی تروریسم در ایالات متحده امریکا، امروز از درون حزب جمهوری‌خواه بیرون می‌آید.»

وضعیت فجیع دیپلماسی

همزمان با اتهام‌زنی‌ها و اقدامات خصمانه پمپئو علیه کشورهای دیگر جهان، دستگاه سیاست خارجی امریکا در پی شورش‌های اخیر در پایتخت این کشور عملا به حالت نیمه تعطیل در آمده است. مایک پنس، معاون رییس‌جمهور امریکا قرار بود هفته آخر این دولت را در آخرین ماموریت خارجی خود به سفری طولانی به اروپا، فلسطین اشغالی و عربستان سعودی بگذراند. مایک پمپئو هم قرار بود به جمهوری لوکزامبورگ سفر کند تا با همتای لوکزامبورگی خود دیدار کند. همه این سفر‌ها اما به دلیل شرایط اضطراری در آخرین هفته ریاست‌جمهوری ترامپ لغو شدند هر چند سفر امروز مایک پمپئو به بروکسل، همچنان برقرار است، اما سفر به لوکزامبورگ به دلیل اظهارات وزیر خارجه این کشور در مورد «جنایتکار» بودن رییس‌جمهور امریکا لغو شد‌ه است. صبح سه‌شنبه، اقدام مایک پمپئو در بی‌پاسخ گذاشتن سوالات خبرنگاران در سخنرانی‌اش در رسانه دولتی VOA و انتشار خبری در مورد معلق کردن یک خبرنگار این رسانه دولتی به دلیل تلاش برای پرسیدن سوالات انتقادی از وزیرخارجه، باعث اعتراض در میان روزنامه‌نگاران امریکایی شد، تا جایی که برخی از خبرنگاران خواهان لغو دعوت باشگاه ملی روزنامه‌نگاران از او برای سخنرانی روز سه‌شنبه شدند. پیتر بیکر، خبرنگار نیویورک تایمز می‌نویسد: «پمپئو در سخنرانی‌اش از سانسور و خودکامگی در خارج انتقاد کرد، اما بلافاصله بعد از این سخنرانی خبرنگاری که سعی کرد از او سوالی بپرسد، تنزل مقام یافت.» نیویورک‌تایمز در گزارشی می‌نویسد که کارمندان وزارت خارجه امریکا و دیپلمات‌های ارشد کشورهای متحد امریکا، از اینکه مایک پمپئو نه تنها حاضر به محکوم کردن حمایت رییس‌جمهور از حمله به کنگره نشده است، به‌شدت عصبانی هستند. این روزنامه به طومارهای اعتراضی علیه وزیر خارجه اشاره می‌کند که در طول هفته‌های گذشته در میان کارمندان وزارت خارجه امریکا دست به دست می‌شوند و رفتار او را در حمایت از شورش هواداران ترامپ و ادعای «انتقال قدرت مسالمت‌آمیز به دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ» محکوم می‌کنند.

ادعای مایک پمپئو در سخنرانی باشگاه ملی روزنامه‌نگاران:
ایران به خانه جدید القاعده بدل شده است

عصر سه‌شنبه، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا، در سخنرانی خود در باشگاه ملی روزنامه‌نگاران امریکا در اظهاراتی ضدایرانی، ادعاهایی واهی در مورد ارتباط ایران با گروه‌های تروریستی مطرح کرد. او با اشاره به گزارش‌های رسانه‌های غربی در مورد ترور فردی در ایران به نام ابومحمد المصری، مدعی شد که این فرد نفر دوم گروه تروریستی القاعده است و حضور او در ایران تصادفی نبوده، بلکه نشانه دوستی و نزدیکی ایران و گروه تروریستی القاعده است. او در ادامه اتهام‌زنی‌های تکراری و واهی خود گفت که از زمان حمله امریکا به افغانستان، صدها تروریست القاعده به ایران پناه برده‌اند و تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران به هدایت عملیات در سراسر جهان مشغولند. پمپئو گفت: «برخلاف افغانستان که القاعده در کوهستان‌ها پنهان می‌شدند، اکنون در ایران تحت حفاظت دولت ایران فعالیت می‌کنند.» او مدعی شد که امضای برجام، باعث شده است که ایران حمایتش را از القاعده افزایش دهد. پمپئو مدعی شد که ایران گذرنامه و هویت جعلی در اختیار تروریست‌های القاعده قرار می‌دهد و معاونان ایمن الظواهری، رهبر القاعده در تهران زندگی می‌کنند. او همچنین بار دیگر ادعاهای مطرح شده را در اسناد ادعایی ارتباط ایران با القاعده تکرار کرد و مدعی شد که جهان باید «در مقابل همکاری شیعه و سنی برای تروریسم» ایستادگی کند. او در این سخنرانی گفت که پنج فرد را که او دو تن از آنان را رهبران القاعده مستقر در ایران خواند به فهرست تحریم‌ها قرار داده است و همچنین گروهی با عنوان گردان‌های کرد القاعده را که در مرزهای غربی ایران با عراق فعالیت می‌کنند را به عنوان یک گروه تحریم‌شده جدید معرفی کرد.

پیام تند ظریف خطاب به وزیر خارجه امریکا

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعای بی‌اساس پمپئو در مرتبط کردن ایران با القاعده نوشت: از قرار دادن کوبا در لیست کشورهای حامی تروریسم تا اسناد ساختگی خارج شده از طبقه‌بندی درمورد ایران؛ آقای «ما دروغ می‌گوییم، تقلب می‌کنیم و می‌دزدیم» دوره فاجعه‌بار وزارت خارجه‌اش را با دروغ‌های جنگ‌طلبانه، به صورت رقت باری دارد به پایان می‌برد. هیچ‌کس دیگر گول نمی‌خورد. تمام تروریست‌های 11 سپتامبر از (کشور) مقصد محبوب پمپئو در خاورمیانه آمده بودند و هیچ کدام از ایران نبودند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها