رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 529824

چرا ساخت سریال کمدی در تلویزیون دشوار شده است؟

ساعت 24-تهیه کننده سریال های کمدی تلویزیون درباره علت ضعف این ژانر در چند سال اخیر توضیحاتی را مطرح کرد و یادآور شد که تولیدات نمایشی در تلویزیون در رقابت نابرابری با شبکه نمایش خانگی قرار دارند.

خبر
div>مهران مهام که این روزها سریال کمدی «بوتیمار» را به عنوان گزینه ای برای پخش نوروزی تهیه می کند، در گفت و گویی درباره علت ضعف فیلمنامه های طنز تلویزیون در چند سال اخیر، اظهار کرد: این مقوله دو بخش دارد؛ یکی اینکه کمدی نویس های خوب ما با رقم های بسیار بالاتری به شبکه های نمایش خانگی گرایش پیدا کرده اند. البته در این بخش کسانی هم هستند که برای شبکه نمایش خانگی می نویسند اما لطف داشتند و با رقم پایین تری برای تلویزیون هم می نویسند. با این حال با توجه به خط قرمزهایی که در رسانه ملی هست، طبیعی است که دست و پای ما بسته است و ما در رقابت نابرابری با شبکه نمایش خانگی هستیم. البته آثاری هم در شبکه نمایش خانگی تولید شده که اقبال نداشته و شکست خورده اند. از طرفی این تقابل قرار دادن درست نیست؛ چرا که چه سینما و چه شبکه نمایش خانگی این حجم مخاطب در تلویزیون را ندارند.

وی افزود: سازمان صداوسیما در دو بخش محتوایی و اقتصادی نمی تواند خودش را به آن جایگاهی که باید برساند. در بحث مالی یکی از مشکلات ما گرانی اقلام مصرفی است و هزینه هایی که در حال حاضر سرسام آور است. به هر حال بخشی از کیفیت کار به بخش فنی برمی گردد ، یک بخش جلوی دوربین و بخش دیگر فیلمنامه. به هر صورت در رقابت نابرابری قرار داریم.

این تهیه کننده سریال های طنز درباره کمبود هنرمندان کمدی در تلویزیون نیز اظهار کرد: به هر حال از گذشته تا کنون کسانی که بِرَند شدند، به سمتی رفتند که پول بیشتری هست. به عقیده من باید یک بازسازی صورت بگیرد و نیروهای جوان تر وارد تلویزیون شوند و مطرح شوند. مثل قبلی ها که از ابتدا کارگردان و مطرح نبودند، جلو آمدند و مطرح شدند، برخی برند شدند و متاسفانه رفتند، اما برخی دیگر هستند.

سریال بوتیمار

مهام در بخش دیگری از گفت و گوی خود، درباره دشواری های ساخت سریال در شرایط کرونا و علت ضبط «بوتیمار» در شمال کشور، توضیح داد: در این شرایط، ساخت سریال مناسنتی بسیار دشوار است؛ چراکه در کنار پروتکل های بهداشتی که باید رعایت کنیم، راه ها هم بسته است و این کار را برای ما سخت تر می کند. بارندگی زیاد و ابری بودن هوا نیز در روند تولید تاثیر می گذارد اما یکی از دلایل تولید کار در شمال کشور این بود که اقتضای فیلمنامه می طلبید و هم اینکه از زیبایی ها نمی توانستیم غافل شویم. زحمت را به جان می خریم اما در کار تصاویر زیبایی را خواهیم داشت. در واقع از موقعیت جغرافیایی اینجا به عنوان ویژگی بصری کار استفاده کرده ایم و بخش محتوا را نیز در آنتن تلویزیون خواهید دید.

این تهیه کننده درباره استفاده دوباره از بازیگرانی که پیشتر در سریال هایش حضور داشته اند، در جدیدترین سریال خود «بوتیمار»، اظهار کرد: قصه ی شخصیت ها در این سریال چیز دیگری است و قرار نیست همان شخصیت ها باشند. ما در این سریال نیز بر اساس فیلمنامه انتخاب بازیگر داشته ایم و فیلنامه می طلبید از این بازیگران بهره ببریم. از میان انتخاب هایی که داشتیم، اینها بهترین ها بودند.

فیلمنامه سریال طنز «بوتیمار» که به زمان حال برمی گردد، به موضوع کرونا هم پرداخته است. بازیگران در این سریال در فضای عمومی ماسک می زنند و در فضای داخلی بدون ماسک هستند.

مهام در پایان در این زمینه نیز به ایسنا گفت: در حال حاضر هیچ پروژه ای به کرونا نپرداخته و فکر می کنم ما اولین سریالی هستیم که در حال استمراری کار را تولید می کنیم. البته شاید در پخش نیز انتقادات زیادی داشته باشیم. ولی ما نمی توانیم از یک واقعه مهم به نام کرونا که نزدیک به یک سال و نیم مملکت را درگیر کرده و نقطه پایان آن را هم نمی دانیم کجاست، فیلم سازی نکنیم. برای نمایش کار سخت است اما سال های بعد یادآوری می شود که روزی در این مملکت کرونایی بوده است. کرونا جزو تاریخ است و ما نمی توانیم آن را نبینیم.

بوتیمار

مهران مهام در سریال های زوج یا فرد، من یک مستأجرم، زن‌بابا، خانه پدری، دلنوازان، دردسرهای عظیم، نرگس، متهم گریخت، ترانه مادری، کارآگاهان، ترش و شیرین، کارآگاه شمسی و دستیارش مادام و خانه‌به‌دوش تهیه کنندگی کرده است.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها