رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 529897

مسکن‌سازی را مزخرف نامیدند و امروز نمیتوانند آن را احیا کنند

ساعت 24-رئیس سابق شورای شهر تهران با انتقاد از ناکارآمدی مسئولین اجرایی کشور گفت: روزی با شعارهایی مسکن‌سازی در کشور را مزخرف نامیدند و از چرخه خارج کردند و امروز هرکاری می کنند نمی توانند مجدد آن را احیا کنند.

یازدهمین نشست کمیته‌های تخصصی تدوین برنامه «دولت مردمی و تحول گرا» توسط جامعه اسلامی مدیران با موضوع «قانون و گفتمان انتخابات 1400»، با حضور علی حدادی سخنگوی کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی و مهدی چمران نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برگزار شد.

حدادی: ثبت نام تعداد زیادی از کاندیداها در انتخابات وهن نظام بود

در ابتدای نشست حدادی با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: شرایط اختصاصی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطابق اصل 115 قانون اساسی، رجال مذهبی و سیاسی، ایرانی الاصل بودن، مدیر، مدبر، حسن سابقه، امانت و تقوا است.

وی افزود: در گذشته شاهد بودیم تعداد زیادی ثبت نام می کردند و این میزان ثبت نام باعث وهن نظام می شد. در قانون جدید حداقل مدرک لازم برای نامزدها را کارشناسی ارشد را لحاظ کردیم و حداقل سن 40 و حداکثر 70 سال در نظر گرفته ایم. عدم محکومیت کیفری و ارتکاب به جرایم اقتصادی، انتخاباتی و علیه امنیت داخلی و فقدان سابقه سوء امنیتی را در قانون لحاظ جدید شد. ضمن اینکه سابقه تصدی 4 سال در مناصبی خاص را از جمله شرط های لازم برشمرده شد. ملاک بررسی شرایط بالا زمان ثبت نام است.

حدادی گفت: در ماده 7 قانون جدید انتخابات آمده است که «کلیه افرادی که به طور مستقیم در امر اجراء و یا نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مسؤولیت دارند، درصورتی می‌توانند داوطلب انتخابات شوند که حداقل سه ماه پیش از ثبت‌ نام از سمت خود استعفا نموده و در آن سمت شاغل نباشند. چنانچه هیات‌های اجرایی و نظارت پیش از مهلت مذکور تشکیل شده باشند، عدم عضویت در هیات‌های مزبور ملاک و شرط ثبت‌ نام می باشد. همچنین در قانون آمده است، در راستای بند (۲-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان، شورای نگهبان سه‌ماه پیش از صدور دستور شروع انتخابات ریاست جمهوری و در صورت مشخص شدن داوطلبی افراد می‌تواند از آنها دعوت به عمل آورده تا برنامه‌های آنان را بر اساس شرایط موضوع این قانون و شاخص‌های مورد نظر شورای نگهبان موضوع بند (۵-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات بررسی نماید.

وی افزود:‌ در رابطه با مراجع استعلامی نیز در این قانون تعیین تکلیف شده است. امیدواریم بعد از اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز در دستور کار مجلس قرار دارد. که در این اصلاحیه ترکیب نظارتی این انتخابات نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

چمران: مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری همواره بیش از انتخابات مجلس بوده

در ادامه مهدی چمران نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت انتخابات 1400 گفت: بعد از انتخابات مجلس یازدهم برخی مطرح می‌کنند که امکان دارد مشارکت مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کم باشد. در انتخابات مجلس نیز درصد چندان بالایی رخ نداد و البته همواره مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر از انتخابات مجلس بوده است. افزایش فشار اقتصادی و بالارفتن هر روزه قیمت‌ها و مشکل بیکاری در کنار شیوع بیماری کرونا که به وضعیت اشتغال کشور دامن زده است باعث شده در بین برخی از مردم حس بی تفاوتی نسبت به انتخابات ایجاد شود و گمان کنند که این مشارکت فایده ای نخواهد داشت.

چمران خاطرنشان کرد: اما دیدگاه دیگر این است که نتیجه انتخابات سال 92 باعث ایجاد مشکلات در کشور شده و با مشارکت در انتخابات نیز می توان این روند را تغییر داد. همانطور که دیده شد در قوه قضائیه با حضور آقای رئیسی چه تحولی بزرگی در این قوه ایجاد شده و منشا امید شده است. در مجلس نیز پس از تلاطم های اولیه به حالت پایداری رسیده و کار خود را بر اساس برنامه ای به درستی جلو خواهد برد و البته عده ای تلاش می کنند حاشیه سازی کنند و مشکلاتی پدید بیاید که این اقدامات مورد تایید نیست.

وی گفت: در انتخابات پیش رو چندین گفتمان می تواند مطرح گردد. یکی از گفتمان ها گفتمان دولت فعلی است که نگاه آن به خارج از کشور است. البته ما مشکلی با تعامل با دنیا نداریم و به غیر از یکی دو مورد از موارد خاصی که در دنیا وجود دارد علاقه مند به تعامل با دنیا هستیم. نتیجه نگاه به خارج در دولت فعلی مشخص شده. وضعیت به مراتب بدتر از آن چیزی است که در گذشته وجود داشته داشته و البته هنوز برخی گفتمان مذاکره مجدد را مطرح می کنند.

رئیس سابق شورای شهر تهران ادامه داد: البته افرادی که به منطق و عقل پایبند باشند مسلما یک مسیر شکست خورده را دوباره تکرار نخواهند کرد. مقام معظم رهبری هم بر خنثی سازی تحریم ها تاکید دارند. البته در صورتی که طرف مقابل تحریم ها را بردارد و خسارات وارده به ایران را جبران کند می توان فرصت مجددی به آنها داد.

چمران با بیان اینکه گفتمان دیگری که امروز در کشور رایج تر از گذشته است گفتمان عدالت و برابری است،‌ خاطرنشان کرد: متاسفانه تبعیض‌هایی که با حقوق های نجومی شروع شده باید تغییر کند و توزیع عادلانه امکانات و ثروت در کشور به انجام برسد. امروز ارزی که برای واردات کالاهای اساسی پرداخت شده به جیب مردم نرفته و این موارد باید برطرف شود.

مشکلات موجود در کشور به واسطه ناکارآمدی مدیران است

وی افزود: گفتمان دیگری که قابلیت مطرح شدن دارد، گفتمان کارآمدی در مقابل ناکارآمدی است. امروز به وضوح می بینیم که بسیاری از مشکلات موجود در کشور به واسطه ناکارآمدی مدیران است. آنها یا نمی دانند و نمی توانند و یا می دانند و نمی خواهند انجام دهند. آنها فشارهایی که بر قشر ضعیف جامعه وارد می شود درک نمی کنند. در واردات اقلام اساسی مواردی از این ناکارآمدی ها می توان حس کرد. کالاهایی که مورد نیاز صنایع است از گمرکات ترخیص نمی شود. بسیاری از مشکلات کشور از این جنس مشکلات است. مدیران کارآمد باید بیایند، افرادی که قوم و خویش گرایی و دوست گرایی در آنها مطرح نباشد.

مسکن‌سازی را مزخرف نامیدند و امروز نمی‌تواند آن را احیا کنند

رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: امروز در حوزه مسکن فاجعه رخ داده است. روزی با شعارهایی مسکن سازی در کشور را مزخرف نامیدند و از چرخه خارج کردند و امروز هر کاری می کنند نمی توانند مجدد آن را احیا کنند. در گفتمان کارآمدی نباید صرفا شعار داد و باید عملگرا بود. عملگرا بودن را مردم خوب می فهمند. ما به دنبال سیاست درون زدایی هستیم و اینکه اصولگرایان را به برون زدایی متهم می کنند درست نیست.

چمران با اشاره به عملکرد شهید چمران در مقابله با تحریم های تسلیحاتی در زمان جنگ گفت: شهید چمران محدودیت هایی که بر کشور تحمیل می شد را تبدیل به فرصت می کرد و همواره به دنبال کاهش وابستگی کشور به تجهیزات خارجی بود. ما هم در شرایط فعلی باید با استفاده از ظرفیت داخلی کشور مشکلات را برطرف کنیم. در زمینه گفتمان مورد نظر در انتخابات گفتمان عدالت و کارآمدی مورد نظر ماست و همگان باید برای رسوخ دادن این گفتمان به داخل جامعه تلاش کنند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها