رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 529984

یک جنایت و یادآوری یک خاطره مطبوعاتی

رییس اسبق محیط زیست دماوند به قتل رسید

ساعت 24-قتل مردی در دماوند که پیش‌تر رییس اداره محیط زیست این شهر بوده پرونده‌ای جنایی را پیش روی پلیس و دادستان این شهر قرار داده است. این در حالی است که شیوه وقوع این جنایت ابهام‌های مختلفی را درباره این ماجرا رقم زده است. آنچه همه رسانه‌ها پیش از ظهر چهارشنبه به نقل از «محمد تقی‌زاده» دادستان دماوند به انعکاس آن پرداختند این خبر بود: «عباس میرزاکریمی، رییس سابق اداره محیط زیست شهرستان دماوند حوالی ساعت ۲۱ شب گذشته در مسیر جاده گرمابسرد به سمت دماوند با استفاده از سلاح جنگی کلاش مورد حمله و هدف گلوله قرار گرفت.»

خبر
او در توصیف این خبر افزود: پس از سوء قصد به وسیله سلاح جنگی، وی به بیمارستان منتقل شد که بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد. علت، انگیزه و شناسایی مهاجمان در دست بررسی است.
همه ناظرانی که عکس‌های خودروی این مرد را دیده‌اند، می‌گویند به نظر می‌رسد این کار نوعی انتقام‌جویی شخصی بوده باشد چیزی که هیچ یک از مقامات قضایی و انتظامی آن را تایید نکرده‌اند. همچنین تلاش خبرنگار اعتماد برای کسب اطلاع از پلیس و دادستانی درباره وجود مظنون در این پرونده به نتیجه نرسید. این در حالی است که هنوز مشخص نیست که این محیط‌بان در حین اجرای ماموریت بوده یا نه. همچنین تنها به سمت سابق او اشاره شده و مشخص نیست که او در زمان وقوع این جنایت نیز محیط‌بان بوده یا نه. براساس شنیده‌های خبرنگار اعتماد، میرزاکریمی برای شرکت در مراسم ختم یکی از بستگانش رفته بود و در حال بازگشت به روستای محل سکونت خود، گرمابسرد بود که مورد حمله قرار گرفت.
به نظر می‌رسد حدود یک ساعت قبل، وقتی یکی دیگر از بستگانش در مسیر آن روستا خودروی پرادوی او را دید که متوقف شده است، برای متوجه شدن ماجرا خودروی خود را متوقف کرد و متوجه شد که به سوی میرزاکریمی تیراندازی شده است. اما سرهنگ جمشید محبت‌خانی - فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست، کیومرث کلانتری - معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و سعید محمودی - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پیام‌های جداگانه‌ای فقدان او را تسلیت گفتند. اما آنچه این خبر موجب یادآوری آن شد گزارش‌هایی از روزنامه اعتماد در سال 1391 بود. 8 سال قبل روزنامه اعتماد گزارش‌هایی منتشر کرد که در آن مرحوم «عباس میرزاکریمی» نقش داشت. او آن زمان با شکایت از مدیر پایگاه خبری اینترنتی «سبزپرس» یکی از خبرنگاران فعال حوزه محیط‌زیست را به دادگاه کشاند. روزنامه اعتماد 15 آذر1391 در این باره نوشته بود: در پی درج گزارشی درباره کشته شدن یک قلاده پلنگ در دماوند به دست ماموران محیط زیست در پایگاه خبری سبزپرس، رییس اداره محیط زیست شهرستان دماوند از مدیر مسوول سبزپرس به دادگاه شکایت کرد. میرزاکریمی، رییس اداره محیط زیست شهرستان دماوند در شکواییه خود «مژگان جمشیدی» را به نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی، توهین و افترا متهم کرده است. به همین منظور جمشیدی به بازپرسی شعبه ۱۲ احضار و تفهیم اتهام شد. گفتنی است این گزارش با عنوان «آیا پلنگ کشته شده دماوند سه قلو باردار بود؟» روز دوشنبه ۶ آذرماه روی خروجی سبزپرس قرار گرفت و بدون آنکه اشاره مستقیم یا غیر مستقیم به فرد شاکی داشته باشد تنها سازمان محیط زیست را خطاب قرار داده و خواستار شفاف‌سازی و پاسخگویی مسوولان سازمان محیط زیست به سوالات مطرح‌شده توسط افکار عمومی شده است. اما ماجرای آن پلنگی که گفته می‌شد سه‌قلو باردار بوده و به ضرب گلوله اسلحه کمری کشته شده چه بود؟
همان زمان سایت «فرارو» به نقل از محمدجواد محمدی‌زاده در ۲۷ آبان 1391 گزارش داد: «محمدجواد محمدی‌زاده، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، به خبرنگار برنامه ۲۰ و ۳۰ شبکه دوم سیما گفت محیط‌بان این سازمان، پلنگی را در منطقه آیینه‌ورزان دماوند با کلت کمری کشته است.» پیش از این گزارش روزنامه اعتماد در گزارشی که 15 آبان 1391 منتشر کرده بود این پرسش را مطرح کرده بود که آیا به جای ضرب گلوله در از پای درآوردن پلنگ امکان استفاده از سلاح‌بیهوش‌کننده وجود نداشته است و این پرسش را با دامپزشک حیات‌وحش درمیان گذاشته است.
اما در بخشی از این گزارش که با عنوان «دلایل کشته شدن پلنگ ایرانی ناآرام» منتشر شده بود به پیگیری موضوع از ضارب پلنگ که «عباس میرزاکریمی» رییس وقت اداره محیط زیست دماوند بود اشاره دارد. نویسنده گزارش در این باره نوشته است: بوق ممتد، پاسخ محیط بان زخمی؛ عباس میرزا کریمی، محیط‌بانی است که در مواجهه با این قلاده پلنگ، زخمی شده و هم‌اکنون در یکی از بیمارستان‌های استان تهران بستری است. طی تماس «اعتماد» با این بیمارستان، میرزا کریمی عنوان می‌کند حال مساعدی برای مصاحبه ندارد: «نمی‌توانم زیاد صحبت کنم. با این حال مختصری می‌گویم شما خودتان تنظیمش کنید. براساس تماس‌های مردم و نیروی انتظامی مبنی بر حمله حیوانی وحشی به مردم روستا و زخمی شدن دو نفر، به محل حادثه رفتیم که ناگهان حیوان به سرعت نور به ما حمله کرد. تیر هوایی زدیم تا بترسد و دور شود، اما کارساز نبود. با پنجه‌اش به صورت من زد و حمله کرد. شما کارایی اسلحه بیهوشی را می‌شناسید؟ آماده شدن این اسلحه برای استفاده ۵ الی ۱۵ دقیقه زمان لازم دارد. ما فرصتی نداشتیم. پلنگ ظرف چند ثانیه حمله کرد.»
در ادامه این مصاحبه خبرنگار اعتماد از او پرسیده بود: «شما از پیش می‌دانستید که با یک پلنگ ناآرام روبه‌رو می‌شوید آیا امکان آماده کردن اسلحه بیهوشی در طول راه وجود داشته یا نه؟» و او پاسخ داده بود: «قرار نبود از من زخمی با این حال و روز چنین سوال‌هایی بپرسید. هر وقت حالم خوب شد جواب سوال شما را خواهم داد.»
یکی از ابهاماتی که «سبزپرس» در آن زمان در مورد کشته شدن پلنگ مورد پرسش قرار داد این بود که آیا اسلحه کلت کمری جزو سلاح‌های سازمانی این نهاد زیست‌محیطی هست یا خیر و کدامیک از افراد حاضر در محل مجهز به این سلاح بوده ‌پرسشی است که انتظار می‌رود مسوولان مربوطه به درستی و با شفافیت پاسخ آن را بدهند. اما این نکته نیز حایز اهمیت است که روابط عمومی این سازمان نیز تاکنون خبر سایت فرارو را تکذیب نکرده است و تلویحا کشته شدن پلنگ با کلت کمری را به نقل از محمدی‌زاده تایید کرده است.
با این حال اینک باید منتظر ماند و دید تحقیقات جنایی درباره قتل این مرد چه اطلاعاتی به دست می‌دهد و انگیزه ضارب یا ضاربان را روشن کند. آنچه صرفا از عکس‌های منتشر شده از این جنایت به دست آمده این است که ضارب یا ضاربان خودروی عباس میرزاکریمی را به رگبار بسته‌اند و آثار شلیک دست‌کم 5 گلوله از روبه‌رو مشهود است.

براساس شنیده‌های خبرنگار اعتماد، میرزاکریمی برای شرکت در مراسم ختم یکی از بستگانش رفته بود و در حال بازگشت به روستای محل سکونت خود، گرمابسرد بود که مورد حمله قرار گرفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها