رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 84983

مسابقه عجيب براي تعريف طرح از طرف ايراني‌ها و درنگ خارجي‌ها

۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تعریف شد

ساعت24-اندازه بیش از استاندارد برخی از مدیران سیاسی و اقتصادی ایران در روزهای پس از مصالحه بزرگ و سخنرانی‌های پی‌درپی برخی از مدیران بخش مثل نفت، خودرو، پتروشیمی، راه وجاده و هواپیمایی و اعلام نیازهای عجیب و غریب بر ای سرمایه خارجی، دهان اروپایی‌ها را آب انداخته است. در روزهای گذشته یک مقام مسوول در وزارت نفت گفته است ایران ۱۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای میدان‌های نفت و گاز نیاز دارد.

۶۰۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي تعريف شد
اندازه بيش از استاندارد برخي از مديران سياسي و اقتصادي ايران در روزهاي پس از مصالحه بزرگ و سخنراني‌هاي پي‌درپي برخي از مديران بخش مثل نفت، خودرو، پتروشيمي، راه وجاده و هواپيمايي و اعلام نيازهاي عجيب و غريب بر اي سرمايه خارجي، دهان اروپايي‌ها را آب انداخته است. در روزهاي گذشته يك مقام مسوول در وزارت نفت گفته است ايران ۱۸۵ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري براي ميدان‌هاي نفت و گاز نياز دارد. رييس سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت نيز از نياز ۲۰۰ ميليارد دلاري حرف زده و مديران پتروشيمي نيز ۷۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري تعريف كرده‌اند. براساس آماري كه فايننشال تايمز از سرمايه‌گذاري‌هاي تعريف شده به دست آورده تاكنون ۶۰۰ ميليارد دلار نياز به دست آمده است . نياز به سرمايه خارجي در ميان بخش‌هاي گوناگون به يك مسابقه تبديل شده است و مديران بخش‌هاي گوناگون هر روز خبر تازه‌اي در اين باره به خبرنگاران خارجي مي‌گويند و آنها نيز با آب و تاب آن را به گوش سرمايه‌گذاران بين‌المللي مي‌رسانند در روزهاي گذشته اما وب‌سايت اخبار اقتصاد آلمان از يك طرف و مديران شركت بريتيش پتروليوم از سوي ديگر يادآور شدند كه بايد احتياط كرد. باب دودلي به خبرنگاران گفته‌ است تا وضع تحريم‌ها روشن نشده است او ترجيح مي‌دهد براي ورود به پروژه‌هاي ايران شتاب نكند و گفته است توافق‌ها پيچيده است و واقعا كسي از جزييات خبر ندارد.
ذوق‌زدگي ايرانيان و مسابقه در تعريف طرح سرمايه با تامل و درنگ مديران شركت‌هاي خارجي مواجه شده است و نوعي بيم و نگراني ايجاد كرده كه ممكن است به ارزان‌فروشي طرف ايراني منجر شود.

عادی شدن کسب و کار با ایران زمان می‌طلبد
توافق هسته‌ای وین زمینه‌‌ بازسازی مناسبات مالی و بازرگانی ایران با جهان غرب را فراهم ساخته‌، اما به نظر می‌رسد انتظارها و امیدواری‌ها نسبت به اثرات این توافق مبالغه‌آمیز باشند. از سرگیری این مناسبات به زمان نیاز دارد.
توافق هسته‌ای وین که پس از ۱۳ سال مذاکره بین نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ صورت گرفت، توافقی تاریخی توصیف شده‌ است. این توافق می‌تواند باب فرصت‌های تجاری و بازرگانی با ایران را بگشاید اما چیزی که مغفول مانده، تدریجی بودن این روند و پیچیدگی روند لغو تحریم‌ها و عادی شدن مبادلات مالی و تجاری با ایران است.
تحریم‌هایی که از سال ۲۰۰۶ علیه ایران به جریان افتادند، در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ تشدید شدند. چنانچه همه چیز به خوبی پیش برود، اقتصاد ایران تازه در اوایل سال ۲۰۱۶ می‌تواند وارد مرحله هم‌پیوندی و تطابق با اقتصاد جهانی شود.
به گزارش ساعت 24،پس از توافق هسته‌ای وین، شرکت‌های اروپایی به سوی ایران سرازیر شده‌اند. برخی شرکت‌ها هم بوده‌اند که زمینه بازگشت خود را پس از گشایش‌های نسبی ناشی از توافق ژنو در زمستان ۲۰۱۴ فراهم کرده‌اند. کنسرن آلمانی "بوش" از جمله این شرکت‌هاست.
تمرکز این کنسرن تکنولوژی در حال حاضر روی فروش تجهیزات و لوازم یدکی خودرو و فناوری وسایل گرمایشی است. این کنسرن در سال ۲۰۱۰ نمایندگی خود در تهران را در هماهنگی با مقررات ناشی از تحریم‌ها بست و هم اینک نیز دارای دفتر یا نمایندگی در تهران نیست.

تکاپوی شرکت‌های اروپایی و آمریکایی برای ورود به بازار اقتصاد ایران
با اعلام توافق هسته‌ای، جنب و جوشی در محافل بازرگانی و اقتصادی ایران ایجاد شده است. فعالان بخش خصوصی در انتظار حضور شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در دوران پساتحریم هستند. آلمانی‌ها البته پیشدستی کرده‌اند.
اتاق بازرگانی آلمان: موانع مبادلات بانکی با ایران باید حل شوند
چرا هیئت اقتصادی آلمان با شتاب به ایران رفت؟
کاهش مدام میزان پول‌های بلوکه شده و امید به تاثیر آن در اقتصاد ایران
کنسرن "دایملر" نیز در صدد گسترش پاره‌ای داد و ستدها با ایران است. از اوایل سال ۲۰۱۵ این کنسرن، آمبولانس و مرسدس به ایران ارسال کرده اما روشن نیست گام‌های بعدی دایملر برای حضور در ایران چه باشد. نمایندگان دایملر این را نیز تاکید می‌کنند که در چارچوب مقررات صادراتی و دستورالعمل‌های مربوطه عمل خواهند کرد.این دو نمونه نشان می‌دهد که مناسبات تجاری با ایران به سرعت ترمیم نخواهد شد.

اشتیاق توام با احتیاط
صنایع آلمانی در صددند با احتیاط و با در نظر گرفتن محدودیت‌ها، صادرات در عرصه‌های خودروسازی، صنایع غذایی و محصولات بهداشتی و دارویی را از سر گیرند.
صنایع نساجی آلمانی نیز خود را آماده ورود به بازار ایران می‌کنند. یک سخنگوی اتحادیه صنایع ماشین‌سازی آلمان می‌گوید که ماشین‌آلات نساجی برای صنعت پوشاک و فرش ماشینی در ایران اهمیت بسیار دارند و پویایی آنها به ایجاد مشاغل بیشتر در بازار کار و جذب بیکاران می‌انجامد.
مقامات جمهوری اسلامی امیدوارند دارایی‌های بلوکه شده این کشور که سقفی معادل ۱۰۰ میلیارد دلار دارد، آزاد شوند. این سرمایه می‌تواند چرخ تولید و صادرات نفت را به گردش بیندازد و برای تقویت ساختارهای داخلی هزینه شود. به گزارش ساعت 24،اما انتظار می‌رود به دلیل فرسودگی تاسیسات نفتی ایران، روند افزایش تولید در این کشور آهسته و تدریجی باشد.
کارشناسان می‌گویند تا میانه سال ۲۰۱۶، ایران می‌تواند تولید نفت خود را حداکثر تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز بالا ببرد. این در حالی است که افزایش تولید نفت می‌تواند در شرایط کنونی اقتصاد جهانی به کاهش بهای نفت منجر شود.
از نگاه برخی تحلیلگران، تحول سریع در اقتصاد ایران به دلیل توافق هسته‌ای، خوش‌بینانه و دورپروازانه به نظر می‌رسد. وبسایت "اخبار اقتصادی آلمان" در تحلیلی پیرامون موقعیت کنونی اقتصاد ایران می‌نویسد که برآوردهای اقتصادی از توافق هسته‌ای ایران مبالغه‌آمیزند.
در این تفسیر آمده که ایران ۱.۱درصد از کل جمعیت دنیا را دارد و سهم‌اش از تولید اقتصاد جهانی نیز ۱.۲درصد است. "اخبار اقتصادی آلمان" یادآوری می‌کند که وزن ایران در داد و ستد جهانی تنها ۰.۵درصد است و این کشور در نسبت بین میانگین تولید ناخالص ملی و تجارت جهانی، تنها امکان دو برابر کردن سهم خود را دارد و نه بیشتر.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها